Nintendo Labo Toy-Con 01 - Mixpakket

• 3 mei 18 om 10:00

• 0

Wie had ooit iets zoals Nintendo Labo verwacht? Kartonnen verlengstukken voor controllers lijken op papier helemaal niet te werken. Toch blijkt het niet gek voor Nintendo, met een geschiedenis als speelgoedmaker, haar verleden op deze manier in een nieuw jasje te steken. Nu heeft het Japanse bedrijf de eerste twee Nintendo Labo-pakketten uitgebracht: het mixpakket en het robotpakket. In deze review bespreken we het mixpakket. Hiermee kun je een modelautootje, hengel, huis, motor en een piano in elkaar zetten. En weet je wat: dit pakt allemaal nog goed uit ook!

Afgelopen januari hoorden we voor het eerst over Nintendo Labo. De Japanners beloofden een gloednieuwe manier om met de Nintendo Switch te spelen, bestemd voor kinderen en volwassenen die kind in hun hart zijn. Door middel van kartonnen accessoires die je zelf in elkaar zet, genaamd Toy-Con, combineert Nintendo Labo de technologie van de Nintendo Switch met het knutselen uit de oude doos. De HD Rumble-functie, gyrosensoren en de infrarode Motion Camera in de Joy-Con-controllers zorgen er uiteindelijk voor dat je met deze kartonnen creaties uiteindelijk ook echt kunt vissen of muziek kunt maken. Dit pakket biedt wel vijf indrukwekkende Toy-Con om te bouwen, spelen en ontdekken. Met de instructies gereed, een stapel kartonnen platen voor mijn neus en vrolijk muziekje uit de Nintendo Switch, is het tijd om mijn eigen Toy-Con in elkaar te zetten!

Bouwen op de knutseltafel

Het mixpakket zit vol met stapels kartonnen met gekke vormpjes en opdrukken en deze bouwplaten hebben ieder hetzelfde lot: omgebouwd worden tot een Toy-Con. Het spel op de Nintendo Switch legt je stap voor stap ontzettend duidelijk uit hoe dat moet. De uitleg is makkelijk te volgen, geeft zo nu en dan lieve naampjes aan onderdelen om het overzichtelijk te houden en moedigt je aan tijdens het bouwen. Ook laat dit spel je op belangrijke stukken controleren of het stukje karton juist in elkaar gezet is en kun je op ieder moment de stappen terugspoelen. Zelfs het karton helpt je mee met het bouwen: soms heeft een opdrukje op het karton enkel en alleen de functie om het bouwproces te verduidelijken. Dit opgeteld met de software die per stap laat zien hoe het karton er van alle kanten uit moet zien, maakt dat iedereen (ook kinderen en volwassenen met twee linkerhanden) verandert in een knutselmeester.

Misschien dat je zelfs verandert in een tovenaar, want dat in elkaar zetten van de Toy-Con is echt een magisch moment. Wat enkele uren geleden maar vage vormen karton waren, tover je langzaam maar zeker om in een realistische motor of een werkende hengel. En dat heb jij allemaal zelf gedaan! Dat in elkaar vouwen van de bouwsels is erg plezierig en de verschillende onderdelen samenvoegen tot een eindwerk is erg tevredenstellend. Ook is het vaak interessant te zien hoe je bijvoorbeeld een van die knoppen van het huis of de toetsen van de piano uiteindelijke vouwt. Het blijft indrukwekkend hoe de kartonnen bouwplaten zo ontworpen zijn dat je zonder schaar of plakband een vrij stevig speeltje bouwt.

Op het modelautootje na, ben je met het bouwen van iedere Toy-Con wel enkele uren kwijt. Dat is niet erg: elke Toy-Con steekt anders in elkaar, waardoor het bouwen leuk blijft. Alle vijf de Toy-Con zitten uiteindelijk vrij stevig in elkaar, al zijn sommige een beetje groot en lomp. Hoe stevig je bouwsel ook mag zijn, het blijft van karton en je moet daarom zorgvuldig met iedere Toy-Con omgaan. Mocht er iets kapot gaan, biedt het spel je verschillende adviezen over hoe je het kunt oplossen. Je kunt het stuk karton gelukkig net zo makkelijk weer repareren als het vernielen.

Speeltijd

Wanneer je dan na al je harde werk je Toy-Con in elkaar hebt gezet, is het tijd om het karton tot leven te wekken. Met je Toy-Con kun je verschillende spelletjes spelen. Zo kun je racen met de motor, een schattig monstertje verzorgen in het huis, vissen ophengelen met een vishengel, een symfonie opstellen met de piano en een modelautootje besturen. De modelauto lijkt in die zin het meest op speelgoed: terwijl de andere Toy-Con alleen te spelen zijn met de corresponderende spelletjes, kun je spelen met het autootje spelen zoals jij wil.

De modelauto vind ik daarom een van de leukste Toy-Con in dit pakket: je kunt er écht mee spelen. De overige Toy-Con zijn afhankelijk van hun spelletjes op de Nintendo Switch en die missen helaas net iets te veel diepgang om je aandacht vast te houden. Tuurlijk, je eigen racebaan maken door je hand te scannen is ontzettend gaaf, maar na een paar keer heb je het eigenlijk wel weer gezien. Eigenlijk besteed je uiteindelijk meer tijd aan het bouwen van je speeltje dan er daadwerkelijk mee spelen. Is je harde werk dan voor niks?

Ontdekken en uitvinden

Nee, er valt nog wat meer te doen met je bouwsels dan ermee te spelen. Nintendo Labo wordt pas echt uniek in het ontdekgedeelte. Hier kom je meer te weten over alles wat je gebouwd hebt, over de Joy-Con-controllers en krijg je zelfs wat tips over het versieren. Een drietal figuren in het spel leggen je stap voor stap uit wat de achterliggende principes van elke Toy-Con zijn en hoe dat in zijn werk gaat. Op die manier snap je wat je gebouwd hebt.

Voel je na al die slimme trucs zelf ideeën opborrelen voor een Toy-Con? Dan heb je geluk: Nintendo Labo geeft je de ruimte om uitvinder te worden met de Toy-Con Garage! In deze werkplaats kun je met behulp van versimpelde programmeerprincipes je eigen Toy-Con ontwerpen. Op het begin ziet een leeg scherm vol opties er misschien intimiderend uit, maar dat versimpelde programmeren kan iedereen leren! Na wat wegwijs te worden in de werkplaats, kun je binnen de kortste keren zelf een Toy-Con ontwerpen. Je kunt zelfs de Toy-Con van het mixpakket een nieuw leven inblazen in deze werkplaats. Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos!

Op het eerste gezicht lijkt Nintendo Labo misschien wel een absurd idee. En dat is het uiteindelijk ook, maar deze kartonnen controllers voor je Nintendo Switch werken wel. Het hele principe achter Nintendo Labo werkt. Het in elkaar zetten van de vijf verschillende Toy-Con is hartstikke leuk – voor jong en voor oud – en het hele bouwproces voelt bijna aan als magie. Dat geldt ook voor het vervolgens tot leven zien komen van deze bouwsels tijdens het spelen. Dit is een bijzonder moment, maar helaas weten veel spelletjes de aandacht niet lang vast te houden. En dan heb je nog het ontdekgedeelte, waar je uitvinder van je eigen Toy-Con kunt worden en oneindig veel plezier kunt beleven. Het mixpakket van Nintendo Labo is niet perfect, maar je beleeft er gegarandeerd een flinke dosis plezier aan!

7.5

• + Wel vijf verschillende Toy-Con
  • + Bouwen is erg leuk