Monster Jam: Crush It

• 21 dec 17 om 17:00

• 0

Een goed racespel lijkt zo makkelijk gemaakt. Je gooit wat bekende auto’s in je game, maakt een flink aantal tracks en maakt interessante modi om alles relevant te houden. Dit leken de makers van Monster Jam: Crush It gedacht te hebben. De licentie verkoopt zichzelf, dus waarom zou je er echt waarde aan schenken? Nou, dan had ik nu een veel beter spel gespeeld.

Saai, ondermaats en wonderbaarlijk

Monster Jam: Crush It lijkt op papier tamelijk interessant. Zo bevat het pakket heel wat modi om te doorlopen. Je kunt één-op-één de strijd aangaan, stunts uitvoeren in een stadion of het ruige wegdek opzoeken. Deze modi hebben weer verschillende submodi in zich zoals Time Attack en Crash Mode. Je start maar met twee trucks, maar nieuwe ontgrendelen zich in een vlug tempo. Positief is ook dat je gelijk met Grave Digger start, wat een hele bekende monster truck betreft. Het lijkt dus iets te hebben voor de racefanaat en dat valt te prijzen.

Nadat je hebt bekeken wat in het pakket zit, moet je het ook nog spelen. Hier doet een reeks aan problemen de ervaring de das om. Om te beginnen is de physics engine in Monster Jam: Crush It om te huilen. Gezien de grootte van deze trucks, lijken ze met flink wat snelheid over de banen te bewegen. In de lucht hebben ze belachelijk veel ruimte om stunts uit te voeren, terwijl ze in de stadium-races erg ongemakkelijk besturen. Het voelt niet bepaald realistisch, of daadwerkelijk verbonden met het idee achter de Monster Jam trucks. De gehele ervaring voelt erg slipperig en totaal niet met de finesse die je zou mogen verwachten.

Hoewel geen van de modi slecht is in theorie, laten ze allemaal weinig aan de verbeelding over. Zo’n beetje elke missie is maximaal een minuut lang en hierdoor laat het geen sterke impressie achter. Het is voorbij zonder dat het voelt alsof je daadwerkelijk iets hebt gedaan. De missies op de hoogste moeilijksheidgraad werden alleen maar op geluk gewonnen; niet met vaardigheden. Het winnen of verliezen is vooraf bepaald, en is bijna een formaliteit. Een daadwerkelijk einddoel is er niet in Monster Jam. Het is opeens voorbij zonder dat het verdoen van je tijd uitgebreid wordt gevierd.

Grafisch gezien niet indrukwekkend

Als op het grafische pracht en praal aankomt kun je beter ergens anders gaan zoeken. Alles lijkt een lage resolutie te hebben en het lijkt wel alsof vaseline op het scherm is gesmeerd. De soundtrack is niet veel beter met slechte rock-tracks die alles behalve aanslaan. Buiten dit alles om wist de game ook meerdere keren te crashen. Het is iets wat we nauwelijks tegenkomen met Nintendo Switch-spellen, laat staan games die in een doosje verschijnen. Het is een extra domper op al een slechte ervaring.

Monster Jam: Crush It is slecht. De missies zullen vervelen na een uur of twee spelen, iets waar je eigenlijk best dankbaar voor mag zijn. Natuurlijk, het kent vele opties om te spelen, maar of je daar nou trek in hebt? Na een paar crashes was ik er compleet op uitgekeken, iets wat ik niet met veel plezier zeg. De ontwikkelaar mag zich in ieder geval kapot schamen om zo’n afgeraffeld product af te leveren.

3

• + Flink aantal opties
  • - Game ziet er niet uit