Overcooked! 2

• 14 aug 18 om 10:00

• 0

De Uienkoning en zijn hond Kevin hebben je hulp nodig: het vredige Uienrijk is namelijk getroffen door een zombie-apocalyps van ondode broodjes, de Onbroden. Aan jou als chef-kok dus de taak om het koninkrijk te redden met behulp van je culinaire kookkunsten! Zo’n onnozel verhaal kan maar één ding betekenen: hét multiplayerspel Overcooked! heeft een vervolg gekregen. Overcooked! 2 is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en dit spel blijkt al snel een recept voor boordevol plezier te zijn!

Gillende keukenmeiden

Qua gameplay is er in Overcooked! 2 niet veel veranderd: ook in dit spel moet je namelijk alleen of samen met tot drie andere chef-koks van alles bereiden in de meest absurde keukens. Dat koken kan op zichzelf al een hele uitdaging zijn, maar wees niet bang: er is meer! Ook de keukens veranderen voortdurend en zitten je in de weg tijdens je culinaire klusjes. Terwijl je hard aan het werk bent tomaten in stukken te hakken, rijst niet over te laten koken, brand te blussen of vieze borden af te wassen, moet je dus ook rekening houden met dozen vol ingrediënten die naar de andere kant van de keuken besluiten te zweven, teleporterende deuren, crashende luchtballonnen of lopende banden. Samen koken is ontzettend leuk, maar het is de bedoeling te blijven communiceren en uitgekookte strategieën te bedenken tijdens het kokkerellen. Maar in deze chaotische keukens rennen jij en je vrienden al gauw als een stel gillende keukenmeiden in het rond.

Gelukkig beschikken de koks ook over een aantal vaardigheden om dat hectische horeca-leventje wat makkelijker te maken. Zo kun je snel dashen door de keuken en in dit vervolg zelfs ingrediënten heen en weer gooien. Vooral het gooien is ongelooflijk handig en een uitstekende toevoeging aan het spel. Hierdoor kun je de verschillende maaltijden veel sneller bereiden en nog strategischer te werk gaan. Ook als je alleen speelt, helpt dat gooien enorm. In je eentje kun je namelijk steeds een van de twee chef-koks bespelen en wisselen met een druk op de knop. Door te gooien werk je sneller en gaat alleen spelen wat minder rampzalig. Het is niet even leuk als samen spelen, maar het werkt prima.

Al met al zit de gameplay prima in elkaar, ook al is er niet heel veel veranderd ten opzichte van het originele spel. Het enige wat mij enigszins hinderde tijdens het rondrennen door de vele keukens, was dat ik soms iets té snel rondrende. Precies het juiste ingrediënt van de tafel oppakken bleek namelijk soms voor mij nog een hele opgave. Ook had het spel heel af en toe last van een paar gekke bugs, waardoor ik bijvoorbeeld even in de lucht bleef hangen in plaats van neer te vallen. Afgezien van deze kleine puntjes kreeg ik de smaak na een paar potjes al snel te pakken. Overcooked! 2 bewijst namelijk dat koken ontzettend leuk kan zijn.

Goed gekoksmutst

Overcooked! 2 kent drie verschillende modi. De eerste is een Story-modus, waarbij je in zes ongewone werelden verschillende maaltijden bereidt om de Onbroden tegen te houden. Het is een vermakelijke modus waar je de kneepjes van het vak leert en die daarna steeds pittiger wordt. Verder zijn er de Arcade- en Versus-modus. Bij Arcade werk je samen in een selectie keukens en bij Versus kook je tegen elkaar. Deze twee modi zijn lokaal én online samen te spelen. Ook zijn deze twee spelstanden hartstikke leuk om lekker op de bank samen te spelen. Hoewel alle drie de modi dikke pret zijn, vond ik het wel jammer dat er niet meer variatie was qua gameplay in deze drie spelstanden. Arcade en Story zijn namelijk praktisch hetzelfde en Versus is maar een tikkeltje anders.

Wat dat puntje weer goedmaakt, is dat je in Overcooked! 2, in tegenstelling tot haar voorganger, ook online kunt kokkerellen! Dit is een heel goede toevoeging en maakt dat je het spel nog steeds in haar multiplayer-glorie kunt spelen ook als je even geen vrienden bij je hebt. Oh, en mocht je willen communiceren tijdens het online maaltijden bereiden, dan kan dat ook. Een soort van. Je kunt namelijk tijdens potjes je chef bepaalde emoties laten uiten, waardoor het duidelijker wordt wat je doet. Dat trekken van gekke bekken is niet alleen handig voor online-gevallen, maar is ook meteen een van de vele voorbeelden van hoe heerlijk gek Overcooked! 2 is. Een collectie aan melige chefs, woordgrappen als vijanden (de Onbroden) en zelfs kleine details als een vlag met de tekst ”Give peas another chance!” maken het spel nog vermakelijker dan het al is.

Wat vrienden, droge humor en basis kookvaardigheden, dat is het succesrecept van Overcooked! 2. Oh, en vergeet niet het geheime ingrediënt: een boel chaos. Mix al deze dingen bij elkaar en je krijgt Overcooked! 2, een fantastisch en super leuk multiplayerspel. Dit vervolg voegt een gooi-vaardigheid en online multiplayer toe, twee uitstekende supplementen. Het enige dat dit geweldige spel onderuithaalt, was de soms niet geheel precieze besturing, waardoor ik dingen dingen niet goed kon oppakken. Bovendien had er wel wat meer variatie qua gameplay van de verschillende modi mogen zijn. Ondanks dat is Overcooked! 2 zonder twijfel een culinair hoogstandje en smaakt het alleen maar naar meer. Bon appétit!

8.5

• + Chaotische multiplayerfun
  • + Eten kunnen gooien