Mario + Rabbids: Kingdom Battle

De eerste geruchten van Mario + Rabbids: Kingdom Battle wisten mij al razend te enthousiasmeren over de aanstaande fusie van Mario, Nintendo’s bekendste personage, en de knotsgekke Rabbids van Ubisoft. De E3 bracht daar geen verandering in en amplificeerde mijn enthousiasme alleen maar meer. Nadat ik gameplay van de turn-based strategy-game zag, trok ik de vergelijking al met één van de series die ik heb doodgespeeld op mijn computer, namelijk de XCOM-serie. Afgelopen juni maakte ik voor het eerst hands-on kennis met het spel tijdens het Post E3-evenement van Nintendo. De demo toonde een minimale hoeveelheid van het spel, maar ruim voldoende om mijn positieve gevoel nog meer kracht bij te zetten. Het wachten is voor Nintendo Switch-bezitters bijna voorbij, Mario + Rabbids: Kingdom Battle ligt vanaf morgen in de schappen.

In Mario + Rabbids: Kingdom Battle doet ieder van de twee partijen op het veld om de beurt met al de beschikbare personages een zet. Je start de turn-based strategy-game met Mario, Rabbid Luigi en Rabbid Peach. Gewapend met Blasters, Bworbs en Boomshots blaas je je letterlijk een weg door de tegenstand heen. Gaandeweg speel je verschillende personages en wapentuig vrij, evenals verschillende vaardigheden voor ieder specifiek personage. Wie bang is voor lineair van gevecht naar gevecht trekken, wees niet bevreesd! In het Mushroom Kingdom valt voldoende te ontdekken, van verborgen kisten tot Megabug-kanonnen, waardoor je extra wapens en verzamelitems kunt vrijspelen.

Een SupaMerged koninkrijk

De proloog vertelt het verhaal van een meisje dat met haar uitvinding SupaMerge twee voorwerpen kan samensmelten tot een nieuw voorwerp met gefuseerde eigenschappen. Haar assistent Beep-0 ondersteunt haar onderzoek naar dit curieuze apparaat. Toch lijken zij beiden niet in staat om het oververhittingsprobleem van de op een AR-bril lijkende SupaMerge op te lossen. Ze besluiten een pauze in te lassen, waarop de jonge uitvindster de keldertrap opklimt. Beep-0 kijkt nog even om zich heen naar de met Mario-attributen versierde muren en verdwijnt dan uit beeld. Luttele seconden later verschijnt er in een flits een wasmachine. Deze wasmachine spuugt zeker twintig Rabbids uit in de kelder. Onbeleefd als ze zijn halen ze direct alles overhoop. Eén van de Rabbids neemt de SupaMerge beet en zet deze op zijn hoofd. Het duurt niet lang voordat dit onnozele beest Rabbids met alledaagse voorwerpen begint samen te smelten, tot hij per ongeluk de wasmachine raakt. Deze begint plots te zuigen; zowel de Rabbids als het interieur van de kelder verdwijnen in de trommel, waarna het hightech stuk witgoed met inhoud en al naar het Mushroom Kingdom flitst. Aldaar zal de ellende pas echt losbarsten…

Deze ruim vier minuten durende cinematische introductie tot het spel grijpt je vanaf het begin vast en laat je niet meer los. Zo sterk is de setting, zo sterk zijn de graphics en de muziek en zo sterk is de onverwachte wending van de proloog. Het zet de toon voor het volledige spel, wat één en al knotsgekke situaties en creaties met zich mee zal brengen. Mario moet toekijken terwijl het volledige koninkrijk door de inmiddels met SupaMerge samengesmolten Rabbid opnieuw vorm krijgt, met niet altijd even logische creaties tot gevolg. Mario trekt daarom met zijn nieuwe vrienden, Rabbid Luigi en Rabbid Peach, op pad om het koninkrijk in ere te herstellen.

BWAHsturing

Mario + Rabbids: Kingdom Battle draait om de talloze gevechten van het spel. De game kent vier werelden, waar zich steeds negen hoofdstukken afspelen. In elk hoofdstuk ga je een aantal keer het gevecht aan met een hele reeks bizar uitgedoste Rabbids. Tussen de gevechten door krijg je ruimschoots de kans om de wereld binnenstebuiten te keren op zoek naar verborgen schatten en paden. Ook kun je een tal van hilarische taferelen gadeslaan. Deze taferelen toveren op zijn minst een glimlach op je gezicht, als je al niet hardop moet lachen. Dit spel draait om actie, avontuur, gevechten, tactiek en bevat bakken vol met humor.

In docked-modus kies je met de linkerstick de richting waarin je personages moeten begeven op het slagveld. Met de ZR- en ZL-knoppen schakel je door de verschillende acties die personages tijdens gevechten kunnen uitvoeren en met de R- en L-knoppen wissel je tussen je beschikbare personages. De besturing zit zodanig logisch in elkaar en wordt ook nog eens op subtiele wijze vernoemd bij de betreffende acties. Hierdoor kom je vrijwel onmogelijk in de knoop met de in te drukken knoppen. Combineer dit geheel met een zeer vernuftige doch minimalistische informatievoorziening op het scherm zelf en je hebt een speelervaring die zijn weerga niet kent. Als je in handheld-modus speelt zal je merken dat de besturing heel natuurlijk aanvoelt en identiek is aan de besturing in docked-modus. Je zult ook merken dat het spel in handheld-modus, zij het sporadisch, durft te haperen. Dit heeft geen rampzalige gevolgen, omdat in dit turn-based spel niet elke seconde telt en je rustig even kunt wachten tot de stabiliteit weer terug is. Daarnaast heb ik deze haperingen enkel gezien buiten de gevechten om. Ook zal je de enorme warmteontwikkeling van de console bemerken en de daarbij behorende relatief korte levensduur van de batterij. Mario + Rabbids: Kingdom Battle schijnt de Nintendo Switch toch bovengemiddeld te belasten.

Na je eerste stappen komen de tegenstanders aan zet. Zeker als je voor het eerst met een nieuw type tegenstander oog-in-oog staat, is het even gissen naar welke fratsen ze zullen uithalen. Ik heb me meerdere malen laten vangen door nieuwe tegenstanders. Dit drijft je om de volgende keer te anticiperen op het uiteenlopende gedrag van de talloze verschillende klassen vijanden. Nadat de tegenpartij jou een aantal keer op de korrel genomen heeft, mag je de tegenstand weer proberen uit te dunnen. Al snel begin je de tactieken goed onder de knie te krijgen en maak je optimaal gebruik van de unieke kwaliteiten van Mario en zijn gezelschap. Mario + Rabbids: Kingdom Battle hint heel handig naar de beste manier om een tegenstander aan te pakken, maar zal je nooit of te nimmer forceren om er gehoor aan te geven. Als je als een stoomwals door de tegenstand wil stormen terwijl het spel een guerrilla-aanpak zou adviseren, dan dender je gewoon over de tegenpartij heen zonder er ook maar een spaan van heel te laten. Je eigen tactiek en techniek ontwikkelen en aanscherpen geeft enorme voldoening en is ook een van de grootste charmes van dit spel.

BWAHzen

De gevechten tegen de tussen- en eindbazen in respectievelijk hoofdstuk vijf en negen van iedere wereld zijn van een heel ander kaliber dan de standaard gevechten. Deze bijzonder krachtige eenheden bezitten een enorme vuurkracht, relatief weinig zwakke plekken en vaak moet je ze een flink aantal keer veel schade toebrengen tot je ze verslagen hebt. Dit tijdrovende gevecht is een regelrechte inbreuk op het uithoudingsvermogen van zowel je personages als dat van jou zelf. Je moet continu scherp blijven, want één foute zet kan letterlijk fatale gevolgen hebben. Meer dan eens heb ik mezelf in een benarde situatie gewerkt en niet altijd kon ik mijn fouten weer rechtzetten. Opnieuw starten is dan de enige oplossing. De moeilijkheidsgraad van deze gevechten houdt je scherp en herinnert je er eens in de zoveel tijd aan dat je niet te nonchalant mag zijn. Mocht het je echt niet lukken om voorbij een bepaald hoofdstuk te geraken, dan heb je aan de start van elk gevecht de vrije keuze om de Y-knop in te drukken. Hiermee activeer je de easy-modus, wat de gezondheid van je personages herstelt naar de maximale waarde en er nog eens vijftig procent bovenop gooit. Op deze manier kan werkelijk iedereen ten volle genieten van wat dit geweldige spel te bieden heeft.

De verschillende speltypen en zij-activiteiten speel je vrij na het afronden van de hoofdstukken van de eerste wereld. Vanaf dan kun je opnieuw de Ancient Gardens intrekken, op zoek naar als Toad verklede Rabbids om daar uitdagingen aan te gaan waarmee je extra orbs kunt verzamelen. Deze orbs kun je vervolgens gebruiken voor het versterken van de vaardigheden van je personages. Ook kun je vanaf dat moment met een tweede speler in co-op de eerste wereld opnieuw verkennen. Tevens kun je met een speler de strijd aangaan tegen speciale uitdagingen die niets met het verhaal te maken hebben. In het museum kun je je verzamelde kunstwerken, soundtracks, figuurtjes en kaarten bekijken en met de beruchte wasmachine kun je terugkeren naar hoofdstukken om je score te verbeteren en meer goud te verdienen. Dit goud kun je vervolgens besteden in de Rabbolatory om sterkere wapens aan te kopen. Mario + Rabbids: Kingdom Battle zit bomvol content en heeft een enorm hoge herspeelwaarde .

Ubisoft heeft mijn zeer hoge verwachtingen meer dan beantwoord met Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Het weergaloze spel kent een volledig eigen identiteit en is allesbehalve een XCOM-clone. De Ubisoft-kwaliteiten gefuseerd met de Nintendo-sfeer is een formule die smaakt naar meer. Het avontuur kent een machtig sterke introductie, een ijzersterk verhaal en bovenal is Mario + Rabbids: Kingdom Battle een zeer geslaagde rentree van de niet bij iedereen geliefde Rabbids. De overvloed aan content maakt het spel voor tientallen uren de moeite waard en de fijne besturing draagt bij aan de totaalbeleving. Grafisch gezien straalt de game, de Mario-getinte soundtracks klinken als muziek in de oren en de overvloed aan opties, vijanden en wapentuig zorgen voor een eindeloze diepgang. De incidentele hapering in handheld-modus zie ik met plezier door de vingers, voor het spelverloop is het namelijk geen grote storende factor. Ik heb het al vaak geroepen, maar roep het nu nog harder dan ooit: Mario + Rabbids: Kingdom Battle is een must-have voor iedere Nintendo Switch-bezitter.

9.5

• + Unieke, eigen identiteit
  • + Boordevol humor