Omen Exitio: Plague

  • Review

  • 12 dec 21 om 08:00

  • Kitty

  • 0

Jake Huntington is een arts en onderzoeker aan het eind van de 19e eeuw. Vanwege de zeer traumatische dood van zijn vrouw is hij bij het leger gegaan om te ontsnappen van zijn dagelijkse realiteit. Al snel wordt hem duidelijk dat het in oorlogsgebied niet bepaald vrediger is. Door een reeks aan gebeurtenissen wordt hij meegesleurd in een uitgebreid en duister verhaal over een ‘angstaanjagende ziekte die het hele menselijke ras dreigt uit te roeien’. En duister is het zeker.

Volgens de gamebeschrijving is Omen Exitio: Plague een ‘Lovecraftiaans’ avontuur, wat al snel te merken is aan de sfeer en de thema’s. Vanwege spoilers ga ik daar echter verder niet op in. De hele game leest als een boek. Vrij letterlijk: je ziet niets anders dan een boek op je scherm, met de optie om te switchen naar een landkaart, aantekeningen over het verhaal tot nu toe en informatie over personages. Het is mooi vormgegeven, met op de linkerpagina een stukje verhaal en op de rechterpagina een mooie passende illustratie. De gebeurtenissen ontrafelen zich aan de hand van kleine en grote keuzes. Ga je een gesprek vriendelijk in, of onbeleefd en lomp? Probeer je een gewonde teamgenoot te helpen of kies je voor jezelf?

Niet elke beslissing die je maakt, pakt ook vanzelfsprekend uit zoals je wilt. Met ervaringspunten deel je vijf vaardigheden in: observatievermogen, geneeskunde, vechtvaardigheden, wendbaarheid en overtuigend vermogen. Die ervaringspunten verdien je deels gewoon door het verhaal te volgen: bij nieuwe personages die ten tonele komen of bij bepaalde gebeurtenissen. Deels krijg je ze ook door te slagen in dit soort beslissingen. Had je genoeg kennis van geneeskunde om iemand te redden, dan krijg je daar ervaringspunten voor. Vooral in het begin is dit eigenlijk wel een lastig systeem, omdat je door te falen punten misloopt die je nodig hebt om verderop wél te slagen. Dat was in de eerste twee hoofdstukken wel vrij frustrerend, waardoor ik meteen een paar keer opnieuw begon. Uiteindelijk is het juist een interessante manier om de gameplay een extra dimensie te geven.

Een uitgebreide roman

Omen Exitio: Plague heeft een verrassend uitgebreid verhaal, waarbij je over de halve wereld reist en flink wat personages tegenkomt. De teksten zijn over het algemeen goed geschreven, al was het soms iets te duidelijk dat je een bepaalde richting in wordt geduwd en dat de keuzes die je op dat moment maakt maar schijn zijn. Dat gebeurde echter maar een paar keer. Na een ietwat trage start zijn er een hoop plotwendingen, tragische gebeurtenissen en moeilijke beslissingen. Het wordt wel echt steeds duisterder en duisterder: daar moet je van houden. Op een gegeven moment vertrouw je helemaal niemand meer – iets wat het spel goed weet op te wekken. Het is in het begin soms echt moeilijk in te schatten welke dingen je anders had kunnen doen om een andere uitkomst te krijgen. Gaandeweg krijg je wel achievements (of je krijgt een melding dat je er een hebt gemist), waardoor je een globale inschatting kunt maken van hoe je het een volgende keer beter kunt doen.

Als je het hele verhaal hebt doorlopen, krijg je de optie om het een volgende keer sneller te laten lopen. Je slaat dan alles over tot de keuzemomenten, waar je ook nog eens optioneel kunt zien wat je de vorige keer op dat punt had gekozen. Zo kun je met redelijke snelheid alles nog eens proberen en kijken waar je het verhaal een andere kant op kunt sturen. Een tweede walkthrough hoefde voor mij echter voorlopig niet. Hoewel ik wel een beetje benieuwd ben naar de andere opties, is het thema van het verhaal misschien niet het gezelligste. Een dreigende pandemie en allerlei intriges en problemen daaromheen, daar heb ik eigenlijk wel even genoeg van. De game verscheen echter oorspronkelijk in 2019, toen dit nog allemaal ver-van-mijn-bed was. 

Conclusie

Ben je fan van obscure verhalen vol intriges en plottwists? Dan is Omen Exitio: Plague een prima visual novel-achtig verhaal om jezelf in te verliezen. Dankzij de mogelijkheid om met jouw beslissingen het verhaal voort te stuwen, kun je elke keer een beetje beter of slechter het avontuur doorlopen. Na een ietwat trage start (mede dankzij het feit dat je nog in-gamevaardigheden moet opbouwen) gebeurt er een hele hoop – en het wordt steeds duisterder. Ik  had de game echter beter tijdens release in 2019 kunnen spelen, want het thema van een pandemie heeft nu niet de beste timing. 

7

N1-score

  • + Bepaal je eigen verhaalverloop
  • + Vaardigheden indelen brengt een twist aan het genre
  • + Als je van duister houdt, een heel geschikt verhaal
  • - Als je niet van duister houdt, geen geschikt verhaal
  • - Komt wat traag op gang
  • - Sommige beslissingen voelen te geveinsd

Like dit bericht:

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

mario kijkt bedenkelijk

5

Special Uitslag N1-UP poll: welke game ga je als eerste uitproberen?

12-12-2021

2

Kitty

Nintendo plant kantoor-uitbreiding voor meer in-house ontwikkelaars

0

Nieuws Nintendo plant kantoor-uitbreiding voor meer in-house ontwikkelaars

11-12-2021

1

Rik

Reageer als eerste!