New Pokémon Snap - Geen spat veranderd

• 3 mei 21 om 12:00

• Willem

• 0

Het was misschien wel één van de grootste verzoeken van Nintendo-fans voor talloze jaren. “Geef ons een nieuwe Pokémon Snap-game”, werd misschien wel net zo vaak geroepen als de verzoeken voor een nieuwe F-Zero of Golden Sun. Toch werden we verrast door de aankondiging dat na 21 jaar Pokémon Snap eindelijk zou terugkeren. Is dit experimentele concept van N64 wel de moeite waard om opnieuw een bezoekje te brengen? Zit er genoeg ‘nieuw’ in New Pokémon Snap? Het antwoord is geen volmondig ‘ja’, maar fans van de originele game zullen smullen van alles dat dit vervolg heeft te bieden.

Wil je liever een video van deze recensie zien? Klik dan hier!

In de mysterieuze Lental-regio werkt professor Mirror aan een uitgebreid onderzoek naar het Illumina-fenomeen. Dit verschijnsel komt alleen voor op deze eilandengroep, volgens de beschrijvingen van de beroemde verkenner kapitein Vince. Als minderjarige onderzoeksassistent ben jij uiteraard de aangewezen persoon om de professor te ondersteunen met zijn onderzoeken. Samen met een cast van verrassend levendige personages is het aan jullie om zoveel mogelijk foto’s te maken van de Pokémon in de Lental-regio in hun natuurlijke habitat, om de photodex compleet te maken.

Schieten, smijten en smeken

New Pokémon Snap is precies als z’n voorganger op de N64. In een volautomatisch karretje, de NEO-ONE, beweeg je over een uitgestrekt parkoers door de verschillende landschappen op de eilanden. Om je heen zijn ontzettend veel Pokémon te vinden die op allerlei verschillende manieren bewegen, met elkaar spelen en zitten te wachten tot jij langskomt om ze te verstoren voor een fotomoment. Inderdaad, in New Pokémon Snap is het zoeken naar het perfecte plaatje je continue bezigheid. Hoewel de game rustig begint, speel je gaandeweg allerlei manieren vrij om de Pokémon meer in beweging te krijgen. Van appels die je kan werpen om ze te lokken (of op het hoofd te raken) tot Illumina orbs, die Pokémon doen oplichten en kristallen activeren om de wezens in actie te krijgen.

Aan het einde van je expeditie worden je foto’s beoordeeld door professor Mirror. In tegenstelling tot het origineel bestaat de Photodex uit vier foto’s per Pokémon. Elke pokémon heeft vier verschillende poses of mate van interactie die een andere score waard is. Net als professor Oak in de originele Snap is professor Mirror niet helemaal optimaal als het aankomt op het waarderen van je werk. Hoewel je manueel je foto’s kan selecteren per Pokémon, lijkt de game soms op vreemde momenten te bepalen welke Pokémon je in beeld hebt gekregen. Foto’s met volledig overgroeide bossen waren bij mij af en toe vier sterren waard zonder dat ik een flauw benul had wat er nou precies gebeurde. Deze diverse poses en beoordelingen is het hart van New Pokémon Snap en de reden waarvoor je de levels meerdere keren zal uitspelen. Het compleet krijgen van de photodex is een ware uitdaging en biedt meer dan genoeg waar voor je geld.

Natuurlijke verlichting

Ieder eiland bestaat uit meerdere routes die je ook op verschillende tijden van de dag kan verkennen. Ieder parkoers heeft een dag- en nachtroute, waarbij je bijna een wereld van verschil hebt aan Pokémon die je tegenkomt. Sommige Pokémon van de dagroute liggen vredig te slapen terwijl andere ‘s avonds uit hun nesten kruipen op zoek naar eten of zelfs prooi. Op meerdere plekken zijn er alternatieve routes waarmee je Pokémon volgt naar beschutte plekjes. Deze keuze voor een andere route maak je ter plekke en zorgt er soms voor dat je op waanzinnige nieuwe locaties en Pokémon stuit om je camerarolletje mee te vullen.

Ieder eiland heeft ook een eigen Illumina Pokémon. Deze fungeren als een soort eindbaasgevechten, waar je gooit met Illumina orbs om ze licht te laten geven. Hoewel deze levels voor een eerste keer erg leuk zijn, is de uitdaging iets minder motiverend als je voor een complete Photodex wilt gaan. Deze Pokémon volgen een vast pad en hoewel het raken van de mons met de orbs soms wel een goede uitdaging vormde, was ik sneller verveeld en gefrustreerd omdat ik vaak aan het wachten was tot ze weer verschenen. Door dit Illumina effect kan het soms ook best complex zijn om te bepalen hoe je nieuwe eilanden kan vrijspelen. Ieder level heeft tijdens je eerste bezoek een verborgen kristal dat licht geeft. Pas als je deze weet te vinden kan je voortgang boeken voor je expedities. Een paar levels moest ik bijna tien keer doorlopen voordat ik het kristal wist te vinden. Tijdens één van deze pogingen realiseerde ik mij wat New Pokémon Snap het meeste in de weg zit.

Frustrerende herhaling

Shigeru Miyamoto beargumenteerde jaren geleden, toen een journalist hem vroeg waarom er geen nieuwe F-Zero games verschijnen, dat Nintendo het liefste een nieuw gameplay-idee koppelt aan een serie omdat daarmee een game fris en verrassend blijft. Tijdens het spelen van New Pokémon Snap galmde dit meermaals door mijn achterhoofd. Wat doet New Pokémon Snap precies waardoor het een vervolg waardig is? Niet zo veel. Hoewel de visuele stijl van het spel echt van het scherm spettert, de game prachtig is om te zien en de Pokémon eruitzien als levende wezens, is er onder de kap vrijwel niets aangepast. Veel spelelementen van de originele snap zijn opgepoetst en aangepast, maar in principe doet het spel eigenlijk niets nieuws behalve het zijn van een nieuwe Pokémon Snap. Ik kan mij voorstellen dat voor veel fans dit echt precies is wat ze willen, maar het voelt erg tegenstrijdig als ik kijk naar wat voor soort game New Pokémon Snap wil zijn en wat voor spel het eigenlijk is.

Er zijn meerdere irritatiepunten op te noemen. Sommige Pokémon laten zich enorm lastig fotograferen, zelfs vanuit een optimale hoek. Het gooien van fluffruit om Pokémon te lokken is lastig en 99% van de tijd gooide ik een appel niet naast maar recht op de kop van de Pokémon zelf. De soundtrack is goed genoeg, maar heeft geen memorabele nummers, waardoor veel van mijn expedities werden voorzien van het geluid van podcasts die ik aanzette. De herhalende natuur van het spel speelt hier ook een rol. Omdat je veel parkoers continu opnieuw moet afgaan voor specifieke Pokémon ben je veel van je tijd aan het wachten tot het ideale moment om de photodex compleet te maken. En ten slotte is de beoordeling van Professor Mirror wel erg traag met het uitdelen van een score voordat je weer terug in de actie kan duiken.

Deze kleine irritaties waren voor mij niet aanwezig genoeg om het spel weg te leggen, maar het brengt wel weer dat eerdere punt naar boven wat ik zojuist beschreef. Wat maakt New Pokémon Snap nou echt nieuw? Er was één plek waar ik echt mijn hoop op had gevestigd. De manier waarop New Pokémon Snap relevant kan blijven en spelers laat terugkomen. Ik had echt ingezet op de foto-mode in New Pokémon Snap. Door het maken, delen en verspreiden van foto’s in-game kan New Pokémon Snap nog voor een lange tijd spelers geboeid en geïnvesteerd houden. Immers is dat het doel van het spel toch? Foto’s maken. Ik kon het bijna zelf niet geloven, maar New Pokémon Snap heeft één van de meest teleurstellende fotomodi die ik in tijden ben tegen gekomen.

Dit is het deel waarin Willem gilt over slechte fotomodus

Ja, ik ben echt een enorm fan van fotomodus in games. In meerdere artikelen schreef ik erover dat het een unieke kunstvorm is die vaak wordt weggewoven door spelers. Het is een kunst om allerlei losse elementen zoals camera, filters, effecten en timing samen te brengen tot één goede foto. New Pokémon Snap presenteert zich misschien wel als een fotografie-spel maar dat is het niet. Het is een on-rails shooter waarbij je je vijanden niet beschiet met kogels maar met foto’s. Dat is maar al te duidelijk als je kijkt naar de re-snap mode. In re-snap is het mogelijk om met de data van het spel een foto volledig opnieuw te maken zonder hiervoor beoordeeld te worden door Professor Mirror. Je kan de camera bewegen, de licht instellingen aanpassen, blur toevoegen en…. dat is het. De re-snap mode is zo beperkt in de hoeveelheid opties dat ik grotendeels het spel zo snel mogelijk uitspeelde in de hoop dat er meer opties beschikbaar werden. Helaas, de foto-mode in New Pokémon Snap is simpelweg een teleurstelling.

Onbegrijpelijk voor een game die mede verantwoordelijk was voor de introductie van fotografie in videogames. Ook in de nabewerking laat New Pokémon Snap enorm veel steken liggen. Je kan maar één, ja je leest dit goed één, filter per foto aanbrengen. Deze filters bevatten essentiële opties zoals contrast, exposure en kleurbalans. Als je New Pokémon Snap koopt omdat je wilt oefenen met videogamefotografie doet het spel het absolute minimum. Ik vind het onbegrijpelijk dat een groot deel van dit spel leunt op de mogelijkheid om online je foto’s te delen, maar dat spelers niet de gereedschappen krijgen om foto’s uitgebreid op te poetsen en aan te passen. De filters in de re-snap mode bestaan alleen maar uit acht verschillende kleuren voor een silhouet-filter, waar het praktisch onmogelijk mee is om een unieke foto te maken. Ik hoop ten zeerste dat Bandai Namco de kans krijgt om via updates meer opties toe te voegen, want dit had het levensbloed van New Pokémon Snap kunnen zijn. Een groeiende gemeenschap van Pokémon-fotografen die online waanzinnige afbeeldingen maken en delen van hun favoriete wezens. Ik vrees dat met deze beperkte middelen de game na een maand waarschijnlijk van ieders online radar zal verdwijnen.

Maken al deze puntjes New Pokémon Snap tot een mislukking? Is deze serie weer gedoemd te verdwijnen voor meer dan twintig jaar? Eerlijk gezegd denk ik van niet. Hoewel het spel barst van kleine irritaties die spelers mogelijk zullen dwarszitten is de kern van het spel precies wat fans zoeken. Meer Pokémon Snap, meer Pokémon om te fotograferen dan ooit en in een prachtige visuele stijl. Voor spelers die de uitdaging aan willen gaan om de Photodex compleet te krijgen is er echt meer dan genoeg te doen. Toch moet ik als aspirant videogamefotograaf toch mijn teleurstelling uiten over de aspecten als re-snap, foto-modus en de online elementen om foto’s te delen. Dit zijn geen deal-breakers en mijn stille hoop is dat de game later updates krijgt die extra opties toevoegen. Voor fans, wees niet getreurd, New Pokémon Snap is precies waar je twintig jaar lang op gehoopt hebt. Verwacht alleen niet te veel verrassingen want onder het glimmende oppervlak is het gameplaydesign nog steeds twintig jaar oud.

Alle foto’s uit deze recensie zijn door Willem zelf gemaakt. Heb jij nog toffe foto’s zelf geschoten in New Pokémon Snap? Stuur ze dan naar ons via Instagram! De beste foto’s delen we op ons account!

8

• + Prachtige visuele stijl waarbij de Pokémon echt tot leven komen