Old Man's Journey

• 20 feb 18 om 10:00

• 0

Heb je je wel eens afgevraagd hoe het is om oud te zijn? Aan de ene kant heb je eindelijk alle tijd van de wereld, maar aan de andere kant verlies je de kracht en energie om al deze prachtige tijd te benutten. Videospellen sieren doorgaans daarom ook voornamelijk energieke jongelingen. Zoals de titel al aangeeft, laat Old Man’s Journey ons echter wél die andere kant van het leeftijdsspectrum zien.

Een langbaardige grijsaard speelt de hoofdrol in Old Man’s Journey. Hij woont in een pittoresk huisje aan de rand van een klein dorpje. Zijn onderkomen staat op een grote klif, waar de man een prachtig uitzicht over de zee heeft. Het verhaal begint terwijl hij weemoedig over deze blauwe waas uit staart. Na een tijdje brengt de lokale postbode op zijn fietsje een brief langs. Al strijkend over zijn baard, leest de grijsaard de inhoud. De brief is voor hem genoeg reden om zijn spullen bijeen te zoeken. Met zijn stok stevig in zijn linkerhand, begint hij te wandelen. De wijde wereld in: zijn reis kan beginnen.

Wegdromen

Een spel dat je haast wegdromend kan spelen, volgt, met kernwoorden als rustiek, vredig en kalm. De hele audiovisuele presentatie van het spel onderstreept dit. Van de artistieke, volledig getekende en ingekleurde voor- en achtergronden tot de ontspannende gitaarakkoorden uit je speakers. Via een tik op het aanraakscherm struin je vervolgens met deze oude man door pittoreske dorpjes, met schapen gevulde weides en duik je zelfs even de diepten van de zee in. Allen prachtig verweven met passende beelden en symfonieën. Haal je Nintendo Switch daarom ook gerust even uit de dock, zet een koptelefoon op, ga lekker op de bank liggen en waan je even in een andere wereld.

Het zou zo bijna de stempel van ‘walking simulator’ krijgen, ware het niet dat jij als speler af en toe die oude man even moet helpen. De gebieden waar hij langsloopt zijn ontzettend heuvelachtig en het komt vaak genoeg voor dat die heuvels je weg vooruit belemmeren. Met je vinger kun je gelukkig gemakkelijk de heuvels wat lager of hoger maken, zodat die oude man weer een stukje hoger kan klimmen. De bollingen in het landschap worden naarmate je vordert wat complexer, waardoor je je vingers steeds een beetje slimmer moet gebruiken. Denk aan blatende schapen op de weg of ronde tonnen die je van een heuvel af moet rollen om een muur te vernielen. Af en toe wordt de rust zelfs wat uit het spel gehaald als je al tuffend in een treintje het spoor vliegensvlug naar de juiste hoogte kunt brengen.

Terugkijken op je leven

Leuk, maar het ontbeert helaas ambitie. Moeilijk wordt het dan ook nooit en je hoeft al helemaal geen rekening te houden met een game over-scherm. Onze hoofdpersoon barst niet van de energie en neemt ook genoeg momenten om even uit te rusten. Werkelijk elk spelelement staat zorgvuldig in lijn met dat rustieke gevoel dat deze reis over zich heen heeft. Daarnaast zit Old Man’s Journey vol schattige, aandoenlijke details. Beweeg je vinger gerust even over alle ramen, garagedeuren en andere objecten in een omgeving. Wie weet is er een schip dat luid gaat toeteren of laat een kat al enthousiast miauwend zien hoe je het best kunt lopen.

Die rustmomentjes laten de oude man ook meermaals mijmeren over zijn verleden. Zijn hoogtijdagen als groots zeeman en het moment dat hij de liefde van zijn leven ontmoet en hiermee zelfs het huwelijksbootje gaat delen, deelt de man met je. Later komen er echter ook wat schimmigere zaken bovendrijven. Helaas zijn deze herinneringen niet heel memorabel; hoe het epos zich ontvouwt, en de daadwerkelijke reden voor de reis, laten zich al snel raden. Maar dit valt het spel moeilijk kwalijk te nemen. Het siert het ook dat het niet meer probeert te zijn dan de titel doet vermoeden. En even een paar uurtjes onderuitgezakt op de bank genieten van de escapades van een grijsaard, is zo erg nog niet.

Het komt niet vaak voor dat je je even helemaal kunt verliezen in een spel. Old Man’s Journey draait om de rustieke reis van een oude man. Een avontuur dat treffend wordt ondersteund door rustgevende gitaargeluiden en pittoreske plaatjes. Jij als speler kan met een paar tikken van je vinger het perfecte pad voor hem uitstippelen. Het heeft allemaal niet veel om het lijf en is helaas iets té voorspelbaar, maar dat is het enigszins vergeven. Laat je gerust even een paar uurtjes onderdompelen en voel hoe het is om oud te zijn!

7

• + Waan je even helemaal in de schoenen van een oude man
  • + Prachtig audiovisueel geheel