Mini Motorways - Was een file maar zo leuk

• 20 mei 22 om 08:00

• Willem

• 0

Mini Metro is één van mijn meest gespeelde smartphone-games. Deze simpele real-time strategiegame waarin je metrolijnen moet aanleggen in wereldsteden is ongeëvenaard in visueel design en verslavende gameplay. Tot mijn grote spijt was het vervolg op deze game, Mini Motorways, alleen maar verkrijgbaar op Apple Arcade. Tenminste, dat was tot vorige week woensdag, toen Mini Motorways uit het niets de afslag nam naar de Nintendo Switch na de Indie World presentatie. En maar goed ook, want Mini Motorways is een geweldige aanvulling op het origineel en voelt perfect thuis op dit systeem.

De opzet van Mini Motorways is vrij simpel. Het is aan jou om een infrastructuur op te zetten op verschillende locaties over de hele wereld. Dit doe je door wegen te trekken tussen verschillende gekleurde gebouwen. Zodra een weg is aangelegd kan je deze op ieder moment wijzigen, verwijderen of omleiden. Het doel van het spel is om zo lang mogelijk je infrastructuur draaiend te houden en ervoor te zorgen dat al het autoverkeer op tijd arriveert bij hun bestemming. Je hebt geen invloed op de plaatsing van gebouwen, alhoewel je de kleine huisjes kan roteren en daardoor verandert het spel in een gefocuste race tegen de klok. Naarmate je meer speelt, leer je steeds beter hoe je de wegen het beste kan aanleggen en herbouwen om je routes te optimaliseren.

Vloeiende bochten

Mini Motorways behoudt veel aspecten van de visuele stijl van Mini Metro. Waar de voorganger was gestileerd naar de kaarten van de ondergrondse van London, gebruikt Motorways de stijl van wegenkaarten. Met simpele kleuren en herkenbare obstakels zoals rivieren en bergen geeft het veel voldoening om de stad tot leven te zien komen door de talloze autootjes die heen en weer rijden tussen de bestemmingen. Dit maakt Mini Motorways ook een best wel rustgevend spel om te spelen, zeker in de vroege stadia van het aanleggen van wegen. Wat ik vooral prettig vond is dat je echt vrij bent om zelf je wegen aan te leggen. In Mini Metro voelden de metrolijnen soms nog echt wat te rigide voor een optimale verbinding, maar in Mini Motorways zijn schuine hoeken, ronde bochten en tweebaanswegen onderdeel van de uitdaging. Hierdoor bouw je heel makkelijker een wegennet dat een groot gebied bereikbaar maakt.

Houdt je ogen op de weg

Maar schijn bedriegt, want de moeilijkheidsgraad schiet soms echt als een raket de lucht in zodra er meer type gebouwen verschijnen, routes met elkaar gaan doorkruisen en je aan het einde van elke in-game week moet kiezen tussen twee soorten upgrades. Kies je voor een nieuwe brug om de gebouwen aan de andere kant van de rivier te verbinden of kies je voor een rotonde die snellere connecties biedt? Een snelweg is de ultieme verbinding, maar dan krijg je minder wegen om aan te leggen tijdens de rest van de week. Geen enkele situatie is hetzelfde en hierdoor kan je de game vrijwel eindeloos spelen. Zeker door de dagelijkse uitdagingen die specifieke upgrades niet toestaan én wekelijkse uitdagingen met hun eigen leaderboards. Hierdoor voelt de selectie aan maps altijd fris en raak je niet snel verveeld door dezelfde locaties

Mini_motorways_ondergronds_netwerk

Van A naar Beter

Dat spelplezier is zeker de highlight en de Nintendo Switch presteert hier dan ook optimaal. Je kan zowel in handheld als in docked mode spelen. Handheld ondersteunt complete aanraakbesturing, waarbij je ook makkelijk kan inzoomen op bepaalde stukken van de kaart. In docked modus was ik aangenaam verrast door de snelheid van de cursor waarmee je nieuwe stukken weg aanlegt. Het enige wat mij in de weg zat, pun intended, was dat je de upgrades handmatig moet slepen naar de plek waar je ze wilt plaatsen in plaats van een knop-combinatie. De game gebruikt slechts drie knoppen op de controller, dus dit was makkelijk toe te wijzen aan een knop in plaats van iedere keer dezelfde handeling uit te voeren.

Mini Motorways is precies wat ik wenste van een vervolg op Mini Metro. De gameplay voelt een stuk vloeiender dan Mini Metro en geeft de speler veel meer gereedschappen om de infrastructuur in te richten naar eigen inzicht. De variatie aan maps en uitdagingen is nog altijd enorm en maken het spel bijna eindeloos herspeelbaar. De Switch-versie draait dan ook als een zonnetje, al hoop ik dat het in de toekomst mogelijk is om wat extra handelingen toe te wijzen aan de knoppen op de controller. Desalniettemin is Mini Motorways een must-play voor iedere fan van puzzel of real-time strategiespellen. Laat die nieuwe auto maar zitten, deze wegen brengen mij meer dan genoeg plezier!

9

• + Simpele gameplay die vrijwel eindeloos herspeelbaar is
  • + Prettige visuele stijl die creatief spelen aanmoedigt
  • + Speelt nagenoeg perfect op de Switch in zowel handheld als docked modus
  • - Enkele quality of life verbeteringen zijn nodig voor de game perfect is

Over Willem

Als redacteur en reviewer voor N1-UP stort Willem zich in het avontuur. Zijn specialisatie zit hem in abstracte indie-games, actie-spellen, thematische verhalen en de singeplayer avonturen. Zodoende heeft hij Hyrule al talloze keren gered van het kwaad en iedere Pokémon die ooit heeft bestaan gevangen. In zijn vrije tijd werkt hij graag aan het maken van video's en ook in-game fotografie is één van zijn grote passies. Voor vragen kan je hem altijd stalken op twitter: www.twitter.com/whilhorst

0

26-04-2024

1