PAYDAY 2

• 17 mrt 18 om 10:11

• 0

Shooter PAYDAY 2 lanceerde in 2013 voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc, waarna de PR-achtbaan voor ontwikkelaar Starbreeze begon. Ondanks lovende critici wisten fans gaten te prikken in het succes van de bankroof-simulator. De console-versies kregen nauwelijks updates, volgens de ontwikkelaar dankzij een gebrek aan capaciteit. Twee jaar later bracht de ontwikkelaar het spel naar PlayStation 4 en Xbox One met de Crimewave Edition, dat technisch gezien een stuk aangenamer speelde en meer content bevatte. Prompt op de eerste dag van het ‘Crimefest’-evenement werd de optie toegevoegd om kluizen te verdienen die met een sleutel open gemaakt worden. Je raad het al: voor een sleutel mocht je in de buidel tasten. Een vreemde keuze gezien eerder de belofte was gemaakt door de ontwikkelaar dat alle DLC gratis zou blijven…

Een jaar later kocht Starbreeze de rechten terug van PAYDAY 2 voor 30 miljoen dollar om de serie weer recht te trekken. Het kopen van sleutels werd afgeschaft en het spel kwam meermaals in de aanbieding (soms zelfs gratis!) om het vertrouwen van de spelers terug te winnen. Nu, twee jaar nadat Starbreeze deze inhaalslag begon, en vijf jaar na de originele release, is het spel voor Nintendo Switch uitgekomen. Weet Starbreeze de positieve lijn door te zetten of worden spelers opnieuw gedupeerd? Je leest het hieronder.

Een neus voor misdaad
In PAYDAY 2 krijg je de controle over een crimineel meesterbrein die tot in het uiterste detail een misdaad voorbereidt om de klus te klaren. Met een team van vier neem je opdrachten aan die elk een eigen voorbereiding en executie kennen met meerdere wegen naar het bemachtigen van de buit. Winkels beroven, gevoelige informatie onder de neus van de bewaking vandaan grissen en bankkluizen open breken behoren tot de orde van de dag in deze met adrenaline gevulde criminele simulatie.

Whatever doesn’t kill you…
Voordat je in het diepe gegooid wordt, is er een oefenpoging, waar de rest van het team toekijkt om de basisbeginselen haarfijn uit te leggen. Sluip stilletjes naar binnen, verzamel de buit en zorg ervoor dat je onopgemerkt weer wegkomt – in essentie beschrijft dit het principe van iedere klus en dit zal de basis vormen voor elke heist. Vanwege de vele facetten waar je rekening mee moet houden, kan de besturing in het begin wat overweldigen. Gelukkig krijg je ruim de tijd om de besturing eigen te maken, bovendien zie je tijdens het spelen meestal de bijbehorende knop als je een actie wilt uitvoeren. Ook de verschillende moeilijksgraden per heist zullen de complexiteit snel verhogen, waardoor je al gauw als een team samen moet gaan werken. Dit klinkt misschien erg uitdagend, maar met het juiste team kan je heel ver komen en het geeft een hoop voldoening als je succesvol een opdracht weet af te ronden.

…simply makes you stranger
Na een succesvolle opdracht krijg je geld om een arsenaal aan aanvals-, hagel- en scherpschuttersgeweren met bijbehorende modificaties vrij zoals geluidsdempers, compensatoren en vizieren te kopen. Sommige wapens vond ik wat te duur voor de kleine ugrade die ze boden, dus vaak besloot ik om een wapen of twee over te slaan om “grinden” te voorkomen. Ook kun je nieuwe gadgets en voorwerpen kopen om de kans en manier van succes te vergroten: bijvoorbeeld een stoorzender en extra lijkzakken voor een sluiproute of een stel stationaire geweren die een vluchtroute afdekken. Speciale vaardigheden speel je vrij in zogeheten Perk Decks, een systeem waar je kan afwisselen tussen 17 sets van kaarten. Iedere set duwt je een bepaalde richting op, van Boef tot Bendeleider en van Schurk tot Huurmoordenaar, elk met een eigen specialiteit. Je mag op ieder moment wisselen tussen de verschillende beroepen om een nieuwe speelstijl te verkennen, al zul je eerst een set uit moeten breiden door punten spenderen. Gezien de Switch-versie een klein beetje achterloopt op de pc-versie missen er een paar sets, al is dat aantal zo klein dat de impact hiervan erg laag is. Tot slot zijn er talloze maskers en kledingsstukken te koop om je personage volledig uit te bouwen. De talloze customisation- en uitrustingopties bieden ruimte voor iedere speelstijl om de buit binnen te halen.

Je bent niet alleen
Afgezien van de introductie is PAYDAY 2 geheel multiplayer, wat het beste tot recht komt samen met drie vrienden. Ja, er is de mogelijkheid om alles met computerbestuurde teamgenoten uit te spelen, maar dit zal niemand lang volhouden. De AI is immers behoorlijk dom en voert vrij weinig uit waardoor je al gauw op jezelf aangewezen bent. Vaak staan je CPU-vrienden vooral in de weg of laten ze een alarm afgaan waardoor je weer opnieuw kan beginnen. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, waar je variaties krijgt in bewaking, camera’s, kluizen en materiaal, is het van groot belang om samen te werken en te communiceren. Je kan online spelen door gebruik te maken van het ingebouwde CRIME.net, een systeem waar je direct inzage hebt in hoeveel mensen een bepaalde heist doen. Naast het spelen met vrienden of willekeurige personen kan je ook lokaal op hetzelfde netwerk aan de slag. Helaas kent de Nintendo Switch geen ingebouwde voicechat, terwijl je in een game als deze eigenlijk niet zonder kunt.

Drum ’n bass
Voor een game die vijf jaar geleden uitkwam, ziet alles er nog steeds prima uit. De Nintendo Switch-versie beschikt over de laatste herzieningen en draait erg soepel in zowel handheldstijl als TV-stijl. De port schiet zo grafisch nergens tekort. Er missen hier en daar wat details en geavanceerde technieken, maar al met al is het een prima versie. Als tegemoetkoming ondersteunen alle menuschermen aanraakbesturing en is de HD-rumble geïmplementeerd om explosie’s en geweerschoten een beter gevoel te geven. De soundtrack bevat ontzettend veel pompende drum ’n bass-nummers, die ontzettend goed weg luisteren terwijl je een kluis open boort of een pinautomaat leeg trekt.

PAYDAY 2 is een ontzettend gave shooter, die op veel vlakken enorme diepgang biedt. De unieke en gevarieerde moeilijkheidsgraden zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. De enorme waslijst aan wapens, maskers en andere voorwerpen dragen bij aan een succesvolle speelstijl voor iedereen. Het spel schittert met drie vrienden en doet ernstig te kort wanneer je alleen speelt. Helaas zijn nieuwe wapens en modificaties soms wat prijzig of overbodig, al stelt de hoeveelheid zeker niet teleur. De uitgebreide soundtrack, prima graphics en HD-rumble maken echter een hoop goed. Starbreeze heeft met deze prima port in ieder geval de plank niet misgeslagen en het is duidelijk dat het geen haastklus is geweest. Het ontbreken van voicechat dan wel weer een echte misser; helaas kan Starbreeze hier niet veel aan doen. Wie graag een crimineel meesterbrein wilt zijn, en daar ook drie vrienden in heeft zal zeker niet teleurgesteld zijn in deze titel.

7

• + Immens aantal wapens, modificaties en maskers
  • + Moeilijkheidsgraad biedt veel variatie