Monster Energy Supercross - The Official Videogame

• 2 mrt 18 om 10:00

• 0

Racespellen komen in allerlei soorten en maten. Van arcade-klassiekers tot realistische krakers, er is voor ieder wat wils. In recente jaren zijn de games slimmer geworden met doeltreffende AI, uiteenlopende races en sterke physics. Hier komt Monster Energy Supercross – The Official Videogame om de hoek kijken. Met de licentie van een grootse motorsportcompetitie probeert maker Milestone hoge ogen te gooien. Weten ze het op de juiste manier te verpakken?

Vroom vroom
Monster Energy Supercross is een racing game, gebaseerd op de motorsport league van dezelfde naam. Je gaat de strijd aan in verscheidene arena’s die stuk voor stuk strak opgezet zijn. In een seizoen, dat 17 races duurt, wordt gevraagd om je beste been voor te zetten. Het draait niet om een enkele overwinning, maar sterk staan gedurende alle uitdagingen in het avontuur. Gemakkelijk is dat niet, gezien je te maken zal krijgen sterke AI-tegenstanders. Deze krachtpatsers omzeilen je met gemak, iets waar aan je zal moeten wennen.

De game bestuurt redelijk, al werkt de opzet niet helemaal probleemloos. Monster Energy Supercross gaat voor realisme en dat valt te merken. Twee aparte knoppen gebruik je om te remmen: heel anders dus dan in een reguliere arcade-racer. Je kunt de moeilijkheidsgraad na de eerste races aanpassen, waardoor je het spel naar eigen hand kunt spelen. De game beloont je voor het maken van bepaalde keuzes, en geeft je meer als je het jezelf lastiger maakt. Het valt enorm te prijzen.

Problemen, problemen en problemen
Toch kunnen we Monster Energy Supercross niet als een goede game bestempelen. Buiten het doorlopen van een seizoen om, is er eigenlijk weinig te doen in de Nintendo Switch-variant. Van een degelijke racing game mag je multiplayer verwachten, iets wat een groot gemis is hier. Milestone heeft dit in de andere versies toegevoegd, dus waarom het er niet inzit is een groot raadsel. Daarnaast hebben de andere versies een track editor om je eigen races samen te stellen. Deze functionaliteit is ook uit de Nintendo-versie gevist. Tot overmaat van ramp is het gehele veld aan racers niet eens beschikbaar op het hybride systeem. In plaats van de reguliere 22 hebben de developers besloten maar 12 racers op het scherm te laten verschijnen.

De physics laten te wensen over. Hoewel wij jumps vele malen op dezelfde manier hadden uitgevoerd, waren de resultaten elke keer anders. Waar die oneffenheden vandaan komen, valt moeilijk te zeggen. Veel vervelender was het feit dat de motor crashte zonder objecten te hebben geraakt. Hierdoor raakten we al snel in de knel en probeerden we de races zodanig te herstarten met de ‘rewind-functie’. Monster Energy Supercross geeft nooit de garantie dat alles wel zo eerlijk verloopt. Dat zorgde voor de broodnodige frustratie.

Vanuit technisch oogpunt is Monster Energy Supercross niet fantastisch. De texturen zijn beneden alle peil, voornamelijk de secundaire personages komen niet goed weg. Ze zien er bijna buitenaards uit. Een ander probleem met de texturen is de constante pop-in. Omgevingen komen super vaag in beeld voordat ze op scherp worden gezet door de game. Bovenop dit alles zijn er framerate-problemen en ontzettend lange laadtijden om het onheil compleet te maken.

Monster Energy Supercross is simpelweg een teleurstelling. De Nintendo Switch-versie laat de speler verdrietig achter met een slechte presentatie en missende features. In het bijzonder hebben we geen goed woord over voor het missen van de multiplayer-componenten. Uiteraard kun je een geheel seizoen doorlopen, maar daarnaast valt er bar weinig te doen. Alleen de echte racefan zal misschien nog lichtpunten zien, maar de rest kan dit spel gewoon links laten liggen. De AI en adrenaline maken te weinig goed om het geheel uiteindelijk aan te bevelen.

4.5

• + Sterk gevoel voor snelheid
  • + AI biedt goede uitdaging