Nobody Saves The World

  • Review

  • 3 mei 22 om 08:00

  • Dre

  • 1

In actie-avontuur-spellen is het vaak zo dat je een stel voorgeschreven wapens krijgt en rustig aan wat zaken aan je arsenaal toevoegt. Dit aspect is waar Nobody Saves The World verschil wil maken met de rest van de games in zijn genre. Je kunt namelijk bijna alles in je arsenaal aanpassen en ook nog eens van veel verschillende gedaantes wisselen. Ook deze verschillende vormen zijn allemaal aanpasbaar en je kunt er van maken wat je wilt. Maar kan het niet ook een beetje te veel worden?

In Nobody Saves The World speel je Nobody. Je bent een witte zombie-achtige gedaante met holle ogen en je wordt wakker in een huisje. Je weet niet wie je bent en wat je daar doet, maar je besluit op onderzoek uit te gaan. De dorpsgenoten praten allemaal over de “Calamity” die zal komen en de hele wereld met zich mee zal nemen. De enige die de wereld kan redden is de tovenaar Nostramagus. Hij is echter nergens te bekennen en je zult het moeten doen met zijn irritante assistent die zichzelf beduidend beter vindt dan jou. Na wat rondkijken in Nostramagus’ huis, vind je een toverstaf die je de kracht geeft om van gedaante te wisselen. Om de assistent nog harder te stangen, besluit je niks te zeggen en de toverstaf zelf te gebruiken om Nostramagus te vinden.

Eén en al gekkigheid

Het verhaal van Nobody Saves The World is natuurlijk een lachertje, maar dat is dan ook de bedoeling. Het spel neemt zichzelf op vele fronten niet al te serieus en de humor is dan ook één van de sterke punten van het spel. Zo word je geïntroduceerd aan de Thieves Guild. Zij stelen je sterren en op het moment dat je daar bent gearriveerd mag je ze terugpakken. Wanneer je de sterren terug pakt, maken ze je uit voor dief en word je beëdigd tot lid van hun Guild. Dit is één van de vele quests die het avontuur zo luchtig en aangenaam maken. Het spel is overigens ontwikkeld door Drinkbox Studios, bekend van Guacamelee en Severed. Ook deze spellen namen het verhaal niet al te serieus en wisten vooral de kracht uit een flinke dosis humor en goede gameplay te halen.

Alle personages in het spel zijn belachelijk grappig verzonnen. Laten we beginnen met alle dorpsgenoten: deze kramen stuk voor stuk onzin uit en in combinatie met de tekenstijl is de toon meteen gezet. Verder vind je (slecht) vermomde aliens die zijn neergestort en is er zelfs een dorp bestaande uit mutanten vanwege een nucleaire explosie die niet ver daar vandaan heeft plaatsgevonden. Al deze gekke personen bij elkaar zorgen ervoor dat het spel een eigenaardige en grappige uitstraling heeft die je nog wel een tijdje bij blijft.

Een ridder, een paard en een enge zeemeermin

Heb jij ooit een paard willen spelen in een videogame? Ik ook niet, maar stiekem is het toch wel heel leuk! Het is namelijk mogelijk om je door middel van magie te veranderen in zeventien(!) verschillende soorten wezens. Ik wil natuurlijk niet alle wezens verklappen maar ik kan je garanderen dat er hele toffe en gekke wezens tussen zitten. Ze hebben allemaal een eigen manier van voortbewegen en gebruiken ook allemaal verschillende aanvallen.

Die verschillende aanvallen zijn ook hard nodig, het spel gooit namelijk hordes monsters op je af om je een kopje kleiner te maken. Deze monsters variëren flink van elkaar en bij ieder moment past dan ook weer een ander wezen. Naarmate het spel vordert gebruiken de monsters ook schilden die alleen met bepaalde aanvallen te doordringen zijn. Vanaf dat moment moet je wel wisselen tussen de verschillende vormen. Nobody Saves The World weet je perfect gedoseerd te overvallen met deze variaties en er is geen moment waarop ik vond dat het spel je te veel forceerde om te wisselen van gedaante.

Combineren tot je erbij neervalt

In Nobody Saves The World is het mogelijk om de wezens, waarin je kunt veranderen, te laten levelen. Wanneer ze een hoger niveau bereiken, kunnen ze nieuwe aanvallen en passieve vaardigheden vrijspelen. Maar dat is nog niet het enige!

Het spel weet zich pas echt te onderscheiden met het feit dat je al deze aanvallen en passieve vaardigheden op eigen houtje in kunt delen bij ieder personage. Zo kun je de ridder een giftige aanvallen van de rat geven en kun je de enge zeemeermin de aanvallen van een paard geven. Je kunt van ieder personage de aanvallen pakken en de limieten worden naarmate het spel vordert steeds minder, waardoor je nog meer verschillende indelingen kunt maken. Doordat het spel je limieten geeft en deze steeds meer weghaalt, wordt het nooit echt te veel. Na een tijdje weet je zelfs de perfecte combinaties te vinden en voel je je onverslaanbaar.

Ik heb eigenlijk niks te klagen over Nobody Saves The World, maar laat ik toch even een klein minpuntje hebben. Het spel wordt toch wel wat makkelijker wanneer je deze perfecte combinaties gevonden hebt. Je kunt dit zien als een overwinning of het jammer vinden…

Gekke beelden en geluiden

Grafisch gezien is Nobody Saves The World een spel dat je niet vaak zult zien. Ik moet toegeven dat ik bij het zien van de trailers nog niet helemaal verkocht was, maar het weet met zijn gekke artistieke stijl de perfecte snaren te raken om me aan het lachen te krijgen. De muziek sluit hier perfect bij aan weet er vaak nog een extra schepje bovenop te gooien. Zowel in docked en handheldmodus speelt het lekker vloeiend en ik heb nergens last gehad van framedrops of andere rariteiten.

Conclusie

Nobody Saves The World is een geweldig spel dat zich weet te onderscheiden van spellen in het genre door de speler vrijheid te geven in het aanpassen van personages. Dit aanpassen voelt nergens te veel en het is tof om te zien dat aan het einde van het spel de perfecte combinaties voor jezelf kunt vinden. Het verhaal wordt op een grappige wijze verteld en alle gekke personages zorgen ervoor dat het erg vermakelijk is. Mocht je op zoek zijn naar een wat minder serieuze variant van de Zelda-achtige spellen, dan is Nobody Saves The World perfect voor jou!

9

N1-score

  • + Tof gedaantewisseling-systeem
  • + Excentrieke en gekke personages
  • + Skills en abilities zijn allemaal te combineren
  • + Geweldige humor
  • - Wordt wat makkelijker wanneer je de perfecte combinaties gevonden hebt

Like dit bericht:

Over Dre

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dre

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij F-Zero: Maximum Velocity snelt naar Switch Online+ deze week

1

Nieuws F-Zero: Maximum Velocity op NSO+ te spelen vanaf vandaag

29-03-2024

2

Erik

Mother 3-producer geeft reden voor uitblijven lokalisatie

3

Nieuws Mother 3-producer geeft reden voor uitblijven lokalisatie

03-05-2022

6

Erik

Nintendo Switch Online voegt Mario Kart 8 Deluxe-iconen toe

3

Nieuws Nintendo Switch Online voegt Mario Kart 8 Deluxe-iconen toe

02-05-2022

7

Martijn

Discussieer met ons mee! 1

Yosher

3 mei 22 om 09:41

#4779‍

5821 XP | 1078 comments

Oeh, dit ziet interessant uit. Misschien maar eens proberen!