Lumines Remastered

• 11 aug 18 om 10:15

• 0

Oh, als er één titel heerlijk is om nu op reis te spelen, is dat Lumines. Dit haast ritmische puzzelspelletje is een soort snelle, moderne variant op het aloude Tetris. Compleet met heerlijk snelle elektromuziek en vallende blokjes. Lumines Remastered is een opgepoetste versie van het PSP-origineel uit 2005 – en wat mogen we blij zijn dat we dit nu onderweg op de Nintendo Switch kunnen ervaren.

Voor diegenen die nog nooit Lumines gespeeld hebben (wat goed kan, gezien dit de eerste keer is dat het op een Nintendo-platform verschijnt), eerst een opfriscursus: in deze game speel je kleine blokjes weg. Er valt telkens een vierkant van vier van deze rakkers naar beneden. Deze kennen maximaal twee verschillende kleuren, en je doel is om in een groot raster je eigen vierkantjes te maken met vier van dezelfde tint. Of zes, acht of nog veel meer. Hiervoor kun je ze natuurlijk naar alle smaak roteren. Om dit proces wat strategischer te maken, loopt er telkens een verticale lijn door het beeld die jouw eigen gemaakte kleurenrechthoeken van links naar rechts laat verdwijnen. Aan jou dus om ze zo te plaatsen dat je ‘m in één traject zoveel mogelijk laat opsnoepen.

Lumines-oog

Dit is nog verdraaid lastig. Want anders dan in bijvoorbeeld Tetris, is het voor een ongetraind Lumines-oog nog niet meteen duidelijk hoe die vierkantjes vallen. Zie: die kleine blokjes blijven namelijk niet in het luchtledige hangen, maar vallen te allen tijde op de grond. Zo kan het ene deel van je vierkant veel verder zakken dan het andere. Je moet dus goed kijken waar je je kleurtjes wilt hebben! Daarnaast ligt het tempo een paar tandjes hoger door die constant bewegende verticale lijn. Je doel is namelijk om telkens vóór die lijn je eenzijdig gekleurde vierkantjes te maken, want anders is die combo pardoes ten einde. Hierdoor daagt het je uit om veel sneller risico’s te nemen, in plaats van telkens te wachten op zo’n langwerpige Tetromino.

Laat je hier echter niet door tegenhouden! Want oh, wat kan dit spelletje bevredigend zijn als je het eenmaal een beetje doorhebt. Naarmate je dat Lumines-oog meer ontwikkeld, zie je steeds sneller hoe en waar je een bepaald blokje moet plaatsen. En dan kan je slim gaan vooruitplannen, zodat je elke verticale lijnbeurt voor blijft. Zo weet je bijvoorbeeld dat je er goed aan doet om kleuren zoveel mogelijk bij elkaar te houden, zodat er geen gaten ontstaan. Niet alleen kun je zo sneller combo’s maken, maar wie weet komt er zo’n speciaal blokje die alle wit-gekleurde (dus niet alleen de vierkanten!) in één keer wegspeelt die aan elkaar verbonden zijn. Goed om jezelf mee uit de penarie te halen – raak je namelijk de bovenkant van het raster, ben je af!

Verknocht

De verslavende werking van Lumines zorgt ervoor dat je algauw verknocht op zoek bent naar de allerhoogste score in Challenge Mode. In deze modus probeer je naar level 100 te puzzelen, waarbij de blokjes onderweg steeds sneller naar beneden vallen. Simpel, doch effectief. Dit komt overigens niet alleen door de gameplay zelf. Sterker nog: de presentatie is misschien wel zijn grootste troef. Tijdens het spelen knalt er opzwepende elektronische muziek uit je speakers, dat afhankelijk van je presteren steeds melodischer of uitbundiger wordt. Om de zoveel levels verandert het liedje, en krijgt de gehele lay-out voor het gemak ook maar een andere stijl. Oh en dat is nog niet alles: dat vernuftige stukje HD Rumble in je Joy-Cons (Lumines speel je natuurlijk in handheldmodus!) trilt oh zo subtiel mee wanneer je het goed doet of juist op moet passen om niet af te gaan.

Je zou bijna vergeten dat Lumines ook nog andere speelstanden heeft. Toegegeven: stiekem zijn die ook niet zo heel erg om over naar huis te schrijven. Oké, Time Attack (waarbij je binnen een tijdslimiet zoveel mogelijk blokjes vrij moet spelen) is nog best aardig, maar Mission en Puzzle Mode zijn al snel saai. Mission Mode laat je in korte brokjes uitdagingen voltooien (speel met één zet het hele veld weg), terwijl Puzzle Mode je allerlei figuren laat maken. Deze worden echter geplaagd door lange laadtijden én het feit dat de Challenge Mode gewoon zoveel leuker is. Wil je wél nog wat plezier daarnaast beleven? Nodig dan een paar vrienden uit. De VS Mode, waarbij jij en je tegenstander dezelfde scrollende lijn delen, is door het kleinere scherm lekker hectisch. En het is gewoon met een enkele Joy-Con te spelen, zodat je reisgenoot zich ook niet hoeft te vervelen.

Lumines is een ware must-have voor iedereen die ook maar een beetje fan is van Tetris-achtige puzzelspelletjes. Hoewel het origineel al uit 2005 stamt, oogt, voelt én speelt dit als een meer dan moderne titel. Niet alleen het slim blokjes laten vallen werkt ontzettend verslavend; het kent ook nog eens een geweldige audiovisuele presentatie. Dit wordt op de Nintendo Switch zelfs afgetopt door het geniaal gebruikte HD Rumble. Dat eigenlijk enkel de Challenge Mode écht de moeite waard is, is te verwaarlozen. Of je nu lekker op de bank zit, een boodschap moet doen op de wc of een snelle wereldreis maakt: Lumines Remastered mag niet op je Switch ontbreken.

8.5

• + Perfecte titel voor onderweg
  • + Puzzelen voelt aan als moderne Tetris