NBA 2K18

• 2 okt 17 om 15:00

• 0

Eergisteren was de grote teleurstellende conclusie dan eindelijk daar: het Nederlandse voetbal elftal moet wederom een groot toernooi missen. Het Wereldkampioenschap voetballen van 2018 zal het daarom zonder de bekende oranjekoorts moeten doen. Om de menigte gerust te stellen, is het wellicht een slim idee om een nieuwe nationale sport te kiezen. Atletiek, schaatsen en hockey zijn grote kanshebbers, we weten daarmee altijd wel prijzen in de wacht te slepen. Ik stel echter een ander alternatief voor: de snelle sport basketbal! Om alvast in de sfeer te komen voor deze cultuurverandering, speelde ik NBA 2K18 voor de Nintendo Switch. Is dit de Michael Jordan onder de sportsimulaties of schiet 2K Sports een teleurstellende airball?

Laten we gelijk met de deur in huis vallen, NBA 2K18 is op ieder platform grotendeels hetzelfde. Zo heeft de Nintendo Switch alle gamemodi en alle teams om uit te kiezen. Van het solo spelen in MyCareer tot het coachen van één club in MyTeam, alles is aanwezig. De Nintendo Switch-versie draait echter met dertig frames per seconde in plaats van zestig frames op de andere consoles. Dit verschil merkten we tijdens het spelen. Het is daarom een duidelijke keuze, wil je een handheld-versie? Dan moet je de Nintendo Switch-versie aanschaffen. Wil je zestig frames per seconde, dan is iedere andere versie een betere optie voor jou.

MyDJ

In NBA 2K18 kun je je eigen personage maken en deze zal vervolgens terecht komen in het team naar keuze. Denk hier goed over na, aangezien je alleen jouw personage bestuurt. Pak je een team dat sowieso al een volle bank heeft aan spelers, dan zal het lastig worden om als groentje speelminuten te krijgen. Kies je echter een goede club, dan is het zomaar mogelijk om veel minuten op het speelveld te staan en je personage te verbeteren. Om bij het gewenste team te komen, moet je jezelf eerst nog even bewijzen in een amateurwedstrijd.

Voordat je mag beginnen, start de eerste cutscene die je jouw buurt laat zien. Van de kapper op de hoek tot het basketbalveldje achter het winkelcentrum. Al deze plekken bevinden zich op loopafstand en je moet er dan ook vaak rondlopen en de buurt in de gaten houden. MyCareer is duidelijk een verhaalmodus met een groot aantal scènes. Van doelloze gesprekken tot peptalks tot discussies met de coach. Deze modus houdt van het verhalende aspect en dat maakt het ook zeer realistisch. Het is voor een basketballer in de NBA haast onmogelijk om enkel en alleen te focussen op de sport, het is de gehele scene waar je van moet houden. MyCareer is een absolute topmodus en maakt in vergelijking met NBA 2K13 (de vorige telg op een Nintendo-console) enorme stappen.

It’s a Team-sport

Ben je er niet zo fan van enkel één personage te besturen en wil je juist een heel team besturen, dan is MyTeam een goede oplossing. Hierin speel je een seizoen met één club en is het aan de coach om de opstelling, de bank en de speelstijlen te bepalen. In deze modus gaat het puur om de ervaring als coach, ondanks dat je de wedstrijden ook zelf kunt spelen. Ook deze modus is interessant en leuk om te spelen, hoewel ik veel meer tijd heb besteed om mijn eigen personage aan de top te krijgen.

That Ball

Een van de belangrijkste aspecten van een sportsimulatiespel is de besturing. In NBA 2K18 kun je naar gelang alle knoppen een nieuwe actie geven, maar de basisinstellingen voelen al erg instinctief aan. Dat maakt het spel echter nog niet gemakkelijk. NBA 2K18 is een zeer lastige doch plezierige game, zo is het helemaal niet een “pick and play”-titel, maar zijn je vaardigheden zeer belangrijk. Hierdoor is het minder gemakkelijk om even snel een potje te doen, maar daarvoor krijg je een zeer tactische uitdaging terug. De verschillende tutorials introduceren het spel wel erg goed. Basketbal is een zeer snelle en ad rem sport. Dit betekent dat je alle vaardigheden goed onder de knie moet hebben, aangezien het spel ze allemaal van je verlangt. Dit maakt het geheel enorm leuk en uitdagend, moeilijk doch intrigerend.

Glitches and bugs

Een groot nadeel van NBA 2K18 is dat het spel vrijwel altijd een internetverbinding vereist. Als je console in de handheldmodus zit en in slaapstand valt, zal je spel teruggaan naar het startscherm en verlies je al je progressie sinds het laatste moment van opslaan. Dit is zeer jammerlijk, aangezien de Nintendo Switch-versie juist moet stralen in de handheldmodus. Het is daarbij vreemd dat een handheld de limitatie krijgt dat hij ten alle tijden verbonden moet zijn met het internet. Zonder internet kun je namelijk niet eens MyCareer, MyTeam en vele andere modi spelen. Het enige wat je kunt doen zijn quick matches houden en dat is toch wel een grove fout van 2K Sports.

Verder is het spel niet onbekend met korte freezes of vreemde grafische glitches tijdens verschillende cutscenes. Zo valt je personage soms door de grond of door muren of vergeet het spel het basketbalveld te laden. Dat zorgt toch voor een mindere ervaring, maar moet gemakkelijk weg te poetsen zijn in een toekomstige update.

Hip Hop Hooray

NBA 2K18 is geheel in sfeer met zijn soundtrack, de ene rapper na de andere passeert de revue. Deze basketbalgame bevat ruim vijftig nummers, die allemaal de feeling van het basketbalveld en “the neighbourhood” meedragen. Verder oogt NBA 2K18 meer dan prima, zowel op het grote scherm als op het kleine scherm van de Nintendo Switch. Toegegeven, het spel oogt wel beduidend minder op de hybride console dan op de concurrerende platforms.

NBA 2K18 is een absolute topper zonder twijfel. Het spel heeft enkele kleine mankementen maar presteert verder beter dan je zou verwachten op de Nintendo Switch. Grafisch heeft het een kleine downgrade gekregen en de glitches zijn niet zoals je mag verwachten van een 2K-game. Toch heeft NBA 2K18 alles in huis om je omver te blazen, het verhalende MyCareer is geweldig specifiek en laat je beter kennismaken met de basketbalscene dan welke game dan ook. De echte funfactor komt echter pas om de hoek kijken als je het spel grotendeels gemeesterd hebt. Je kunt daarbij losgaan in online matches of het lokaal tegen elkaar opnemen. Al met al heeft 2K Games met NBA 2K18 een zeer sterke prestatie neergezet. Een absolute slamdunk!

7.6

• + Ontzettend veel content
  • + MyCareer is een hoogtepunt in de serie