Mom Hid My Game!

• 30 dec 17 om 12:00

• 0

Te veel gamen als kind werd vaak hard bestraft: je moeder kon zomaar je spelcomputer afpakken en verstoppen. Je moest als kind een afweging maken: ga je braaf je straf uitzitten of ga je op zoek naar je spel en riskeer je meer straf? Je speeltje ongezien heroveren leek als kind al enigszins op een spelletje op zich, maar nu is er in de eShop van de Nintendo Switch een volwaardige game hierop gebaseerd: Mom Hid My Game! Is dit spel het heroveren waard, of is de schade te overzien als je moeder dit spelletje verstopt?

Mom Hid My Game! is een escape room-spel. In dit spel is je spelcomputer, die verdacht veel lijkt op een Nintendo DS, verstopt door je moeder en moet je kamers overhoop halen om het terug te vinden. De levels zijn ingedeeld in dagen en het spel telt in totaal vijftig van deze dagen. Je spelcomputer vind je terug door op een voorwerp in de kamer te klikken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de deuren van een kast openen waar je game in zou kunnen zitten. Tijdens je grote zoektocht moet je opletten welk stuk meubilair je aanklikt: je moeder kan zich namelijk achter van alles schuilhouden. Mocht je moeder je te pakken krijgen, moet je een level opnieuw beginnen. Vaak heb je echter wel door waar je moeder zich verschuilt.

Deze kleine puzzels beginnen simpel, maar worden lastiger naarmate er meer dagen verstrekken. Dit komt voornamelijk omdat de levels veel absurder worden en daardoor ook onverwachte oplossingen krijgen. Zo moet je bijvoorbeeld je game uit de olifantenpoep halen of een kast bereiken door in je woonkamer fietsende wielrenners te laten vallen. Deze absurde scenario’s maken de game echt speciaal. Verder heb je vaak andere voorwerpen nodig om uiteindelijk je spelletje terug te roven. Door verschillende voorwerpen in een kamer te moeten gebruiken, worden de puzzels ingewikkelder. Dit maakt de puzzels echter niet zozeer lastiger. De gekke situaties zetten je daarentegen wel degelijk aan het denken, al is het maar om erachter te komen wat je zou moeten doen met de olifant in de kamer. De puzzels zijn dus dikwijls geen breinbrekers, maar de absurde scenario’s maken het toch leuk om steeds weer je spel te zoeken.

Blauw

Grafisch stelt het spel niet heel veel voor. De verschillende kamers worden gedomineerd door dezelfde, monochroom blauwe achtergrond, gevuld met alleen de meubelstukken die nodig zijn in de kamer. Dit maakt het spel nog simpeler om op te lossen: je hebt al gelijk een idee welke meubels je moet aantikken en dus welke voorwerpen je nodig zult hebben. Verder klinkt er gedurende het hele spel hetzelfde muziekdeuntje, dat na een paar minuten al gauw irriteert.

App of Nintendo Switch?

Mom Hid My Hame! was al eerder gratis beschikbaar voor iOS en Android. Deze versie bevatte echter enkel 30 levels, waardoor de Nintendo Switch-variant 20 extra levels toevoegt aan het geheel. Deze 20 extra levels maken het spel leuker, maar dat neemt niet weg dat je het spel makkelijk binnen een uur uit speelt, zonder verdere content. Verder is het spel op de Nintendo Switch zo aangepast dat je zowel met touchscreen als met en een cursor kunt spelen.

Mom Hid My Game! is een leuke draai aan escape room-spellen. Hoewel de puzzels vaak erg simpel zijn, hebben ze ook onverwachte twisten en absurde, hilarische scenario’s. De Nintendo Switch-versie is met haar 20 extra levels de superieure versie, al kun je het spel voor niks uitproberen op je telefoon of tablet. Helaas stellen de puzzels niet veel voor en speel je het hele spel verschrikkelijk snel uit. Desalniettemin is Mom Hid My Game! voor de Nintendo Switch een vermakelijk spel.

6

• + Hilarische scenarios
  • + Leuke draai aan genre