Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure DLC

• 20 jul 18 om 12:00

• 0

Afgelopen augustus verscheen een van vreemdste videogame-crossovers ooit: Mario + Rabbids Kingdom Battle. Misschien nog gekker is dat deze crossover nog werkte ook: het bleek een verrassend uniek en vermakelijk spel te zijn en wij gaven het daarom zelfs een torenhoge 9,5 in onze review afgelopen jaar. Alleen maar logisch dus dat deze veelgeprezen Rabbid-game downloadbare content heeft gekregen. In ruil voor €15,- mag je namelijk weer op avontuur met gloednieuwe (en soms konijnachtige) apenvrienden in de Donkey Kong Adventure DLC!

Donkey Kong’s Country

Om je avontuur vol apenstreken te kunnen beginnen, moet je allereerst de eerste wereld van het hoofdspel voltooid hebben. Op die manier kun je je zonder probleem wagen aan de levels van de DLC en een alternatief vervolg op het verhaal volgen. Na het verslaan van de eindbaas van de eerste wereld, de grote boze Rabbid Kong, komen Rabbid Peach en Beep-0 namelijk in de DLC per ongeluk terecht in Donkey Kongs wereld. Daar staan er een paar problemen op hen te wachten. Ten eerste is ook Rabbid Kong in dezelfde wereld terechtgekomen en zint hij op zoete wraak wanneer hij Rabbid Peach weer ziet. Ten tweede is hij dit keer door zogenaamde Bad Bananas praktisch onverslaanbaar en moeten die eerst vernietigd worden. En tenslotte zijn de stukken van de teleporterende wasmachine (die natuurlijk over de gehele wereld zijn verspreid) hun enige weg terug. Gelukkig stuiten de twee helden al snel op Donkey Kong en de konijnenversie van Cranky Kong, Rabbid Cranky, die hun een handje helpen tijdens hun avontuur.

Het clubje moet maar liefst vier verschillende werelden doorkruisen om dit alles voor elkaar te krijgen. Iedere wereld heeft zijn eigen tropische thema en is gevuld met strategische levels, kleine puzzels en apenstreken van de Rabbids. Hierdoor ben je niet alsmaar het ene level na het andere aan het spelen en kun je op ontdekkingstocht gaan in de tropische wereld. De mengelmoes van de welbekende Donkey Kong annex Rabbids-wereld en de gekke Rabbids doorkruisen is ontzettend leuk en zit vol met liefde voor onze aap. Dit zie je bijvoorbeeld terug in veel verschillende Donkey Kong-easter eggs in de wereld. De wereld zelf ziet er overigens weer prachtig uit, al heeft het soms wel last van wat framerate-kwaaltjes. Ook hoor je de apenliefde terug in het muziek met de welbekende deuntjes van de legendarische Grant Kirkhope op de achtergrond. Daarbij hebben de vijandige konijnen allemaal een apenmake-over gekregen: dit alleen al maakt het ontdekken van deze wereld ontzettend leuk.

BWANANARANG

De levels kennen hetzelfde turn-based strategy-principe als in het normale spel. Toch voelen ze wel anders aan, vooral dankzij Donkey Kong en Rabbid Cranky in je team. Donkey Kong, de leider van het clubje (je kent hem wel), is misschien wel de grootste game changer in de levels. Om te beginnen kan hij in plaats van de reguliere dashaanval nagenoeg alles op het veld binnen handbereik oppakken en vervolgens weggooien: of dit nou vijanden, teamgenoten, blokken of zelfs konijnenoren uit de grond zijn. Zijn hoofdwapen is de zogenaamde BWANANARANG, een banaanachtige boemerang waarmee hij meerdere vijanden kan raken. Zijn secundaire wapen is niks minder dan zijn vuisten: door middel van Donkey Kongs iconische Ground Pound verpulverd de aap vijanden vlakbij hem. Deze aanval combineren met zijn bongo-vaardigheid om vijanden op een afstand naar hem toe te lokken, blijkt al snel een succesformule te zijn om je vijanden veel pijn te laten lijden. En dat is nog niet eens alles: Donkey Kong kan ook nog eens met behulp van speciale platformen enkel bestemd voor hem van de ene kant van de stage naar de andere slingeren. Dit alles zorgt ervoor dat Donkey Kong behoorlijke indrukwekkende combo’s kan uitvoeren, maar tegelijkertijd voelt hij daarom helaas vaak wel aan als een iets té sterk personage.

Verder is Rabbid Cranky van de partij in de Donkey Kong Adventures DLC. Deze grijsaard gebruikt niks minder dan zijn wandelstok, dat trouwens ook dient als een kruisboog, als zijn hoofdwapen. De pijl die hij afvuurt, raakt alles op zijn weg: zowel vriend als vijand. Als secundaire wapen gooit de humeurige konijnenaap een bom met dezelfde kruisboog. Verder heeft Rabbid Cranky de unieke vaardigheid om de zogenaamde Grump Jump uit te voeren: wanneer hij ergens landt, richt hij schade toe aan vijanden in de directe omgeving. Tenslotte heeft Cranky Kong als ware opa de vaardigheid om vijanden door zijn lange verhalen in slaap te laten vallen.

Als laatste is er ook nog Rabbid Peach, maar die speelt precies hetzelfde als in het hoofdspel. Helaas is de Donkey Kong Adventure DLC echt een losstaand avontuur: je kunt bijvoorbeeld niet wapens van het hoofdverhaal en de DLC uitwisselen – ook niet als ze even sterk zijn. Ook vind ik het erg jammer dat je, in tegenstelling tot het hoofdspel, met slechts dezelfde drie personages kunt spelen. Het was tof geweest om met een andere (Rabbid) Kong of met de personages van het hoofdspel te kunnen spelen in deze DLC. Dit had de groepsdynamiek iets veranderd, gaf de speler de kans om van strategie te wisselen en zo ook meer zin om een level opnieuw te spelen.

Meer content!

Tegen €15,- krijg je nog best veel nieuwe content bij deze DLC. De Donkey Kong Adventures DLC is eigenlijk meer van hetzelfde van het al fantastische hoofdspel. Deze DLC voegt daar nog voor helft zo veel levels bij, gave bazen en een wereld vol Donkey Kong-liefde en droge Rabbid-humor. Je bent al gauw rond de 8 uur kwijt om de DLC uit te spelen. En zelfs dan zijn er nog genoeg dingen te verzamelen in de wereld en uitdagende missies om te voltooien. Als je Mario + Rabbids Kingdom Battle leuk vond, zul je je met de Donkey Kong Adventures DLC daarom ook zeker weer vermaken.

De Donkey Kong Adventure DLC voegt nog meer plezier toe aan de doldwaze wereld van Mario + Rabbids Kingdom Battle. Het is geweldig om dit keer de tropische wereld van Donkey Kong te doorkruisen en het gemixt te zien met de droge Rabbid-humor. Er valt ook genoeg te beleven in deze wereld: het kent de helft van de levels van het hoofdspel, er is veel te verzamelen en er zijn nog zat missies te voltooien nadat je het spel hebt uitgespeeld. Ook de nieuwe speelbare personages Donkey Kong en Rabbid Cranky zijn erg leuk en anders om mee te spelen, al is Donkey Kong misschien wel iets té sterk en mis ik de strategische keuzes die meerdere speelbare personages met zich meebrachten. Toch is deze uitbreiding fantastisch en mag Ubisoft apetrots zijn op een goede voortzetting van deze vreemde maar ook hele leuke cross-over!

8.5

• + Donkey Kongs wereld is erg leuk
  • + Barst van de Donkey Kong-liefde