Mario Golf: Super Rush - Mist slagkracht

• 2 jul 21 om 18:30

• Kitty

• 10

Lekker, een nieuwe Mario-game! Hoewel ik geen golfgame-fanaat ben, durf ik er bij Mario-games altijd wel op te vertrouwen dat de game me enthousiasmeert voor welke sport dan ook. Lekker naar Mushroom Kingdom, een balletje slaan tussen de gekke obstakels en dolle multiplayer. Was dat vertrouwen terecht?

Mario Golf: Super Rush biedt een Avontuurmodus en losse potjes golf in verschillende varianten. Als je op avontuur gaat, speel je als een zelf ontworpen Mii-personage dat begint aan een golfcarrière. Hoewel het eerst wel voelt als wat veel informatie allemaal, werkt het golfen eigenlijk vrij gemakkelijk en goed uitgewerkt. Handig is dat het laadbalkje waarmee je de kracht van je slag bepaalt, ook meteen aangeeft op welk punt je bal gevaar gaat lopen om af te buigen. Hier kun je dus meteen rekening mee houden! Verder krijg je handige informatie zoals windrichting en de helling van de baan, waardoor je net dat beetje strategisch moet slaan zonder dat het allemaal veel te ingewikkeld wordt.

Niet heel avontuurlijk

Het avontuur is niet zo charmant als ik had gehoopt. Het ziet er wel een beetje raar uit, zo’n Mii tussen de Mario-wezens. Je logeert in een huis met Toadette, Chargin’ Chuck en Boo, terwijl je de kneepjes van het vak leert. Dan komt het avontuur vooral neer op potjes golf spelen en weer naar huis rennen om daar te slapen. De personages hebben weinig spannende dingen te melden, en er zijn niet echt leuke details en grappigheden waar Mario-games normaal gesproken in uitblinken. Je trekt verder naar andere gebieden, waar je nieuwe soorten golf gaat leren en andere personages leert kennen. De banen worden steeds ingewikkelder, met hoogteverschillen en orkanen die je helpen of juist niet. Ook kom je bij steeds nieuwe winkeltjes, waar je speciale outfits kunt kopen, nieuwe golfclubs of handige hulpmiddelen. Het is wel vermakelijk, maar heel sprankelend wordt het niet. Op sommige punten wordt het zelfs een beetje frustrerend om lang rond te rennen over de banen en de steile hellingen.

Apart is dat het avontuur geen motion controls ondersteunt. Hoewel ik daar zelf niet graag gebruik van maak, is het gewoon vreemd omdat het in de andere speelopties wél mogelijk is. Het levelen gaat wel lekker snel, waardoor je al vrij vroeg in het spel punten kunt steken in jouw favoriete vaardigheden.

Speciale vaardigheden

Jouw Mii-personage stijgt door te golfen in level, waardoor je punten kunt steken in vijf vaardigheden: slagkracht, energie, snelheid, balcontrole en spin. Door punten te steken in ‘spin’, krijg je bijvoorbeeld de optie om effecten aan je bal toe te voegen, waarmee de gevorderde speler wat strategischere keuzes kan maken. Echt handig is de superbackspin: met twee drukken op de B-knop zorg je ervoor dat de bal na landing nauwelijks verder rolt. Zo kom je voor minder onaangename verrassingen te staan, en kun je veel preciezer bepalen waar je bal komt te liggen.

Die energie en snelheid heb je nodig voor Speedgolf, waarmee je een heel ander potje golf gaat spelen. Alle spelers moeten dan zo snel mogelijk naar de bal toe rennen, terwijl je onderweg muntjes en energiehartjes opraapt, obstakels ontwijkt en je medespelers dwarsboomt. Daar komt de ‘Super Rush’ uit de titel om de hoek kijken: elk personage heeft een eigen Super Rush, waarmee je op gepaste wijze spelers van de baan beukt. Zo rolt Yoshi langs op een gigantisch ei en Chuck… charget heel hard.
Hoewel het er allemaal leuk uitziet, voegt het vooral in de avonturenmodus niet veel toe. Sterker nog, dat rennen naar je balletje wordt al snel een beetje saai. De golfbanen wordt steeds boeiender, maar zijn allemaal niet extreem visueel interessant. Ontwikkelaar Camelot heeft aangekondigd dat er gratis updates komen met nieuwe banen en personages, maar eigenlijk zou de basisgame al meteen uitnodigender mogen zijn.

Samen spelen

Er zijn drie opties om tegen samen te spelen: Standaardgolf, Speedgolf en Vlaggenjacht. Vlaggenjacht is de feestelijkste optie: in een chaotische setting moeten spelers zo snel mogelijk drie holes proberen te veroveren. De twist is echter dat als de eerste persoon een balletje weet te putten, de hele hole verdwijnt en op een andere locatie weer verschijnt. Als je er dus bijna was, moet je eerst weer naar een heel andere locatie toe werken. Speed Golf, waarbij je achter de bal moet aanrennen, heeft twee opties: degene met de meeste punten wint, of degene die de baan het snelst doorloopt. In deze opties voegen het rennen en Super Rushen pas echt wat toe: elke slag in Speed Golf voegt dertig seconden aan je totaaltijd toe, dus de combinatie van goed slaan én zo snel mogelijk bij je bal zijn telt dan echt. Daar en in Vlaggenjacht wordt het pas echt interessant om andere spelers van de baan te beuken.

Jammer is dan wel dat je lokaal met maar twee spelers per systeem tegelijk kunt spelen in deze twee spelstanden. Alleen standaard golf is tot vier spelers te spelen. Je kunt zelfs je controller doorgeven, zodat je geen stapels Joy-Cons hoeft aan te schaffen. Er had echter heel veel meer multiplayerplezier in het spel kunnen zitten. Desondanks is het ook echt een leuk spel om met twee spelers te spelen, waarbij het Standaardgolf toch wel mijn favoriet blijft.

De losse games kun je ook in je eentje spelen tegen de CPU, maar daar ging de lol wel snel van af. Als je in Standaardgolf en Speedgolf jouw slagen gedaan hebt, moet je wel nog zitten kijken naar hoe de CPU het ervan afbrengt. Enkel het stukje waarbij de bal door de lucht vliegt, kun je doorspoelen. Dat haalt wel het tempo behoorlijk uit een potje. Vlaggenjacht gaat dan wel weer lekker snel.

Mario Golf: Super Rush is best vermakelijk, maar sprankelt nooit zoals je dat zou verwachten van een Mario-game. Vooral de avontuurmodus is een beetje een tegenvaller voor de singleplayer: het is zelfs een beetje aan de saaie kant. Het achtervolgen van je bal na een slag voelt al snel meer als tijdsverspilling dan als een leuke speloptie. De multiplayer daarentegen biedt wel een hoop plezier, maar de speciale spelstanden kunnen maar met maximaal twee spelers per console gespeeld worden. Dat is ontzettend jammer.

6.5

• + Multiplayerplezier voor twee
  • + Personages hebben hun persoonlijke Super Rushes
  • + Standaardgolf speelt lekker weg
  • - Speedgolf wordt snel saai
  • - Multiplayermodi ondersteunen niet veel spelers
  • - Mii ziet er een beetje raar uit in Mushroom Kingdom

River City Girls 2 krijgt twee personages uit Double Dragon via DLC

0

Nieuws River City Girls 2 krijgt twee personages uit Double Dragon via DLC

26-04-2024

0

Pictooi brengt nonogrammenplezier naar Nintendo Switch

0

Nieuws Pictooi brengt nonogrammenplezier naar Nintendo Switch

02-07-2021

0

Atelier-ontwikkelaar Gust teaset aankondiging voor 6 juli

1

Nieuws Atelier-ontwikkelaar Gust teaset aankondiging voor 6 juli

02-07-2021

0

Discussieer met ons mee! 10

foxhound

2 jul 21 om 21:01

#244‍

31 XP | 6 comments

Toch jammer, kwam er paar jaar geleden met golf story achter dat ik golf spelletjes toch wel kan waarderen en bij de aankondiging van deze werd de interesse weer gewekt. Maar de mindere reviews en weinig parcours wat ik lees laat ik m voorlopig maar liggen.

Maurice

2 jul 21 om 23:32

#251‍

2706 XP | 189 comments

Mario Golf: Super Rushed was een betere naam geweest.😂

Henky-VII

3 jul 21 om 12:16

#260‍

163 XP | 30 comments

Helaas, de Mario Golf op de Gamecube (volgens mij Toadstool Tour) heb ik me heel erg mee vermaakt, jammer dat deze overal zo matig wordt beoordeeld. Ik laat hem aan me voorbij gaan dus.

3 jul 21 om 14:26

#264‍

5886 XP | 1090 comments

Lijkt een trend te zijn met Mario sport games tegenwoordig. Ooit waren ze standaard van echt hoge kwaliteit, maar de laatste jaren zijn ze echt matig. Zelfs die overdreven lange animaties als ze de de bal putten zijn hier enorm ingekort tot het punt dat ze die net zo goed helemaal weg hadden kunnen laten. Echt jammer eigenlijk.

Ribbelchips

5 jul 21 om 13:11

#317‍

918 XP | 177 comments

Mwoa, ik denk vooral dat we tegenwoordig vooral meer verwachten. Ik heb laatst Mario Tennis en Golf op de GameCube gespeeld en die waren in mijn herinnering een stuk beter dan dat ze in werkelijkheid bleken te zijn. Mario Golf Toadstool Tour is bijvoorbeeld echt een karige game die op de personages na weinig 'Mario' is. Ik heb Super Rush nog niet gespeeld, maar als ik zie hoeveel modi deze heeft dan veegt ie qua content de vloer aan met Toadstool Tour.

Voorbeeldgebruiker

3 jul 21 om 20:48

#278‍