Okami HD

• 17 aug 18 om 18:00

• 0

Okami is één van de mooiste spellen ooit gemaakt. Dat klinkt misschien makkelijk door de bocht, maar het maakt het niet minder waar. De game heeft een speelwijze die is afgekeken van verscheidene Zelda-avonturen, maar het doet er zo veel unieke dingen mee. Met een speciale kwast en een wolf als speelbaar personage brengt Okami een flair die gelijk imponeert. Het geweldige avontuur is nu verkrijgbaar op Nintendo Switch, waar aan het plezier ervan vrij weinig veranderd is.

Puur genot

Het verhaal in Okami begint gelijk in de eerste paar seconden. We leren hoe een wolf en een krijger de strijd aangingen met een draak. Het duo wist de duivelse kracht te verslaan en zodanig het land Nippon van Orochi te behoeden. Na honderd jaar ontsnapt het beest en start de legende opnieuw. Amaterasu, de god der wolven, zal alles op alles moeten zetten om de wereld puur te houden. De verhaallijn brengt de gebruikelijke strijd tussen goed en kwaad, maar met genoeg unieke vondsten. Okami weet het motief uiterst goed te verpakken. Je weet waarom je het avontuur doorloopt en de redenen groeien als het ware met je mee.

Tijdens mijn 45 uur durende reis genoot ik van de lineaire wereld om me heen. Het spel kent een prachtige cel shaded stijl, die nog steeds aanspreekt in 2018. De stijl weet de personages van een unieke look te verzien, en geeft ze hun karakter. Dat karakter komt terug in de geschreven dialogen van Okami. Het complimenteert het authentieke Japanse sausje en maakt het totaalplaatje echt af. Het enige jammere, en het moet echt gezegd worden, is dat de dialogen veel te traag voort bewegen. Het kost geen moeite om sneller te lezen dan het spel. Je kunt het overslaan, maar waarom zou je?

Klieren met kwasten

Okami’s gameplay doet veel denken aan The Legend of Zelda reeks. Het is een linear avontuur met een wereld en dungeons om te doorgronden, wat ondanks ontwikkelingen nog verfijnd aanvoelt. De reden hiervoor zijn de side quests. Ze houden je niet op een rechtstreeks pad, waardoor alles veel groter aanvoelt. Dat kan ik alleen maar als positief aanstrepen. Andere games vervelen me snel op dezelfde manier, vooral games die rond dezelfde tijd zijn uitgekomen. Op één of andere manier is Okami bestand tegen de test van tijd, en laat zelfs meer recente 3D adventure games een poepie ruiken. De vechtbesturing voelt bijvoorbeeld meer hack and slash, waardoor actie een constante factor betreft. Het zijn arena gevechten waarin experimentatie als iets positiefs wordt bestempeld. Met een variatie aan wapens en mogelijkheden, nieuwe dingen proberen was zelden zo leuk.

Hetgeen dat Okami echt zijn glans geeft is de Celestial Brush. Met een druk op de knop verandert je directe omgeving in een platte bedoening. In deze 2D omgeving gebruik je de geweldige Joy-Con of touchscreen-besturing om iets op het scherm te tekenen. Wat er precies gebeurt in Nippon ligt aan de tekening die je maakt. Zodra het beeld weer normaal is, kan het zo zijn dat alles opeens in bloei staat. De kracht van de Celestial Brush groeit met je vordering door het spel. Je ontgrendelt nieuwe opties en deze geven je zodanig meer mogelijkheden in je directe omgeving. De borstel helpt je om puzzels op te lossen, vijanden te verslaan en nieuwe paden voor je te openen.

Okami valt, in algemene zin, prima te doorlopen. De flow is ontzettend plezierig en frustratie speelt nauwelijks een rol. Voor elk obstakel dat de game in je weg legt, is er altijd een oplossing binnen handbereik. De borstel en de natuurlijke instincten helpen je een heel eind op weg. Naast het uitbreiden van de Celestial Brush, zijn er genoeg andere manieren om jezelf te verbeteren. Met het volbrengen van taken verdien je Praise, wat verscheidene statistieken omhoog krikt. Daarnaast heb je de dojo, waarin je een selectie aan uitstekende moves voor gevechten kunt verkrijgen. Het houdt de ervaring ongelofelijk fris, iets wat je niet zou hoeven te verwachten.

Een pareltje overal

Zoals eerder aangegeven spat Okami HD van het scherm af. De prachtige stijl is overweldigend en dat twaalf jaar na dato. De Japanse invloeden, tezamen met de cel shading, maken het een fantastisch avontuur. Het maakt hier niet uit of je nou op de televisie of in handheldstijl speelt. Het loopt als een trein, al was ik meer enthousiast om de game mee te dragen. De touchscreen-besturing leent zich ook perfect voor Okami, en ik zou het eigenlijk op geen andere manier willen ervaren. Daarnaast maakt het spel ook intensief gebruik van HD Rumble voor de nodige extra tactiele feedback. Gooi prachtige Aziatische muziek bovenop het geheel, en je hebt een avontuur dat een doorloop verdient.

Het enige negatieve wat ik kan melden qua presentatie is de camera. Hoewel je vrije controle hebt middels een schouderknop en een stick, luistert de camera soms niet goed naar wat je wilt. Het vergt aardig wat geworstel om Amaterasu haarfijn in beeld te blijven houden. Na een tijdje kon ik er mee leven, maar het moet alsnog kenbaar worden gemaakt.

Okami HD is makkelijk één van de betere, langere avonturen op Nintendo Switch. Hoewel de tekstsnelheid en besturing een paar steken laten vallen, staat het complete pakket als een huis. Tijdens deze 45 uren durende show geniet je van unieke puzzels, aangename gevechten en gave vondsten voor de besturing. Daarnaast geniet ik van de wereld en de personages die Amaterasu onderweg ontmoet. De Nintendo Switch-versie is, wellicht, mijn favoriete manier om het prachtspel te ontdekken. Laat de kans niet aan je voorbij gaan!

9

• + Uitermate vermakelijk avontuur
  • + Strakke actie elementen