Neverwinter Nights: Enhanced Edition – Had beter een goede herinnering kunnen blijven

• 10 feb 20 om 09:34

• Dre

• 0

Na het spelen van de Enhanced Editions van klassieke westerse RPG’s als Baldur’s Gate I&II, Planescape: Torment & Icewind: Dale, had ik erg veel zin om te beginnen aan het laatste spel uit deze reeks: Neverwinter Nights: Enhanced Edition. Dit is de enige driedimensionale RPG uit de reeks van remasters. Na een paar uurtjes speeltijd ben ik toch al snel tot de conclusie gekomen dat het helaas één grote bende is. Ik ben altijd erg te spreken over avonturen waarbij je zo veel verschillende keuzes hebt dat je echt kunt bepalen wie je bent, maar het is de gehele spelervaring die het voor mij verpest heeft. Wat maakt Neverwinter Nights: Enhanced Edition dan een slecht spel?

Het veelbelovende avontuur

In Neverwinter Nights: Enhanced Edition speel je een held die je volledig zelf mag samenstellen. Jij bepaalt vooraf ook al of hij goed of slecht zal zijn, net als in Dungeons & Dragons. Je kiest je klasse uit en begint je avontuur vol goede moed. Je bent een ridder in opleiding voor Neverwinter, onder de vleugel van Lady Aribeth. Tijdens je opleiding breekt er een plaag uit genaamd ‘The Wailing Death’. Deze plaag kost menig inwoner van Neverwinter het leven en verandert ze zelfs in zombies. Na je opleiding (tutorial) krijg je de kans om Lady Aribeth in levende lijve te ontmoeten en je klaar te maken om de stad te helpen. Al vlug wordt je ontmoeting onderbroken door cultists die de tempel aanvallen waar jouw training plaatsvindt. Ook deze aanval kost vele mensen het leven en het is aan jou om de plaag te verhelpen en alles tot op de bodem uit te zoeken.

Het vechtsysteem is erg uitnodigend en weet je net zoals de andere klassieke westerse RPG’s uit te dagen. In principe valt je personage automatisch aan; wanneer je een speciale aanval of magie uit wilt voeren, pauzeert het spel en maak je je selectie. Je leert de basis van item-management, magie gebruiken en zelfs sluipen. Dit leer je allemaal door middel van een sterke intro waarbij je een hoop leuke personages ontmoet. Je creëert een band met sommige personen, en kunt zelfs een date krijgen voor een feest.

Wat is dit nou?

Dat klinkt als een goede intro voor het spel, vol beloftes voor een groot en intrigerend avontuur. Zodra je echter de tempel uitstapt, komen de eerste mankementen van het spel naar boven. De stad Neverwinter heeft behoorlijk last van framerate-problemen, op sommige momenten worden er zelfs frames overgeslagen. Het vreemde is nog wel dat het spel er grafisch niet uitziet als iets wat jouw Nintendo Switch het zwaar hoort te maken. De graphics zijn vergeleken met de versie die in 2002 is verschenen helemaal niet anders, de resolutie is alleen wat opgepoetst. Het vreemde is ook dat op veel plekken deze framerate issues blijven bestaan, dit staat het speelplezier erg in de weg en nodigt ook niet uit om verder te spelen. Uiteraard hoopte ik even door de zure appel heen te bijten in de hoop dat het beter werd.

De verschillende compagnons die je in Neverwinter Nights: Enhanced Edition kunt krijgen zijn echter wel weer van hoog niveau. Ze barsten van de persoonlijkheid en zorgen ervoor dat je geïnteresseerd bent in hun verhaal. Zo ontmoet je al snel een Halfling Rogue die je meteen weet te intrigeren met zijn verhaal over waarom hij op de vlucht is. Toen ik deze man echter een tijdje bij me had en naar de winkels ging, moest ik gebruikmaken van inventory screens. Dit blijkt echter een stuk moeilijker dan gedacht, het heeft me zeker tien minuten gekost om uit te vinden hoe ik mijn metgezel een drankje kon geven. Ook het verkopen van spullen uit jouw inventaris is een hel en kost veel meer werk dan in iedere andere RPG.

Tijdens het spelen lijkt ook het geluid af en toe opeens weg te vallen en weer terug te komen. Soundtracks worden tijdens het spelen afgekapt, terwijl je gewoon door de stad of door een kerker loopt. Met de muziekstukken zelf is niks mis, deze zijn zelfs erg mooi. De kwaliteit waarmee het gepresenteerd wordt, zorgt echter ook voor flink wat irritatie en het spel weet je hierdoor nooit echt mee te nemen zoals andere RPG’s dat doen.

Qua spel is Neverwinter Nights: Enhanced Edition geniaal, het is alleen een erg slechte port waardoor de game aanvoelt als een rommeltje. Dit is erg jammer, het begin van het avontuur zit namelijk erg sterk in elkaar en ook het vechtsysteem werkt perfect. Helaas kan ik je dit spel niet aanraden en kan ik je dus ook alleen maar aanraden om lekker te genieten van Baldur’s Gate I&II en Planescape: Torment & Icewind: Dale wanneer je hunkert naar een old school westerse RPG.

4.5

• + Goed avontuur met een sterke start
  • + Heel veel keuze mogelijkheden