One Piece: Unlimited World Red - Deluxe Edition

De gekke piraten van One Piece; wie kent ze niet? De sarcastische zeerovers hebben hun toekomstige rol in allerlei spin-offs al lang geaccepteerd. De Nintendo Switch mag dan ook niet ontbreken in het curriculum vitae van kapitein Luffy en zijn makkers. One Piece: Unlimited World Red Deluxe verscheen al eerder voor onder andere de Wii U, maar krijgt nu een grafische update voor Nintendo’s hybride apparaatje.

Trans Town

Je begint je avontuur als frisse piraat in het eilanddorpje Trans Town. Dit heeft niets te maken met hedendaagse genderemancipatie, overigens. Het dorpje komt over als een plaats uit Super Mario Sunshine, en straalt meer tropischheid uit dan je je kunt voorstellen. Je verblijft in de plaatselijke herberg, waar Luffy op eigenzinnige wijze instemt het dorpje te helpen renoveren. Maar, och en wee, een drama doet zich voor! Alle matrozen van je schip (de bekende One Piece-crew) zijn ontvoerd, wie zit daar toch achter?

Wat volgt is een redelijk voorspelbaar vervolg. Je speelt telkens levels op verschillende plekken van het eiland, elk met een geheel eigen klimaat (doet je verwonderen hoe groot het eiland nu echt is). Op weg naar het einde van het gebied versla je steeds redelijk dezelfde vijanden, totdat je oog in oog komt met een baas. Maak deze een kopje kleiner en langzaam maar zeker weet je je verschillende teamleden te redden uit handen van de vijand. De baasgevechten brengen bovendien telkens enkele tussenfilmpjes met zich mee, waar de geniale humor van de eigenzinnige Luffy en zijn maten goed naar voren komt. Herkenbaar, als je de anime volgt!

Vechten

Vechten vormt een cruciaal onderdeel van dit One Piece-avontuur. Je kunt uit een groep van negen personages, de hoofdpersonen uit de animé, een selectie van drie maken om daadwerkelijk mee op pad te gaan. Vervolgens kom je enkele groepen met vijanden tegen in een level. Deze val je aan door zelf één van je drie geselecteerde personages te bespelen. Elk van de personages brengt zo zijn eigen vaardigheden met zich mee – en als keerzijde ook zijn eigen minpunten. Je zult al snel merken dat een personage als Brook niet al te veel waarde toevoegt in je squad, terwijl een Sanji of Luffy rake klappen kan uitdelen.

Er komen helaas wat problemen bij het gevechtssysteem kijken. Ten eerste loop je constant een vergelijkbare groep vijanden tegen het lijf, en vaak verplicht het spel je deze landrotten te verslaan voordat je door mag richting de baas. Hoewel het gevechtssysteem en de verschillende combo’s die je kunt maken je niet per se gaan vervelen, bieden deze real-time gevechten wel erg weinig variatie. Daar komt bij dat de levelbazen behoorlijk inwisselbaar zijn, en je zo weinig motivatie tot het doorspelen van de hoofdverhaallijn geven. One Piece-kenners zullen de levelbazen stuk voor stuk herkennen, maar vanwege weinig onderlinge coherentie zal het de gemiddelde speler een raadsel zijn tegen wie je nu echt vecht.

Grafisch heeft deze remake een duidelijke poetsbeurt ten opzichte van de Wii U-versie gekregen. De titel heeft geen last van technische problemen en ziet er prima uit. De rustgevende muziek springt niet direct in het oog, maar verstoort de sfeer ook geenszins. Het voornaamste technische probleem dat de game plaagt is een vreemde bewegingsanimatie. Terwijl je loopt heb je eigenlijk het idee dat je personage sneller vooruit zou moeten hollen; zo lijkt het telkens alsof je constant met forse tegenwind loopt. Vreemd.

6

• + One Piece-crew én -humor
  • + Technisch een prima remake