No Man's Sky

• 25 okt 22 om 07:00

• Dre

• 12

Iedereen weet dat No Man’s Sky een flinke weg heeft moeten gaan om zich te vormen tot het spel dat het op dit moment is. Op bijna iedere console konden gamers al een tijdje genieten van het spel, en op de Nintendo Switch is het nu ook eindelijk zo ver. Ik heb mijn ruimtepak aangetrokken en ben dit heelal eens even flink gaan verkennen. Al vanaf het moment dat ik gehoord heb dat No Man’s Sky een stuk verbeterd was, heeft het me geïntrigeerd. Maar weet het spel zich op de Nintendo Switch ook te bewijzen, of levert het toch net wat te veel in om er nog van te kunnen genieten?

In No Man’s Sky speel je een personage dat je zelf samen kunt stellen. Je lijdt aan geheugenverlies en moet proberen om de touwtjes voor jezelf aan elkaar te knopen. Je besluit om een schip te repareren waarvan je denk dat het misschien de jouwe is. Ook vang je hier en daar wat signalen op, deze lijken je te leiden naar antwoorden. Je besluit om deze signalen te volgen en het heelal te gaan verkennen.

Op een oud ruimteschip moet je het leren

Het verhaal van No Man’s Sky geeft je een reden om het heelal te gaan verkennen, het werkt ook als een tutorial waarin je alle basismechanieken van het spel leert kennen. Zo moet je materialen verzamelen om gereedschappen te kunnen maken en leer je een basis opzetten. Dit stuk verhaal is essentieel om je spel goed te kunnen beginnen, toch kan een ervaren reiziger er vlot voor kiezen om dit verhaal lekker te laten voor wat het is. Je kunt er voor kiezen om andere verhaallijnen te volgen of lekker rond te reizen, de keuze is aan jou.

Zelf moest ik alles nog leren, dus ik heb netjes het verhaal gevolgd. Dit viel echter niet mee. De introductie laat je namelijk zonder al te veel aanwijzingen zoeken naar de juiste materialen en het kost best wat moeite om dit allemaal bij elkaar te sprokkelen wanneer je nog niet precies weet hoe alles werkt. Het is ook heel erg wennen hoe alle menu’s te bedienen zijn en het selecteren van spullen werkt niet altijd even lekker. Wanneer je er eenmaal aan gewend bent, valt het gelukkig allemaal wel mee. Dit neemt echter niet weg dat het begin een klein beetje frustrerend kan zijn.

Achttien quintiljoen planeten om te verkennen

Wat No Man’s Sky echter zo interessant maakt, is het verkennen van alle planeten. Deze worden willekeurig gegenereerd waardoor je op ontelbaar verschillende planeten terecht komt. De planeten bevatten verschillende flora, fauna, klimaten, ondergronden en noem het maar op. Het is altijd maar de vraag waar je op terecht zal komen. Je weet nooit wat je te wachten staat, waardoor het gevoel van avontuur altijd zal blijven hangen.

Je kunt er voor kiezen om deze planeten even rustig te verkennen en er misschien wat data vandaan te plukken en weer te vertrekken, of je kiest er voor om er je nieuwe basis te bouwen. Wanneer je dit laatste doet, ben je wel weer even een paar uurtjes zoet. Je kunt namelijk een erg uitgebreide basis bouwen, aliens temmen en zelfs teleporteren tussen de verschillende planeten waarop je je basissen bouwt. Het heelal is jouw speeltuin!

Korvax leer je niet in één dag

In No Man’s Sky zitten verschillende alien-talen die jouw personage niet spreekt. In het begin zul je de meeste personages in de game dus ook niet begrijpen, maar gelukkig is iedere taal te leren. Zo vind je verschillende Knowledge Stones en Monoliths waarmee je woorden kunt leren. Ook kun je in gesprek gaan met aliens, ze zijn soms zelfs bereid om je nieuwe woorden leren.

De olifant in de kamer

Ik klink tot nu toe nog best positief over No Man’s Sky, maar toch zit de grafische kwaliteit me erg dwars. Het spel ziet er op de Nintendo Switch namelijk niet erg mooi uit, op sommige momenten zelfs erg lelijk. Zo zien de textures van de grond, stenen en planten er erg lelijk uit. Gezien het feit dat je door planeten struint en de nadruk ligt op rondkijken naar deze zaken, is het moeilijk om dit over het hoofd te zien. De Aliens, gebouwen en ruimteschepen zien er van dichtbij wel prima uit. Maar wanneer je verder weg bent, wordt de texture lelijker en de bewegingen steeds houteriger. Deze bewegen namelijk met steeds minder frames per seconde, maar dan ook echt weinig frames. Wanneer je op een planeet omhoog kijkt, zie je geen wolken maar rare bewegende pixels en misschien een paar kleurtjes.

Wanneer je rondloopt, zie je hele omgevingen voor je neus veranderen wanneer je dichterbij komt. Ook stoorde ik me erg aan het feit dat gebouwen en andere interessante dingen veel te laat of zelfs niet op je scherm verschijnen wanneer je rondvliegt. Dit betekent dat je een planeet dus nooit vlug kunt verkennen door een beetje rond te vliegen, je mist dan alle content.

Ik moet hier wel aan toevoegen dat het op een grote 4K televisie het lelijkst was. In handheld modus en op een Nintendo Switch Lite heb je een stuk minder last van het feit dat textures er niet zo goed uitzien. Het compactere scherm werkt hier dus echt in zijn voordeel, al helemaal wanneer je je bedenkt dat er dus een enorm heelal op je kleine Switch te vinden is.

No Man’s Sky heeft mij een klein beetje in tweestrijd gebracht. Gameplay-technisch zit het spel namelijk prima in elkaar, maar op grafisch gebied laat het te wensen over. Het spel is immens groot en er is zo veel te doen en te ontdekken. Het bouwen van een basis gaat, tot op zekere hoogte, ook echt prima en er is genoeg te maken. De tutorial is niet altijd even duidelijk en het kostte me wel wat moeite om te wennen aan de spelmechanieken. Wanneer je dit kunt doorstaan, weet ik echter zeker dat je zult genieten. Ik heb echt geprobeerd om de grafische kwaliteit te negeren en lekker te genieten van het spel. Toch moet het spel op dat gebied zo veel inleveren dat het er op een grote TV veel onder lijdt en ik raad je dan ook aan om het lekker in handheld modus te spelen. Op een kleiner scherm komt het spel namelijk wel tot zijn recht. Toch blijft het een prestatie dat het spel over het algemeen soepel loopt op onze hybride console. Vind je het niet erg dat het spel er op sommige momenten niet mooi uit ziet en ben je vooral op zoek naar een groot avontuur, dan is No Man’s Sky op de Nintendo Switch zeker iets voor jou.

6.8

• + Het blijft iedere keer een verrassing wat voor planeet je aan zult treffen
  • + Een oneindig heelal in de palm van je handen
  • + Een basis bouwen is erg leuk
  • + Het leren van talen is tof bedacht
  • - De tutorial is matig
  • - De erg late Pop-in is wel erg heftig
  • - Personages verlagen van framerate wanneer je verder van ze af bent (op vrij korte afstand)
  • - Op een grote TV ziet het spel er echt slecht uit

Over Dre

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dre

Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

0

Nieuws Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

20-04-2024

0

Stem nu op de Koopa Café Voorraadkast Game van november!

12

Special Stem nu op de Koopa Café Voorraadkast Game van november!

25-10-2022

10

Willem

Japan: opening van Donkey Kong-gebied in Super Nintendo World uitgesteld

0

Nieuws Japan: opening van Donkey Kong-gebied in Super Nintendo World uitgesteld

19-04-2024

1

Discussieer met ons mee! 12

ageQned

25 okt 22 om 10:00

#7242‍

1090 XP | 187 comments

Het is uiteraard een persoonlijke mening van de reviewer, maar dat het spel er echt slecht uitziet kan ik mij totaal niet in vinden.

25 okt 22 om 10:08

#7243‍

2693 XP | 217 comments

Ik speel het spel op een 65 inch 4K TV. Helaas ziet het er daarop erg slecht uit. Vandaar dat ik in mijn review ook adviseer om de game op handheld modus te spelen.

ageQned

25 okt 22 om 11:21

#7245‍

1090 XP | 187 comments

Ok ja zo groot is mijn tv niet haha.

Tamadachi

25 okt 22 om 12:22

#7246‍

5155 XP | 640 comments

Ik ben uit persoonlijke ervaring het met AgeQned eens en met Dreon als reviewer zwaar oneens dat No Man' Sky op de Nintendo Switch er erg slecht uitziet want ik heb in de afgelopen weken zowel in handheld modus als docked op een Full HD TV deze ruimtereis gemaakt en ik heb mij er totaal niet aan gestoord.

Weliswaar ziet het er grafisch niet zo mooi uit als op de PC wat de superieure editie op dit vlak is maar ik vind het zelf niet eerlijk dat dit voor deze port als zo'n groot afknapend punt wordt gerekend.

Ten eerste weet je namelijk van tevoren dat de Switch versie het niet van de grafische kracht moet hebben en dat het al een hele prestatie is dat Hello Games het voor elkaar heeft gekregen om deze gigantische game redelijk vloeiend op de Switch te laten draaien waardoor je dus dat je logischerwijs kan verwachten dat het grafisch wat inlevert.

Ten tweede vind ik dat je over het algemeen Switch games die niet voor 4K zijn gemaakt niet te zwaar er op mag beoordelen op hoe deze er uit zien op een 4K TV.

25 okt 22 om 13:23

#7249‍

2693 XP | 217 comments

Ik heb ook echt heel lang in tweestrijd gezeten, moet ik het nu wel of niet meenemen in mijn review? Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om het wel te doen, omdat ik merkte dat het mijn plezier in de weg stond.

Het is echt wel een toffe game, maar de ervaring is naar mijn mening zeker minder doordat bijvoorbeeld het verkennen van planeten door de late pop-up niet echt goed lijkt te werken.

Tamadachi

25 okt 22 om 13:36

#7250‍

5155 XP | 640 comments

Oké, bedankt voor de verheldering bij de keuze om toch het grafische gedeelte mee te nemen in de review. De late Pop-up merk ik zelf ook wel duidelijk maar ik heb daar geen hinder van ondervonden.

Een review blijft natuurlijk ook persoonlijk want je kan er bijvoorbeeld vanuit gaan dat anno 2022 niet iedereen een grote 4K TV in bezit heeft. Zelf zou ik zeggen dat het wel de beste draagbare NMS versie is maar als je alles er uit wil halen dan zou ik eerder voor de originele PC/Steam Deck versie gaan.

ageQned

25 okt 22 om 14:25

#7255‍

1090 XP | 187 comments

Ja ik heb haast nog geen enkele gamer zien zeggen dat de gane er slecht uitziet. Tenminste voor Switch begrippen dan uiteraard. Ik vind het voor zo een grote game juist er prima uitzien. Tuurlijk het inladen van object valt er op, maar verder ziet de game er gewoon prima uit. Maar dit kan natuurlijk ip de veel grotere tv’s anders wezen, daar kan ik niet over oordelen.

25 okt 22 om 17:50

#7265‍

2693 XP | 217 comments

Zit je in onze Discord? Dan kan ik binnenkort wel even een foto in Discord delen

25 okt 22 om 10:17

#7244‍

3039 XP | 472 comments

Naarmate de Switch ouder wordt begint handheldmodus steeds meer een zegen te worden.

Misschien toch maar een OLED kopen

25 okt 22 om 16:31

#7260‍

962 XP | 87 comments

Ik speel echt 95% handheld, dus voor mij is de Switch een mobiel apparaat die toevallig ook op de tv kan.

Tamadachi

25 okt 22 om 12:30

#7247‍

5155 XP | 640 comments

Aan de review kan ik duidelijk zien dat Dreon als nieuwkomer is gestart met No Man's Sky doordat hij de meest basic activiteiten zoals planeten verkennen, base building en talen leren in deze review benoemt maar dat is ook zeer begrijpelijk want het lijkt mij eveneens uitermate lastig om alle aspecten van deze immens grote game in een review te behandelen. Voor degenen die twijfelen durf ik gerust te zeggen dat er genoeg content inzit om je maanden bezig te kunnen houden. Ik kan ervaren ruimteverkenner niet zo goed oordelen over de tutorial maar ik het zeker met je eens dat het voor nieuwkomers zoals jouw ideaal was om langzaamaan de basis technieken te leren kennen al kan het wel wat overweldigend zijn doordat er zoveel te leren valt.

lifegiving

25 okt 22 om 14:47

#7257‍