Paint The Town Red

• 28 jul 21 om 16:00

• Dre

• 0

Toen ik de titel hoorde, was ik toch wel erg benieuwd naar ‘Paint The Town Red’. Uiteraard verwachtte ik niet dat het een spel was waarin je graffiti moest spuiten, maar dat het inderdaad veel grof geweld zou bevatten. Ik was dan ook benieuwd naar wat voor soort geweld dat was en of het niet ergens te ver zou gaan. Nu ik het spel dan eindelijk in handen heb gekregen, kan ik met zekerheid zeggen dat de makers deze gevechten op een humoristische manier  vorm probeerden te geven. Maar is het spel leuk genoeg om je lang mee te vermaken, en gaat het niet zoals verwacht ergens een beetje te ver?

In Paint The Town Red is het de bedoeling dat je lukraak een gigantisch gevecht probeert te veroorzaken in een bepaalde setting en hier dan als enige overblijft. Het klinkt als een mega simpel concept, en dat is het ook! Maar stiekem is het ook een erg vermakelijk concept. Het spel wordt een sandbox melee combat spel genoemd.

Vechten in de gekste scenario’s

Je kunt vechten in een biker-bar, discotheek, piratencafé, saloon, gevangenis en in een grote arena. Hier is het een kwestie van een leuk wapen oppakken en de eerste ongelukkige ziel die je tegenkomt een klap verkopen, daarna barst de hel los. Mensen vliegen op elkaar af en overal waar je kijkt zie je personen op elkaar inslaan met barkrukken, shotglaasjes en alles wat er te vinden is in de omgeving. Zelf kun je ook al deze spullen oppakken en de personen in kwestie er een lekkere optater mee verkopen. De voorwerpen zijn ook te gooien, wat zorgt voor komische beelden. Zo is het een erg grappig gezicht om een barkruk op een stoet mensen te gooien die met elkaar in gevecht zijn.

Ook speel je, naarmate je meer mensen hebt verslagen, wat superkrachten vrij die je kunt gebruiken om extra veel schade aan te richten of jezelf te redden uit een grote menigte. Je kunt een shockwave gebruiken om iedereen om je heen te laten wegvliegen, je kunt extra harde klappen uitdelen met een slow-motion effect en een speciale laser afvuren om zelfs de sterkste vijanden neer te krijgen.

Paint The Town Red biedt totaal geen diepgang, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is juist leuk om een level te selecteren, wat kleine modifiers toe te passen en lekker uit je dak te gaan. Zo kun je een SUPERHOT mode gebruiken, die het spel in slow-motion laat afspelen en is er zelfs een top-down modifier die je van bovenaf laat spelen. Ook is er een arena waarin je zoveel mogelijk hordes moet zien te verslaan zonder dood te gaan. Het is dus ook geen spel waar je je uren achter mee vermaakt, maar het biedt zo veel verschillende scenario’s om in te vechten dat het toch altijd weer leuk is om even op te starten.

Demonen en ander gespuis verslaan

‘Beneath’ is een aparte modus in Paint The Town Red. Dit is een roguelite waarin je zo diep mogelijk moet zien te komen in de onderwereld. Hier neem je het op tegen zombies, vliegende hoofden en ander demonisch gespuis. Je kunt deze modus zien als de avonturen-modus. Je selecteert je klasse , die bevat unieke moves bevat zoals de Spectre die kan teleporteren en de Vanguard die wonden kan genezen. Beneath zorgt voor een leuke uitdaging, die heel anders is dan de rest van het spel. Het is allemaal net een tikkeltje spannender en enger, en biedt natuurlijk ook flink wat uitdaging!

Grappige grafische stijl

Paint The Town Red heeft een simplistische grafische stijl die een beetje is te vergelijken met Voxel-games. Toch heeft het spel een leuke twist door mega gedetailleerde gezichten toe te passen op deze simpele personages. Het ziet er zo stom uit, dat het grappig is! Combineer dit met over the top veel bloed en je hebt een goede formule. Het is erg grappig om deze gekke personages in te slaan met één van de vele voorwerpen die te vinden zijn in de game. Toch loopt het spel niet altijd vlekkeloos, vooral wanneer er veel personages op je beeldscherm verschijnen. Dan zijn er hier en daar last van framedrops en ook heb ik al een keer vastgezeten in de muur, waarna ik helemaal rare beelden op mijn scherm zag. Die framedrops maakten mijn spelervaring op sommige punten dan ook een stuk minder.

Paint The Town Red is niet bedoeld voor kinderen van jonge leeftijd. Ook is het niet bedoeld voor lange sessies. Wel is het een uiterst vermakelijke game om je lekker in uit te leven! Er is niks leuker dan op digitale wijze ongegeneerd een bargevecht te veroorzaken en na een tijdje al bloedend de bar te verlaten en terug te blikken op de chaos die je hebt aangericht. Het spel neemt zichzelf niet al te serieus en dat maakt de fijne lijn tussen zinloos geweld en komisch vermaak toch wat duidelijker. Paint The Town Red zorgt er dan ook voor dat hij aan de juiste zijde van deze lijn staat. Wanneer je op zoek bent naar een diepgaand spel met veel speeluren, wil ik je verzoeken om verder te kijken. Ben je op zoek naar wat komisch vermaak in wat gekke scenario’s, dan ben je bij Paint The Town Red aan het juiste adres.

7

• + Grappige scenario’s
  • + Grof geweld op een wat komische manier in beeld gebracht