Pawarumi - kleurrijke shoot 'm up met diepgang

• 26 jul 19 om 19:13

• Paul

• 0

Pawarumi is gemaakt door de Franse ontwikkelaar Manufacture 43 en is een sidescrolling shoot ‘m up in een Neo-Aztecisch jasje. Deze indietitel wist mij gelijk te vatten met de flitsende grafische effecten, cyberpunk-sfeer en bullet-hell-praktijken. Heeft het spel mijn aandacht weten te behouden? Je leest het hieronder.

Sidescrolling shooter met een twist
Vanuit het perspectief van boven bestuur je een klein ruimteschip wat alles wat beweegt aan gort schiet met diverse aanvallen. Als je fan bent van het genre, shoot ‘m up ofwel shmup genoemd, zal dit bekend klinken. Het vette aan dit spel is dat er een soort van steen, papier, schaar-systeem is gemaakt op basis van kleuren. Schiet een blauwe laserstraal op groene vijanden, groene kogels op rode vijanden of rode, doelzoekende raketten op blauwe vijanden om maximale schade aan te richten. De simpliciteit van dit systeem en het snel kunnen wisselen van aanvallen zorgt ervoor dat je het zo onder de knie hebt. Met de kleuraanduiding onderaan het scherm kun je altijd even spieken om te checken wat je aanvallen voor effect gaan hebben.

Maar daar houdt het niet op! Naast een simpele driehoek van kleuren die effect op elkaar hebben, heeft het gebruik van andere kleuren ook meerwaarde. Als je dezelfde kleur van vijanden op hen gebruikt laadt je je schild op om meer aanvallen te kunnen verduren, maar zal het weinig schade aanrichten tegen die vijand. Wanneer je het tegenovergestelde van de effectiefste kleur gebruikt – in plaats van de rode raketten tegen blauwe vijanden, de groene kogels tegen blauwe vijanden bijvoorbeeld – bouw je je special-meter om gigantisch veel schade aan te richten. Dit systeem geeft je veel vrijheid en werkt ontzettend verfrissend in de gameplay. In plaats van één beste strategie is er ruimte voor diverse manieren om een level te tackelen en kun je on the fly veranderen van strategie als je het toch op een andere manier wilt spelen.

Strakke presentatie met weinig herspeelbaarheid
De stijl van de game is gebaseerd op Meso-Amerika, maar dan in een cyberpunk-jasje. De levels zijn gedetailleerd en dragen bij aan de chaos van een bullet-hell sidescroller. Je hebt in ieder geval weinig tijd om de omgevingen rustig te bekijken terwijl de kogels je om de ruimte-oren vliegen. Na een run, succesvol of niet, word je op de leaderboards geplaatst en kan je zien hoe je je meet met de andere spelers. Een grappige, toevoeging is de Joyful, een ruimteschip dat je kunt selecteren wat met de kleuren van de Joy-Cons waarmee je speelt geverfd wordt. Ik zie graag dat er unieke Switch-features gebruikt worden maar dit is jammer genoeg niet meer dan een gimmick. Ik had hiervoor liever de ondersteuning van het aanraakscherm voor de menu-opties gehad, bijvoorbeeld.

Alhoewel het vette combat-systeem als een huis staat moet ik tot mijn spijt mededelen dat ik teleurgesteld bent over de fundering: het gebrek aan content. Er zijn maar vijf verschillende levels in de drie verschillende moeilijkheidsgraden te spelen, waarvan de makkelijkste van de drie er zelfs maar vier van de vijf beschikbaar heeft. In (hoogstwaarschijnlijk) je eerste ronde zul je het gelikt vormgegeven bullet-hell-spektakel van het vijfde level niet eens ervaren. Dit is een enorm gemis gezien je in een paar uur wel door de drie verschillende opties heen bent. Na het uitspelen van de de arcademodus is er alleen nog de trainingsmodus over, waarin je precies dezelfde levels opnieuw kunt spelen.

Pawarumi is fantastisch in opzet met de twist op het sidescrolling shoot ‘m up-genre. De manier waarop je diverse strategieën per level kunt toepassen door verschillende aanvallen tegen de gekleurde vijanden te gebruiken, maakt dit spel nét dat beetje meer interessant. Deze frisse wind door het genre biedt voor veteranen een leuke variatie in de gameplay terwijl het begrijpelijk en behapbaar blijft voor nieuwkomers. De online leaderboards dagen je uit de beste score neer te zetten en de Neo-Aztecische sfeer druipt er vanaf. Het enige minpunt is een gebrek aan content: met drie verschillende moeilijkheidsgraden en maar vijf levels is de kans groot dat het spel je nog geen tien uur weet te boeien. Het prijskaartje van €14,99 is daarmee wellicht aan de hoge kant, maar liefhebbers van het genre zullen in de gameplay niet teleurgesteld zijn.

6.5

• + Verfrissende gameplay
  • + Vette setting en leveldesign