Steen-papier-schaar
Gevechten volgen hetzelfde steen-papier-schaarsysteem als zijn voorganger. Power verslaat Technical, Technical maakt gehakt van Speed en Speed verzwelgt Power. Simpel, maar effectief. Vallen zij jou aan met een Technical Attack? Dan doe jij een Power Attack om de ‘Head to Head’ te winnen. En dit is niet simpelweg een kwestie van meer schade; voer je dit goed uit, dan kun je er zelfs voor zorgen dat je tegenstander die beurt helemaal niets in te brengen heeft! Elk monster heeft zo zijn eigen affiniteit, waardoor je goed op de aanvalspatronen van monsters moet letten (en deze onthouden!).
Zo vult langzaam maar zeker ook de Kinship Meter. Is deze vol, dan kun je op je Monstie stappen voor een allesverwoestende aanval (al kun je als echte waaghals deze nóg sterker maken door nogmaals een aantal Head-to-Heads te winnen). Een leuk detail is dat deze voor elk monster uniek is. Ik was vooral gecharmeerd van het feit dat hierbij de unieke ‘persoonlijkheid’ van een beest naar voren komt. Zo gooit de gekke vogel Kulu-Ya-Ku met eieren, verandert de donkere vogel Nargacuga in een vliegensvlugge ninja en bekogelt het grote steenmonster Basarios zijn tegenstanders met een allesverpulverende laser. Oh, en de bijbehorende animaties kun je gewoon skippen!
Makers hebben goed hun best gedaan om gevechten spannend te houden (iets dat ze zeker bij de échte eindbazen uitstekend is gelukt). Deel je genoeg schade uit aan die giftige Pukei-Pukei, dan kan het zijn dat ‘ie woedend wordt. Op zo’n moment verandert zijn aanvalspatroon; in plaats van Technical, gaat ‘ie bijvoorbeeld Power-aanvallen doen. Oh, en net als in het ‘gewone’ Monster Hunter kun je bepaalde ‘Parts’ van de beesten eraf knikkeren. Doet een monster die venijnige gifaanval met zijn staart? Probeer dan dit lichaamsdeel eerst onschadelijk te maken. Dikke kans dat hij vervolgens minder schade doet, of zelfs op de grond valt. Bij laatstgenoemde heb je een aantal vrije aanvalsbeurten.
Wat Wings of Ruin een bijzondere eend in de bijt maakt, is dat je in het gros van de gevechten een soort eindbaas moet verslaan. Iedere Velicidrome of Kulu-Ya-Ku verdient die hierboven genoemde aandacht. Gelukkig hanteren ze telkens hetzelfde patroon, dus na een tijdje wordt je steeds handiger in ze verslaan. Oh, en het is nog broodnodig ook! Want enkel door monsters een kopje kleiner te maken, verdien je voorwerpen om uitrustingen of wapens te maken. Hierbij is elk Monstie gekoppeld aan eigen wapengerei, dus wil je een specifieke Bow – dan moet je toch echt op jagen op een aantal van die Pukei-Pukei. Dit zorgt ervoor dat nagenoeg elk gevecht nuttig aanvoelt.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
11 aug 21 om 15:22
#1125
1576 XP | 287 comments
Lijkt me echt honderd keer niets. Dat gevecht systeem van de eerste game is een van de slechtste dat ik gezien heb; bijna net zo erg als de recente Paper Mario games.. en dát wil wat zeggen.
Al zou ik er maar tien euro voor betalen zou ik deze game nog niet willen haha.
13 aug 21 om 00:05
#1145
4650 XP | 664 comments
Toffe review Erik, al duurt het nog wel even tot ik er waarschijnlijk aan toekom staat deze zeker op mijn lijstje.
Hoe lang duurt het ongeveer om deze uit te spelen?