MotoGP 18

• 30 aug 18 om 19:00

• Mark

• 0

Motorfans hebben een zware tijd gehad op de Nintendo Switch. Tot de komst van MotoGP 18 konden deze enthousiastelingen zich enkel vermaken met motorcrossen tijdens Mario Kart Deluxe of MXGP3, waarvan laatstgenoemde een regelrechte flop was. Het spreekt voor zich dat deze games bij lange na niet dezelfde ervaring bieden als het crossen op een motor zelf, maar MotoGP 18 moet daar verandering in brengen voor Nintendo’s hybride console. Kan dit spel de ervaring van ons eigen TT Circuit Assen overbrengen naar de Nintendo Switch, of staat het halverwege al aan de kant?

MotoGP 18 is de eerste game in de serie die uitkomt voor de Nintendo Switch en er zijn maar weinig andere games in dit genre om van af te kunnen kijken. Toch heeft Milestone al een kleine twintig jaar ervaring met het ontwikkelen en het uitbrengen van motorgames, zodat de verwachtingen toch enigszins hoog zijn. Laten we beginnen met het feit dat het erg lastig is om een waarheidsgetrouwe simulatie te maken voor de motorsport, omdat er meer bij het rijden komt kijken dan enkel sturen en schakelen. Motorrijden doe je veel op gevoel en met je lichaam, en juist dat maakt het simuleren ervan erg moeilijk.

3… 2… 1… GO!

De carrière van MotoGP 18 zit goed in elkaar. Bij het starten van de game kies je eerst een klasse waarin je wilt deelnemen. Je kunt beginnen in de Rookie Cup en je zo opwerken naar de MotoGP, of direct in starten in laatstgenoemde topklasse. Daarna kies je de coureur die je graag wilt spelen om vervolgens op de motor te stappen en de circuits te betreden. Je kunt nog wat instellingen aanpassen qua besturing, maar om lekker erin te komen is het misschien wel het verstandigste om alles op de standaard instellingen te laten staan. Merk je toch dat het niet zo rijdt als je graag wilt, kun je altijd nog je motor aanpassen en wat onderdelen laten vervangen door de monteurs.

Toch ligt het niet altijd aan jouw motor als je de hele tijd uit de bochten vliegt in MotoGP 18. Het blijft lastig om de besturing goed onder de knie te krijgen en mijn personage heeft al flink wat asfalt, grind en gras moeten happen voordat ik het een beetje door begon te krijgen. Het aanpassen van je motor helpt tot een zekere hoogte, maar uiteindelijk ligt het helaas aan het spel zelf dat mijn personage meermaals in het ziekenhuis is beland. De besturing is nu eenmaal niet je van het. Het voordeel hiervan is wel dat ik vrijwel elke centimeter van de circuits heb kunnen zien, doordat ik niet alleen nog maar ogen had voor het asfalt. De laserscantechnologie die gebruikt is om de circuits één op één over te zetten naar MotoGP 18 is zo wel erg goed waar te nemen en, ondanks de crashes, kon ik dat erg waarderen.

Net zoals bij MXGP3 heeft Milestone echter concessies moeten doen om ervoor te zorgen dat deze motorracer draait op een stabiele 30 FPS. Een noodzakelijke en verstandige keuze, want zo zorgt Milestone ervoor dat MotoGP 18 lekker loopt, zowel docked als in de handheldmodus, wat wel prettig is wanneer je met 230 km/h over het asfalt heen raast. Dit gaat wel erg ten koste van de algehele vormgeving. Docked ziet MotoGP 18 er redelijk uit, maar in de handheldmodus laat het te wensen over. Dat is eigenlijk jammer, als je je bedenkt dat er zoveel moeite is gedaan om de circuits goed om te zetten naar de digitale wereld. Daarnaast is het jammer dat het spel geen online multiplayer kent. Daarentegen blijft het heerlijk om over je favoriete track te rijden met het gas vol open op de stukken waar het kan. Alleen als je een bocht nadert is het ook noodzaak om op tijd op de rem te stampen.

MotoGP 18 is een prima motorsimulatie en eigenlijk ook de enige op de Nintendo Switch. De singleplayer zit goed in elkaar, wat van de afwezige online multiplayer niet te zeggen valt. Net zoals de echte coureurs kun je zelf je motor naar gelieven aanpassen en daardoor wordt je het idee gegeven dat je de matige besturing toch nog enigszins in controle hebt. Hoewel MotoGP 18 grafisch tekort schiet, is dit een prima eerste MotoGP voor de Nintendo Switch met zichtbaar realistische circuits. Ontwikkelaar Milestone heeft alleen nog wat te sleutelen aan deze serie om te ervoor zorgen dat de mijlpaal van een écht goede game bereikt wordt.

6.3

• + Eerste echte motorgame voor de Nintendo Switch
  • + Realistische tracks