Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

• 19 jul 19 om 01:00

• 0

Het is nog steeds moeilijk te bevatten hoe vreemd de situatie rondom Marvel Ultimate Alliance 3 is gelopen. Ultimate Alliance was altijd een Activision-reeks, maar nu kwam Nintendo opeens om de hoek kijken. Samen met Team Ninja hebben ze een game gebouwd die de nostalgische gevoelens moeten doen herleven. Het strijden tegen vijanden, ontdekken van de verschillende helden en uiteindelijk een leuk verhaal. Een isometrische brawler anno 2019. Kan dat nog wel? Het antwoord is een volmondig ‘ja’, al zijn er punten van aandacht.

Marvel, move out!

Het verhaal in Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is prima te pruimen. The Guardians of the Galaxy komen in aanraking met de Infinity Stones, stenen met ieder hun eigen magische krachten. Na een gevecht met wat slechteriken in dienst van Thanos, verspreiden de stenen zich over de aarde. Nu is het aan jou en de Marvel-helden om de Infinity Stones te vinden voordat Thanos, de paarse overheerser, dat doet. Waar ik het meest van onder de indruk ben zijn de locaties die je bezoekt. Je begint op een verlaten ruimteschip om vervolgens naar The Raft-gevangenis te gaan in New York city. Het is hier dat je meteen Spider-Man ontmoet en je aantal personages flink begint uit te bouwen. Wat het beter maakt is dat de Marvel-helden allemaal van stemmen zijn voorzien, iets wat aanspreekt tijdens de vele cutscenes.

Versla The Black Order

Wat gameplay betreft, weet Marvel Ultimate Alliance 3 indruk te maken. Elke superheld heeft zijn eigen selectie aanvallen, manier van voortbewegen en one-liners. In het begin weet je precies wat het spel van je verlangt. Er zijn twee standaard aanvalknoppen, sprong, guard en een stel speciale aanvallen die je vrij speelt gedurende het avontuur. De actie is begrijpbaar en snel, waardoor het uiterst vermakelijk is om de levels te doorgronden. Alleen of met een stelletje vrienden kun je alles kort en klein slaan, puzzeltjes oplossen en vette eindbazen aan de grond nagelen. In welke situatie dan ook, bestaat een team altijd uit vier personages, waardoor er ruimte bestaat voor verandering. Ultimate Alliance 3 geeft je daarnaast genoeg checkpoints en heal opties zodat iedereen op hetzelfde niveau mee kan doen. Bij deze S.H.I.E.L.D. kun je ook compleet andere teams samenstellen en je personages upgraden voor de komende strijd.

Hoewel de levels vermakelijk zijn, moet je je verwachting toch in zekere mate bijstellen. De locaties en hun bouwsels zijn geweldig, maar verwacht niet dat je alles vrij kunt onderzoeken. Er zijn collectibles te vergaren, maar meestal ga je niets anders dan een hoek om. De actie gaat met genoeg tempo daar, maar je merkt het wel vaak genoeg op. Daarnaast is de camera ook niet bepaald geweldig. Deze wisselt vrij tussen een vaste locatie en een 360 graden besturing. Soms zoomt hij veel te veel uit, en op andere momenten gaat de camera automatisch naar een vervelende positie. Er valt mee te werken en gedurende het avontuur had ik er weinig last van, maar het valt nooit compleet los te laten.

Om het meeste te kunnen zien zul je zeker twaalf uur moeten uittrekken, misschien wel meer. De eerste helft aan helden verkrijg je een vroeg stadium, waardoor je flink met combinaties kan gaan knoeien. Eigenlijk denk ik dat de meeste spelers al snel hun favoriete helden op gaan zoeken, maar het is zeker de moeite waard om te gaan experimenteren. Tijdens de speelsessies loop je alleen niet door levels, maar ga je ook voor de Infinity Trials. Dat zijn moeilijkere versies van secties die je al voltooid hebt, maar met moeilijke doelen voor een harde uitdaging. Je krijgt niet alleen ervaringspunten, maar ook alternatieve kostuums voor je helden. Het is slimmer om dit te voltooien nadat het hoofdavontuur voorbij is, maar het is op zich een sterke experience boost als je bepaalde helden wilt upgraden.

Multiplayer for all

Uiteraard zijn er vele opties om Marvel Ultimate Alliance 3 te overbruggen. Voor het merendeel heb ik het spel op de bank zitten spelen en genoten van alle momenten die het avontuur biedt. Het werkt uitermate prima als een single-player game, een gegeven dat belangrijk is gezien je de game ook in handheldmodus kan spelen. Op de momenten dat een vriend spontaan binnen huppelde, kon ik een controller aanzetten en hem/haar meteen mee laten spelen. De belangrijkste manier om te spelen, echter, is online co-op. Spelers zijn in staat kamers te maken, en deze naar eigen interesse in te stellen. Zo kun je het gehele verhaal doorlopen met je vrienden, waar ze ook zijn. Dat gezegd hebbende, er was een duidelijk verschil tussen de connectie die ik had met mensen uit Europa en Amerika. Met Europeanen leek het een heel stuk stabieler en bewoog alles zich zonder enige problemen voort. Er waren een paar spelers die bijna leken te zweven over het scherm, maar speelbaar bleef het zeker.

Puike presentatie

Marvel Ultimate Alliance 3 loopt vrij netjes op Nintendo Switch. Voordat ik het spel ooit in mijn handen kreeg, had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat het goed zou lopen. De actie loopt op rolletjes, ongeacht het aantal vijanden dat je op het scherm ziet. Daarnaast hebben de verschillende superhelden een stripboek-achtige stijl die sterk aanspreekt, al hadden de modellen net iets beter gekund. Er is hier en daar wat slowdown, wat vervelend is, maar er valt mee te leven. De muziek en stemmen passen daarnaast helemaal bij de game en maken een prima omlijsting compleet.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is zoals een B-film. Je weet dat het niet beste is wat ze hadden kunnen afleveren, maar je geniet er zoals met volle teugen van. De verschillende personages zijn fantastisch neergezet, wat het een genot maakt om het te spelen. Daarnaast klopt alles van de omgevingen, stemmen en de algemene omlijsting. Natuurlijk ga je gewoon constant gangen door en vecht je tegen vijanden, maar daar is wel degelijk plezier uit te putten. Zolang de actie en referenties bleven komen, werd Marvel Ultimate Alliance 3 nooit vervelend. En tja, dat is ook gewoon niet gebeurd.

7.5

• + 34 fantastische personages
  • + Aanstekelijke gameplay