Paper Wars: Cannon Fodder Devastated

Paper Wars: Cannon Fodder Devastated brengt een welbekend concept naar Nintendo Switch: schiet alle vijanden neer voordat ze de eindstreep halen. Hierbij moet je waarschijnlijk al gauw denken aan een gratis spelletje dat je online of op mobiele platformen vindt. Dit betaalde spel moet dan wel wat meer doen, toch? Toen ik dit spel voor het eerst opstartte, viel me meteen de slechte trilfunctie op. Na wat meer tijd met deze game, kwam er meer aan het licht…

Paper Wars: Cannon Fodder Devastated noemt zichzelf een tower defence-game, naar mijn mening onterecht. Dat genre associeer ik met het plaatsen van torens langs het pad dat je vijanden zullen volgen, wat Paper Wars: Cannon Fodder Devastated niet doet. Het spel heeft meer weg van een arcade shooter, aangezien je enkel één kanon bestuurt en hiermee schiet. Hordes vijanden verplaatsen zich vanaf de rechterkant van je scherm naar de linkerkant en je hebt de taak ze allemaal om zeep te helpen voordat ze de overkant bereiken.

Been there, done that
We gaan er niet omheen draaien: Paper Wars: Cannon Fodder Devastated leunt teveel op hetzelfde idee. Je hebt voortdurend het gevoel dat je meer van hetzelfde krijgt voorgeschoteld en enige variatie ontbreekt dan ook. Natuurlijk neemt de moeilijkheidsgraad wat toe naarmate je vordert en ook kan je sowieso al kiezen uit drie moeilijkheidsniveaus, maar dit neemt niet weg dat het spel wel heel eentonig aanvoelt. Het spel introduceert zo nu en dan nieuwe vijanden, maar veranderen deze daadwerkelijk je ervaring? Helaas is het antwoord een overduidelijk ‘nee’. Sommige vijanden zijn wat sterker, andere wat sneller, maar uiteindelijk blijft het één grote repeteeroefening: houd de ‘a’-knop ingedrukt, laad op en schiet je kanonskogel.

Ook de verschillende modi die het spel biedt kunnen hier niets aan veranderen. Je hebt een standaardmodus, wintermodus en zombiemodus, elk met hun eigen vijanden. De verschillen zijn echter niet bijzonder groot. In de daarnaast aanwezige survivalmodus word je belaagd door een oneindige golf vijanden en moet je zolang mogelijk je mannetjes staan. Ook deze modus gooit bij mij geen hoge ogen, aangezien het meer nog dan de andere modi al snel tot verveling leidt. Een (klein) lichtpuntje is de toevoeging van power ups, die bijvoorbeeld de aanstormende hordes vijanden vertragen of een grote ontploffing veroorzaken. Echter eindigen deze power-ups vaak enigszins jammerlijk als voer voor je eigen kanonschoten, waardoor ze verdwijnen voordat je ze hebt kunnen activeren. De power ups verschijnen namelijk willekeurig en zonder aankondiging, terwijl jij het veld bestookt met kanonskogels.

Paper Wars?
Oké, de titel van Paper Wars: Cannon Fodder Devastated maakt al vrij duidelijk welke richting de ontwikkelaar is ingeslagen wat betreft de artistieke stijl. Net als bijvoorbeeld Paper Mario staat het spel in het teken van papier. Anders dan in Paper Mario voegt het in Paper Wars echter helemaal niets toe. De gameplay heeft in geen enkele vorm interactie met de gekozen stijl, terwijl de kans er wel was. Zo lijkt er dan ook geen (goede) reden om gebruik te maken van papier. Tel daarbij op dat de uitvoering sowieso niet bijzonder hoogstaand is en je hebt een grafisch uiterlijk dat op zijn best goedkoop aanvoelt. Audio-technisch doet het spel weinig bijzonders, maar ook weinig echt verkeerd. Waar Paper Wars nog een steek laat vallen, is de trilfunctie van het spel, zoals ik in de inleiding al even aangaf. Na elk schot dat je lost, trilt de Nintendo Switch als een malle, wat behoorlijk irriteert na verloop van tijd. Maar gelukkig kan je dit probleem wél oplossen, simpelweg door de functie uit te zetten in de instellingen van het spel.

Paper Wars: Cannon Fodder Devastated wil een snelle en chaotische arcade shooter zijn, met een eigenzinnige artistieke stijl. Het ontbreekt het spel echter aan verfrissende mechanieken naarmate je vordert in het spel, waardoor het je aandacht niet lang vast weet te houden. De artistieke stijl is (te) simpel, slecht uitgevoerd en voelt daarnaast wat arbitrair aan. Al bij al heeft het spel meer weg van een gratis browserspelletje of een mobiele game. Het voldoet in elk geval niet aan de verwachtingen die je mag hebben van een spel waar je toch een tientje voor moet neertellen.

4

• + Power-ups...
  • - ...Maar deze zijn soms doelwit van je eigen schoten