Lil Gator Game - Krokospeeltijd

• 19 dec 22 om 09:00

• 0

Sommige games leggen moeiteloos een bepaald gevoel vast. Pak het nostalgische kindergevoel van Lil Gator Game. Die neemt je mee naar een speelse, comfortabele wereld vol kinderlijke verwondering, luchtige avonturen en domme humor. Met een aangrijpende ondertoon transporteert het spelletje je naar een simpelere tijd: toen je nog een kleine krokodil was.

Als kleine krokodil probeer je terug te grijpen naar vroeger, de tijd dat je met je krokodillenzus in het bos speelde en je een legendarische groene held in spe was. Klein probleempje: je zus is inmiddels uit huis gegaan om te studeren en heeft nu geen tijd meer om met je te spelen. Tijd voor een plan! Wanneer ze ook thuis tijdens de herfstvakantie aan haar deadlines zit, doe je je plicht als klein broertje of zusje en gaat het plan in actie. In dit geval is dat door – met behulp van de coolste vrienden ooit! – het hele eiland om te toveren in een groot speelparadijs.

Schnie Schna Spelen

Zodoende mag je als legendarische groene held (zie je de Zelda-invloeden al?) op avontuur op het eiland. Dit avontuur is in het leven geroepen zoals kinderen dat het beste kunnen. Kartonnen monsters in allerlei soorten en maten wachten geduldig om ten onder te gaan en een goede stok in een steen fungeert als legendarisch zwaard. Zelfs mede-eilanddiertjes doen mee met hun zelfbedachte missies voor je. En het feit dat het spel verder geen altijd-toegankelijke map heeft, versterkt het gevoel dat je ook echt ergens aan het buitenspelen bent. Op die manier wemelt het op het prachtige low-poly (en DS-achtige crunchy voor de liefhebbers!) eiland van de ongelooflijk aandoenlijke do-it-yourself-game elementen.

De Zelda-invloeden gaan net ietsjes verder dan de held die de krokodil speelt. Dankzij wat milde Breath of the Wild-invloeden, waag je jezelf in een sandbox, open-wereld speeleiland waar je ook rond kunt gliden en klimmen. Het onderliggende doel dat je intussen hebt, is het oppimpen van een mega speeltuin tot een gave fantasywereld. Hiervoor moet je vrienden maken én optrommelen die je overal en nergens op het eiland tegenkomt, met drie hoofdqueestes die leiden tot de upgrades. De focus van het spel ligt dus heerlijk op ontdekken. Ondanks de fijne vrijheid moet ik zeggen dat er meer variatie en richting in het spel mocht zitten. Hoewel je in een paar uurtjes de credits bereikt, was de open wereld nét niet interessant genoeg om de hele tijd te boeien.

Krokokind overal

Wat zeker nooit verveelde aan de dwaze wereld van Lil Gator Game, was de onnozele humor. Zo kunnen side quests gaan van de cool kids één voor één overhalen dat spelen in een zwembad cool is tot een mooie steen voor iemand vinden. De customization-opties die je vrijspeelt zijn net zo leuk. In plaats van een stok kun je een groot, gevonden potlood rondslaan bijvoorbeeld. Of je kunt als extra item een paintball gun kopen waardoor het spel ineens een beetje in een shooter verandert. Mijn favoriete ability was degene die je personage als een lappenpopje in elkaar laten zakken. Nuttig? Niet bepaald. Komedisch goud? Zeker weten.

Wat de essentie van Lil Gator Game misschien wel het beste weergeeft, is dat er wel een munteenheid is om items te kopen. Echter bestaat die eenheid uit de knutselmaterialen die je krijgt wanneer je de kartonnen monstertjes een kopje kleiner maakt. Of misschien simpele dingen zoals het ontbreken van fall damage of überhaupt hartjes. Rondrennen op dit eiland is daarom precies wat het is: spelen. Er is geen druk verder, het is een beetje dom en nooit gevaarlijk maar wel gevuld genoeg om een geslaagde speelmiddag te houden. Jammer alleen dat er na het uitspelen er niet veel reden meer is om verder te spelen.

Wat deze jeugdige momentopname helemaal afmaakt, is dat het dat kinderlijke ook totaal omarmt. Overal op het eiland zitten kleine momentjes verspreid van toen je als kleinere krokodil met je alligator-zus aan het spelen was. Deze herinneringen zijn naadloos en subtiel verwoven in de wereld. Hierdoor draagt de wereld waarin je speelt bij aan een lief en oprecht verhaal over broers en zussen en hun relatie samen. Eentje die uiteindelijk ook verder weet te gaan dan alleen maar nostalgisch samen spelen.

Lil Gator Game is een spelletje dat in een handjevol uren de essentie van een nostalgische kindertijd en de relatie tussen broers en zussen weet vast te leggen. Deze vindt plaats in een vriendelijke en geinige wereld die blijft verbazen met onnozele personages, missies en items. Het is een hartstikke fijne wereld die je vrijlaat om echt als een kind alle hoeken en gaten te verkennen. Hoewel het net niet variërend genoeg was om altijd even veel te boeien, is Lil Gator Game een makkelijke aanrader voor een krokotastische speelmiddag!

7.8

• + Heerlijk kinderlijke wereld
  • + Nog heerlijkere domme humor
  • + Lief verhaal
  • - Gameplay-loop niet heel variërend
  • - In een middagje uit te spelen

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

0

28-03-2024