Penny-Punching Princess

  • Review

  • 29 mrt 18 om 10:00

  • Daan

  • 0

Als je op zoek bent naar een beat’em up, dan heb je waarschijnlijk je weg naar de Nintendo eShop al gevonden. Nintendo’s digitale winkel is gevuld met verrassende spellen in het genre zoals Double Dragon en Gekido. Met de komst van Penny-Punching Princess komt er een nieuwe game bij. Het onderscheidt zich in de vorm van een magische calculator. In plaats van al je vijanden knockout te slaan, kun je ervoor zorgen dat ze aan jouw kant komen te staan. De grote vraag is uiteraard of deze twist een leuke ervaring brengt?

Het verhaal in Penny-Punching Princess draait om de Princess en haar zoektocht naar wraak. Haar vader, de koning van een onbekend koninkrijk, kwam in de schulden en raakte hierdoor alles kwijt. Uiteindelijk verliest hij door de situatie zijn leven, en daar laat de Princess het niet bij zitten. Ze gaat achter de Dragoloan-familie aan om deze geldverstrekkers eens een vuist te laten voelen. De geschreven tekst in het avontuur is fantastisch en totaal over de top. Er zijn enkele momenten waarbij een voice-over gebeurtenissen vertelt, dus het krikt een en ander wel naar boven. De daadwerkelijke cutscenes met de stilstaande portretten kunnen mij wat dat betreft gestolen worden.

Here comes the money
Penny-Punching Princess speelt vrij solide. Het gevechtssysteem is simpel, maar zit doeltreffend in elkaar. Je gebruikt knoppen voor lichte en zwaardere aanvallen, en slaat jezelf een weg naar de overwinning. Door vijanden te verslaan verkrijg je geld waarmee je andere vijanden kunt omkopen. Dit gaat zonder een slag of stoot, maar er zijn vallen of wapens om het enigszins binnen de perken te houden. De actie gaat niet erg diep, maar ik vond het allemaal plezierig genoeg. Er was niets daadwerkelijk storend aan de opzet. Nou ja, totdat je probeert vijanden om te kopen.

Daar laat de game minder leuke kanten zien. Met één druk op de knop verschijnt er een calculator op het scherm. Met het D-Pad druk je de nummers in en probeer je zodanig de onderhandeling naar jouw kant te trekken. Elke vijand heeft zijn vraagprijs, maar het is altijd een poging waard om het met minder te proberen. Mochten je nieuwe onderdanen het level overleven, dan worden ze onderdeel van je nieuwe koninkrijk. Het idee achter het systeem is geweldig, maar er zijn te veel complicaties. De calculator blokkeert een deel van het scherm, terwijl de actie gewoon door gaat. Hierdoor wordt het soms moeilijk om geheel bij te blijven en alle taken zorgvuldig uit te voeren. Daarnaast kent het spel geen goede indicatoren om de juiste vijand te kiezen. Hierdoor loop je meerdere malen tegen een miskoop aan.

Pijnlijke progressie
Als het op progressie aankomt, zijn er twee kanten te onderscheiden. De hoofdstukken zijn opgesplitst in levels, waarbij exploratie en gevechten de doelen vormen. De exploratie komt vooral neer op het vinden van meer voorwerpen of opties om je kansen te vergroten om een level te halen. De levels gaan vrij vlug voorbij, maar dat betekent niet dat ik erdoor vloog. Sterker nog, ik speelde de game met moeite uit. Het komt vooral neer op de manier waarop het spel sommige momenten uitkiest.

Een goed voorbeeld is hoe sommige levels als een oneerlijk proces aanvoelen. De vijanden komen van alle kanten, en er is weinig ruimte om goed te reageren. Met moeite haal je een checkpoint en probeer je weer ten strijde te trekken. Ga je dan af, dan keer je terug naar het punt met dezelfde hoeveelheid gezondheid. Je komt vast te zitten in een situatie die bijna niet te overwinnen valt. Tenzij je een nul fouten maakt, word je bijna geforceerd om het level te herstarten. Wat niet bepaald helpt is dat de camera soms kuren vertoont, vooral tijdens eindbazen. In een game waar snelle beslissingen belangrijk zijn, voelt het als een enorme misstap.

Prima presentatie
Als het op de presentatie aankomt, merk je vooral de pixelstijl op. Je reis door de gangen van een level zitten vol met verfijnde details, strakkere kleuren en vooral duidelijke acties. In de drukke momenten is het vooral genieten geblazen, want dan zie je echt hoe alles samenkomt. De muziek klinkt ook lekker in het gehoor. Het zijn vooral gitaarnummers die er echt bovenuit steken. Ze maken je gereed voor de gevechten die komen gaan.

Conclusie
Penny-Punching Princess is op zich een vermakelijke beat’em up, al zitten er flink wat haken en ogen aan. De levels hebben inhoudelijk genoeg te bieden, maar ze kennen geen genade als het op vijanden aankomt. Daarnaast is het vrij gemakkelijk om in een onwinbare situatie te belanden. Gelukkig is de actie solide genoeg, waardoor ik wel de behoefte voelde om het uit te spelen. Het ging gepaard met frustratie, maar bepaalde ideeën houden het geheel net overeind.

7

N1-score

  • + Slim idee achter omkopen
  • + Verfijnde actie
  • + Puike presentatie
  • - Calculator zorgt voor problemen
  • - Onwinbare momenten

Like dit bericht:

Recente artikelen

First 4 Figures kondigt PVC-figure van Isabelle uit Animal Crossing aan

0

Nieuws First 4 Figures kondigt PVC-figure van Isabelle uit Animal Crossing aan

20-04-2024

1

Martijn

The Final Station

0

Review The Final Station

30-03-2018

0

Redactie

Grid Mania

0

Review Grid Mania

28-03-2018

0

Erik

Reageer als eerste!