Hoofdafbeelding van Nintendo Switch Sports

Nintendo Switch Sports – een doorsnee comeback

• 2 mei 22 om 09:00

• 4

Nintendo veroverde het casual gamingwereldje 16 jaar geleden met een onschuldig, kolossaal spelletje: Wii Sports, de partner in crime van de Wii. Motion controls waren nieuw en gamen werd sportief: zesjarige ik was er helemaal weg van. Ik kijk dan ook met veel nostalgie terug op het Wii Sports-tijdperk. En nu maakt het zijn grootse comeback op de Nintendo Switch. Of nou ja, ik kan alvast verklappen dat het niet per se groots is: aardig is het wel.

De Sports-serie brengt je dit keer naar Spocco Square, een royaal resort waar je jezelf kunt beproeven in zes verschillende sporten. Sommige hiervan zijn totaal nieuw maar voor Wii Sports- en Wii Sports Resort-veteranen zal Spocco Square aanvoelen als een aardig nostalgietripje dankzij het bowlen, de tenniswedstrijden en het zwaardvecht-achtige chambara. Daarnaast kies je nog uit voetbal, badminton en volleybal. Zes sporten in totaal dus, met golf als zevende onderweg in de vorm van een gratis update komende herfst.

Digitaal bewegen

Het is een fijne mix aan sporten, eentje die varieert wat betreft teamsporten, 1-tegen-1-gevechten en solo matches. Daarbij is de mate waarin je de motion controls gebruikt bij ieder spel net wat anders, maar bij elke sport een indrukwekkende vooruitgang ten opzichte van de Wii remotes van Wii Sports. De Joy-Con geven het bowlen net wat extra controle met een kleine tilt en bij badminton laat je je tegenstander makkelijk heen en weer rennen met een zwiep van de controller. Helaas is deze mate van controle niet bij ieder spel even aanwezig: voetbal en tennis aan de andere kant zijn bijvoorbeeld lastiger te beheersen.

Dit betekent overigens dat ieder sport gebruik maakt van motion controls. Niet alleen gaat je dominante arm je haten als je te veel speelt, ook betekent dit dat Nintendo Switch Sports helaas niet te spelen is op enkel de Nintendo Switch Lite of in handheldmodus: je moet met losse Joy-Con-controllers spelen. Met een legstrap kun je trouwens nog een speciale shoot out-modus spelen bij voetbal wat eigenlijk geen spannende toevoeging is. De (verplichte) motion controls zijn daarom niet altijd ideaal. Maar het doet één heel belangrijk ding net zoals Wii Sports dat destijds deed: het maakt gamen voor veel mensen veel toegankelijker.

Nice strike!

Nintendo Switch Sports is namelijk, net zoals Wii Sports, duidelijk leuker om samen te spelen. De sporten zijn leuk en ook voor mensen die minder gamen makkelijk te begrijpen dankzij de motion controls. De instapdrempel is ontzettend laag, op details na zoals missende tutorials hier en daar en de enigszins verwarrende moves van volleybal. Deze zaken vormen in ieder geval geen probleem om vol enthousiasme met armen te zwaaien en de klok terug te draaien naar 2006.

Dezelfde nostalgie spat er vanaf het begin al vanaf trouwens: zo begroet het spel je allereerst met nieuwe versies van de veiligheidsillustraties uit de Wii-versie. Ook herinnert Nintendo Switch Sports je maar al te graag eraan dat je je polsbandje van je Joy-Con vooral om moet houden om vliegende controllers tegen te gaan en vraagt het je elk uur of je niet even een pauze wilt nemen als je geen tennisarm wilt oplopen. Oh en jawel: ook de Mii’s maken een terugkeer (al zij het in mindere mate) in Nintendo Switch Sports!

Geen keeper en geen goal

Hoewel de sporten lekker verschillend zijn, heeft Nintendo Switch Sports helaas niet veel variatie op de sporten zelf. Zo zijn sommige speelmodi exclusief online of lokale spelstanden: bowlen tegen zestien spelers kan alleen online en special bowlen tegen je vrienden en familie. En dan heb je nog geluk als een spel dit soort variaties heeft: niet iedere sport kan hetzelfde zeggen. Hierdoor daalt de herspeelbaarheid en diepgang van de sporten enorm. Een sport heeft je simpelweg niets meer te bieden na een keertje uitproberen.
Nintendo Switch Sports probeert voornamelijk door middel van de online functionaliteiten de game interessant te houden- iets wat niet echt lukt. Zo krijg je iedere week de kans nieuwe accessoires vrij te spelen en kun je, als je meer dan tien online matches speelt in een sport, de ladder opwerken in online rankings. Maar met die accessoires en rankings kun je verder niet veel meer dan opscheppen en sporten tegen digitale atleten. De doelen en beloningen zijn zwak en zetten slechts een magere gameplay-loop neer.

Maar beter iets dan niets: lokaal sporten bevat namelijk helemaal geeneinddoel, niet eens een overzichtje van high scores. Er is niks om naartoe te werken. Het voelt meer dan ooit aan als enkel een collectie minigames. Het spel slaat de bal al helemaal mis omdat je, ook als je online met je vrienden speelt, tegen CPU’s sport en zo geen accessoires en pro league rankings verkrijgt. De beste manier om te spelen, is daarom vrij duidelijk of lokale multiplayer online (dat is met maximaal twee mensen) of lokale multiplayer met een club gezellige mensen (maximaal vier spelers).

Een doorsnee comeback

Ondanks dat Nintendo Switch Sports de charme van Wii Sports nabootst, is de glans van het concept er anno 2022 toch wel een beetje van af. Wat in 2006 een innovatieve en spannende manier was om te gamen, begint nu stoffig te worden. Ik mis dan ook voornamelijk de variaties en uitdagingen die Wii Sports wel had, zoals de training-modus, of iets simpels als je activiteit of high scores bijhouden.

Maar, ik geef het spelletje nu wel een hoop tough love. Het is nog steeds hartstikke leuk om samen met vrienden en familie digitaal te sporten en de online speelstand maakt het alleen maar beter. Deze werkt goed: matches worden snel gevonden en leuke stickers kleuren het spel in een lekker sociaal en sportief tintje. Zelfs de nieuwe Mii-achtige personages zijn zo slecht nog niet! Nintendo Switch Sports is een solide party-game, zelfs in je eentje, maar het is een feestje dat je al gauw zelf staande moet houden.

Nintendo Switch Sports zwiepte me zo het jaar 2006 weer in: de muziek, het bowlen, de armpijn en zelfs de veiligheidsillustraties vormen een enkeltje naar de goede oude Wii-tijd. De gevarieerde selectie sporten zijn ontwikkeld tot nog intuïtievere minigames, lekker makkelijk om tevoorschijn te halen tijdens een feestje. Helaas is er binnen de spellen zelf weinig afwisseling te vinden en vormt het Nintendo Switch Sports, ondanks de online pogingen en verzamelbare accessoires, in niets meer dan een collectie aan minigame-sporten. Ik hoop dat Nintendo Switch Sports het sportief kan opvatten: de digitale sporten zijn oprecht lachen, maar in het gehele plaatje slaat het de bal net mis.

6.5

• + Pure nostalgie in een modern jasje
  • + Leuke selectie sporten
  • + Online spelen is een optie
  • + Lage instapdrempel
  • - Mist variatie en extra uitdagingen binnen de sporten
  • - Online beloningen niet boeiend genoeg en alleen online
  • - Alleen tegen CPU’s spelen online vrienden

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

0

Media Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

29-03-2024

0

Logo van Embracer Group

5

Nieuws Embracer Group neemt deel van Square Enix over

02-05-2022

3

Kijktip: Nintendo’s eerste hoofdkantoor is omgebouwd tot hotel

2

Special Kijktip: Nintendo's eerste hoofdkantoor is omgebouwd tot hotel

01-05-2022

8

Discussieer met ons mee! 4

Yosher

2 mei 22 om 09:48

#4759‍

5821 XP | 1078 comments

Zoiets voelde ik eigenlijk al aankomen en mede daarom wacht ik wel lekker tot hij in de budgetbak ligt, mocht dat ooit gebeuren. Jammer, maar goed, het is wat het is.

Apenknul

2 mei 22 om 10:58

#4762‍

3741 XP | 704 comments

Ja, het is niet dat ik er genoeg van heb, want het is wel gewoon een leuke chille game, maar ik zie me hier geen 1000 uur zoals in Animal Crossing verkrijgen. Wat ik inderdaad mis zijn variatie van sporten. 6 Sporten heb je in het begin, en pas in de herfst komt golf. Daarbij voelt badminton een beetje aan als Tennis, wat het minder aantrekkelijk maakt voor me. Bowlen is idd leuker offline, of online met vrienden dan met randoms. Dit is een sequel van Wii Sports, en geen Wii Sports Resort, waar meer sporten inzitten. Het puntje wat je opnoemt dat het als een collectie minigames aanvoelt geef ik je gelijk is, maar dat is in mijn mening altijd zo geweest. Het is niet dat we Top Spin of Fifa spelen, haha. Toch merk ik wel dat als ik met randoms tennis of volleybal iedereen zijn eigen manier van spelen heeft, terwijl de gameplay gewoon hetzelfde is, wat ik dan toch stiekem wel leuk vind.

2 mei 22 om 17:36

#4769‍

2612 XP | 477 comments

Eerlijke score. Vind het persoonlijk jammer dat er geen offline progressie te maken valt. Ik snap dat het online only is (want ze willen uiteraard NSO leden hebben), maar het blijft toch een gemis. Toch, gisteren met z’n 4en een uurtje of 2 gespeeld en het blijft heel leuk als er gezelschap over de vloer is. Ben benieuwd of er meer sporten naast Golf worden toegevoegd. Hoop het liefst op Archery uit Wii Sports Resorts!

ageQned

2 mei 22 om 20:25

#4774‍