Metroid Prime Remastered - Wat hebben we Prime toch gemist

• 15 feb 23 om 07:00

• Dre

• 7

Het is al tijden geleden dat ik de planeet Tallon IV heb betreden. Na een plotselinge aankondiging bleek het ruimteschip al naast mijn huis te zijn geland. Ik kon natuurlijk geen moment wachten om mijn reis te starten en te kijken of het HD-sausje de game nieuw leven in zou blazen. Weet Metroid Prime Remastered met zijn nieuwe jasje leuk de show te stelen, of moeten we toch maar even wachten op deeltje vier?

In Metroid Prime Remastered speel je de premiejager Samus. Ze vangt een noodsignaal op van één van de oorlogsschepen van de ruimtepiraten. De bemanning van het schip lijkt te zijn belaagd door wezens die zijn voortgekomen uit hun eigen gefaalde experimenten. Na het onderzoeken van het schip blijkt Samus’ aartsvijand Ridley te vluchten naar de dichtstbijzijnde planeet Tallon IV. Samus aarzelt geen moment en zet meteen de achtervolging in. Tijdens de achtervolging wordt ze flink verwond en krijgt ze verschillende foutmeldingen te zien in het vizier van haar pak. Ze blijkt bijna al haar krachten verloren te zijn, maar zet alles op alles om Ridley te pakken te krijgen en de experimenten van de ruimtepiraten te stoppen.

Waar kom ik nu toch weer terecht?

Tijdens je reis op Tallon IV kom je in verschillende gebieden. Zo heb je een bosgebied, woestijn, lava-krater en natuurlijk een sneeuwgebied. Deze gebieden zien er in het HD-jasje echt fenomenaal uit en ik wilde dan ook niets anders dan de boel verkennen en de mysteries van deze gebieden ontrafelen. Het spel laat je regelmatig wisselen tussen al deze gebieden, waardoor ze nooit vervelen en vernieuwend blijven aanvoelen.

Van 2D naar 3D

Metroid Prime Remastered lijkt op het eerste gezicht op een first person shooter, maar dat is het niet. Het spel weet de perfecte vertaalslag te maken van de tweedimensionale Metroid-spellen naar een driedimensionaal spel vanuit het eerstepersoonsperspectief waarbij schieten zeker niet op nummer één staat. Uiteraard is het de bedoeling dat je regelmatig gekke aliens of ruimtepiraten al schietend een kopje kleiner maakt, maar het spel gooit ook in bijna iedere kamer wel wat breinbrekers naar je hoofd. Zo moet je op zoek naar geheime knoppen, stukken muur opblazen en met je Morph Ball door lange gangen om bepaalde platformen of machines te activeren. Deze puzzels worden naarmate het spel vordert wat complexer, maar dat maakt het alleen maar leuk!

Er is veel om te onthouden

Tallon IV is een toffe planeet om te verkennen, al kun je niet meteen gaan en staan waar je maar wil. Terwijl je de boel verkent, loop je regelmatig een kamer binnen waarbij het gebruik van je huidige arsenaal je niet echt verder brengt. Het is op dat moment aan jou om even mentaal te noteren dat je hier nog een keer terug moet komen. Tijdens je avontuur vind je namelijk een groot arsenaal aan wapens en technieken om de uitdagingen in deze kamers op een later moment wel te kunnen trotseren. Zo kom je stukje bij beetje wat verder in het spel. Precies dit is nou hetgeen wat die vertaalslag van de oude metroid-spellen naar de nieuwe perfect heeft kunnen maken. Daar komt ook nog eens bij dat het aantal zaken waar je op vastloopt in het begin nog redelijk klein is, waardoor je nooit echt lang vast zult zitten. Uiteindelijk wordt de kaart een stuk groter, maar na een tijdje begin je de signalen ook steeds beter te snappen en maak je voor jezelf ook vlugger een mentale notitie om later even terug te komen. Dit is wel iets waar je van moet houden, want af en toe moet je best een stukje backtracken en zoeken naar de plek waar je verder kunt.

Het is een remaster, geen remake!

Metroid Prime Remastered doet zijn naam eer aan. Het spel is, op wat kleine verbeteringen na, nagenoeg niet aangepast in gameplay. Je speelt dus eigenlijk precies dezelfde game, maar dan met mooie graphics en kleine verbeteringen. Zo kun je nu met je rechter stick richten en zijn er best wat optionele aanpassingen die je kunt doen. Zo kun je het vizier van Samus aan of uit zetten, de bewegingen hiervan uitzetten en is het mogelijk om de vertelling te veranderen naar hoe je het wilt. Dit is perfect om deze geweldige spelserie te introduceren aan de wat jongere spelers onder ons.

Grafisch & geluid

Het spel maakt erg goed gebruik van licht en donker. Zo zijn de buitengebieden mooi belicht, met flink wat beplanting of andere mooie tierelantijntjes zoals ijspegels en watervallen die ervoor zorgen dat alles mooi straalt. De donkere gebieden bevatten juist weer extra veel dingen die voor wat licht zorgen. Denk hierbij aan glinsterende en lichtgevende objecten in de natuurgebieden of juist ledstrips en andere lichtjes in ruimteschepen en basissen. De muziek is geweldig en het geeft je op sommige momenten het gevoel dat je de enige op de planeet bent, en op andere momenten een super avontuurlijk gevoel. Het enige wat ik wel erg jammer vond, is dat de sound effects nog steeds hetzelfde klinken als bij de GameCube-versie. Dit voelt af en toe erg raar aan in combinatie met de mooie graphics die het spel op je scherm tovert. Zo voel je bij sommige wapens en explosies niet echt de kracht die je wel lijkt te zien, dit vond ik erg jammer.

Ik wist dat ik Metroid Prime al een tijdje miste in mijn leven. Ik had echter niet verwacht dat onze hereniging zo mooi zou zijn! Metroid Prime Remastered is een geweldige remaster die toch nog even laat zien wat de Nintendo Switch in huis heeft. Het spel ziet er prima uit en weet op verschillende momenten een geweldige indruk te maken met zijn mooie diverse landschappen en overschot aan lichteffecten. De vele verschillende upgrades die je kunt vinden, zorgen telkens weer voor vernieuwing. Ook zijn er veel puzzels om op te lossen, die soms best wel knap lastig kunnen worden. Het spel biedt hier en daar wat quality of life-verbeteringen die ervoor zorgen dat het toch net wat lekkerder speelt in 2023 dan dat het deed in 2002. Het enige wat een beetje jammer is, is dat het geluid nog steeds hetzelfde klinkt als in 2002. Het had van mij toch wel net wat meer indruk mogen maken met deze mooie graphics. Metroid Prime is zeker geen gewone shooter, maar een unieke game in zijn genre. Klinkt dit jou als muziek in de oren? Dan is Metroid Prime Remastered echt wat voor jou!

9.5

• + De perfecte vertaalslag van 2D Metroid naar 3D Metroid
  • + Leuke puzzels en uitdagingen
  • + Wijkt niet af van het origineel
  • + Grafische pracht op je Nintendo Switch…
  • - … Voelt soms een beetje raar in combinatie met de “oude” geluiden
  • - Backtracken moet wel je ding zijn

Over Dre

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dre

0

28-03-2024

2

Metroid Prime Remastered ontvangt technische analyse

1

Media Metroid Prime Remastered ontvangt technische analyse

15-02-2023

4

Blanc – Een hartverwarmend gezelschapsspel

2

Review Blanc - Een hartverwarmend gezelschapsspel

14-02-2023

7

Discussieer met ons mee! 7

15 feb 23 om 09:24

#8803‍

3154 XP | 466 comments

Nog even wachten tot maart en dan kan ik ook weer Metroid Prime spelen

Toffe review.

Maurice

15 feb 23 om 10:51

#8806‍

2583 XP | 187 comments

Hier nog een die wacht tot Prime fysiek verkrijgbaar is. 😅

15 feb 23 om 11:49

#8807‍

2599 XP | 235 comments

Ik kon niet wachten na twintig jaar, dus heb hem al gedownload en de fysieke versie gepreordered.

rob1N

15 feb 23 om 12:45

#8808‍

5343 XP | 1029 comments

wow, een 9,5 voor een remaster...

Het enige waar ik me aan stoor, zijn de constant respawnende enemies. In die pikdonkere pirate facilities zijn de enemies sowieso al een pain in the ass, zeker wanneer je weer helemaal terugmoet voor een gemist item.

Backtracking is wel zeer goed gedaan in deze Prime game. Ik weet vrijwel alles nog van deze game. het blijft een echte klassieker waar je aardig wat uurtjes in kan stoppen om het 100% te clearen. Ik heb zojuist de plasmabeam upgrade gevonden (vlammenwerper) en de Omega pirate verslagen. Denk dat ik nu alleen nog de artifacts moet verzamelen en dan richting het einde al weer =D

15 feb 23 om 16:28

#8814‍

3472 XP | 404 comments

Eigenlijk ken ik deze game ook nog steeds behoorlijk goed. Lijkt voor mijn gevoel helemaal nog niet zo lang geleden. Heb 'm ook later nog gespeeld, dus komt het misschien daardoor. Vreemd genoeg de Metroid Prime Trilogy nauwelijks gespeeld. Altijd de eerste Metroid Prime en vrijwel alleen op de GameCube.

Ja, dat wordt weer een gezellig weerzien met die verschrikkelijke Chozo Ghosts, die continu opduiken. Die waren toch best irritant. Storend maar hoort erbij. Wel vervelend dat ze op sommige plaatsen echt continu opduiken. Nouja, klein oponthoud binnen deze geweldige game.

15 feb 23 om 23:11

#8818‍

2673 XP | 216 comments

Het is en blijft gewoon een geweldige game die iedereen zou moeten proberen. Dit is dus ook de perfecte manier voor de jongere generatie om kennis te kunnen maken met Metroid Prime!

15 feb 23 om 16:22

#8813‍

3472 XP | 404 comments

Blijft toch een geweldige game. Best een compliment van iemand die absoluut NIET van First Person Shooters houdt. Gelukkig is Metroid Prime dat eigenlijk niet en werd het destijds een First Person Adventure genoemd. Het was ook mijn eerste Metroid-game én de enige (tot nu toe) die ik 100% compleet heb uitgespeeld.

Vond 'm er op de GameCube al geweldig uitzien, al is dat na 20 jaar toch wel een oude game geworden. Niet slecht verjaard, maar kan het zeker waarderen hoe ze 'm hebben opgepoetst. Wil deze heel graag ook op de Nintendo Switch spelen, maar ik heb geduld. Ik wacht nog even op de fysieke uitgave.