Little Friends: Dogs & Cats

• 23 jun 19 om 17:00

• 0

Oh, wat verlang ik terug naar de tijden van Nintendogs. Wat waren dat aandoenlijke spellen die altijd een juiste snaar wisten te raken. Het zorgen voor een virtueel dier was de perfecte manier om te ontspannen na een lange dag, iets wat ik altijd vrij aangenaam vond. Dit kwam vooral tot zijn recht op Nintendo 3DS, waar ik het spel de eerste twee maanden helemaal grijs had gespeeld. Imagineer, die ook recentelijk Fitness Boxing maakte, keert nu terug op het huisdierengat op te vullen. Is ze dat gelukt? Nou… nee, niet echt.

Beestenbende

Om een lang verhaal kort te maken, Little Friends: Dogs & Cats is geen interessant spel. Je kiest een hond of een kat, brengt hem/haar in je huis en begint naar hartenlust voor te zorgen. Je kunt het beestje aaien, eten en drinken geven of vele andere manieren verzorgen. De dieren hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid, waardoor ze allemaal andere activiteiten of voedsel waarderen. Weten wat je dier wil is belangrijk voor de vriendschapsmeter, gezien je op deze manier nieuwe functies ontgrendelt. ”Functies” is het toverwoord hier, omdat alleen kleine dingen aan het geheel worden toegevoegd. Na loop van tijd kun je bijvoorbeeld met een frisbee gooien of een lange wandeling gaan maken.

Het spel kent een bepaalde routine, waardoor Little Friends: Dogs & Cats al snel gaat vervelen. Na de zoveelste keer op dezelfde plekken te aaien of menu’s door te klikken, weet je wel wat de software van je wil. Het verrast totaal niet zoals een degelijk simulatie hoort te doen. Elke sessie voelde ongeveer hetzelfde. Het was niet eens slecht gemaakt, maar dat de gehele gameplay zichzelf zo herhaalt is verdraaid teleurstellend. Het is te vergelijken met een hele simpele versie van De Sims, maar met minder interactie en iets meer directe controle.

Er zijn momenten waar je kunt zien wat Imagineer voor ogen had. Je doet mee aan wat simpele wedstrijden of gaat erop uit met de hond. Hoewel niet heel uitgebreid, worden de motion controls en het touchscreen actief ondersteund. Zodra je een level omhoog gaat met je huisdier, krijg je nieuwe voorwerpen en trucs die ze kunnen leren. Niets hiervan laat echt een diepe indruk achter. Daarvoor is Little Friends: Dogs & Cats veel te repetitief en kort door de bocht. Het maken van progressie duurt daarnaast simpelweg te lang, waardoor de resultaten niet echt voelbaar zijn.

Schattige stijl

Hoewel ik weinig stralende dingen te zeggen heb over de game, ziet Little Friends: Dogs & Cats er toch best strak uit. Grafisch zijn de dieren mooi vormgegeven en loop je rond in tamelijk aangename omgevingen. Daarnaast zijn de menu’s duidelijk en vlieg je er zo doorheen met een enkele Joy-Con. Er is degelijke achtergrondmuziek, al kan ik me maar weinig voor de geest halen.

Little Friends: Dogs & Cats is een nogal nietszeggende game. Hoewel het spel er best aandoenlijk uitziet, is de gameplay heel mager. Het gaat vervelen na een uur of twee, gezien er werkelijk geen sterke opbouw is. Je duikt er in, krijgt wat opties en daar moet je het maar mee doen. Deze opties breiden zich uit, maar niet genoeg om het geheel te redden. Dan maar wachten op een echt Nintendogs-spel, toch?

4.5

• + Ziet er prima uit
  • + Game heeft zijn momenten