Onsen Master Nintendo Switch screenshot

Onsen Master - Niet zo meesterlijk

• 19 sep 22 om 11:28

• Kitty

• 0

In het verhaal van Onsen Master speel je als Mu, een leerling werkzaam in een onsen (een Japans badhuis). Wanneer je leraar verdwijnt sta je er ineens alleen voor, en dat terwijl er ook nog allerlei Yokai (monsterachtige wezens uit Japanse mythologie) rondwaren die het leven nog zwaarder maken. Aan jou om de onsens draaiende te houden, de gasten te helpen en erachter te komen wat er met je sensei gebeurd is.

Om alles draaiende te houden volg je telkens dezelfde stappen, zo snel mogelijk. Een soort Overcooked dus, maar dan voor een badhuis. Elke gast wil in een bepaald soort bad, waar jij de juiste ingrediënten voor moet bereiden. Maak het bad klaar en leid de gast naar het juiste bad. Er kunnen meerdere gasten tegelijk in één bad, maar het water wordt uiteraard ook vies dus tussendoor moeten de baden ook nog gepoetst worden. Net als de vloer overigens; je gasten hebben hier geen last van maar op zo’n natte vloer wordt jouw bewegingssnelheid een stuk minder. De opties zijn relatief makkelijk, maar gaandeweg komen er allerlei uitdagingen bij. Mensen die zomaar zelf in een bad stappen bijvoorbeeld, waardoor je snel nog de juiste ingrediënten in het water moet toevoegen. Zieke Kappa’s die je hele onsen onder knoeien met water, of grote Bozu die het hele bad innemen zodat er niemand meer bij kan.

Verschillende Yokai maken je werkdag alleen maar moeilijker.

Veel tegenslagen

Hoewel die variaties nieuwe uitdagingen opleveren en er een charmante verhaalmodus te spelen is, haalde ik niet heel veel plezier uit Onsen Master. Dat komt deels door de besturing. Je pakt ingrediënten op met ZR of ZL, of twee dingen tegelijk door beide knoppen in te houden. Datzelfde geldt voor gasten van je onsen: met één van de knoppen begeleid je één persoon naar een bad, of met beide knoppen neem je twee mensen tegelijk mee. Een derde opties is om bij één persoon beide knoppen in te houden, waardoor je diegene oppakt en vliegensvlug naar een bad kunt brengen. Handig! Helaas, als er twee gasten in de rij staan en je probeert er eentje tussenuit te pikken, trek je dus vaak vanzelf die tweede gast mee die je niet wilt meenemen. Dat werkt verstorend, en niet op de leuke uitdagende manier. Een bad schoonmaken doe je door erin te springen en op A te drukken. Dan ga je met de rechter joystick draaien om het hele bad te poetsen. Je kunt je echter niet halverwege bedenken: als je eenmaal in het bad staat móet je de actie van schoonmaken afmaken in plaats van snel even wat anders gaan doen. Het zijn allemaal maar korte acties in levels van zo’n twee minuten, maar het voelt door zulke kleine verstoringen allemaal net niet soepel genoeg om dat bevredigende gevoel te geven dat hoort bij een razendsnel management-spel. De arcade-optie voor één of twee spelers die wordt geboden naast de verhaallijn, was daarom dan ook minder uitnodigend.

Daarbij ziet het spel er op de Switch niet erg mooi uit. Na een prachtig scherm in Japanse tekenstijl kom je in het eerste level terecht, wat me flink tegenviel op visueel vlak. Het is erg pixelig en lijkt alsof het bedoeld is voor een veel kleiner scherm en nu te groot wordt weergegeven. Bij een game waarbij je snel moet kunnen reageren op visuele signalen, is dat gewoon niet handig.

Onsen Master Nintendo Switch screenshot

Onsen Masters leveloverzicht heeft prachtige cover art, maar de levels zelf zijn minder fraai.

Een laatste en wel het ergste probleem is dat er nog stevige bugs in Onsen Master zitten. Na twee levels kon ik namelijk niet verder, omdat de derde (van de in totaal zes) onsen niet beschikbaar komt. Er is een patch met updates geweest, maar dit probleem is voor mij niet opgelost. Wellicht dat er in de latere levels van Onsen Master nog heel leuke uitdagingen en mooie plotwendingen zitten, maar helaas moet ik wachten op een bugfix om daar achter te komen. Dat is kwalijk, voor een spel dat is verschenen op 1 september en €12,49 kost. De makers zijn er wel van op de hoogte en zeggen te werken aan een patch. Wanneer deze patch uitkomt, is echter onbekend.

Onsen Master Nintendo Switch screenshot

Onsen Master is in de basis een leuk concept, maar komt niet goed uit de verf. De moeizame besturing haalt plezier uit de snelle gameplay, en de visuele (onder)prestaties helpen daar niet bij. Bovendien zitten er nog grote bugs in, waardoor de verder charmante verhaallijn tot een veel te vroeg einde komt.

4

• + Charmante setting in Japans badhuis
  • + Snelle gameplay
  • - Besturing werkt niet lekker
  • - Visueel ondermaats
  • - Gamebreaking bugs

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

0

25-04-2024