LEGO Worlds

• 8 okt 17 om 10:00

• Icelos

• 0

Minecraft is een van de meest succesvolle en meest originele games van het afgelopen decennium; zelfs de spin-offs schieten als paddenstoelen uit de grond. Minecraft is stiekem het digitale equivalent van de oude LEGO-blokjes. Nu komt LEGO zelf met een eigen Minecraft-achtige game: LEGO Worlds. Groeit LEGO Worlds uit tot nieuwe maatstaf voor het sandbox-genre, of blijkt het spelen van LEGO Worlds net zo pijnlijk als het staan op een LEGO-blokje?

Het gros van de LEGO-spellen vertelde met een hoge dosis humor een bekend verhaal. Zo stonden universa van onder meer The Hobbit, Batman en Harry Potter centraal in vorige games. LEGO Worlds doet exact het tegenovergestelde; je begeeft je in werelden compleet zonder herkenningspunten. In deze werelden mag je zelf gaan bouwen, de boel slopen of lekker gaan exploreren. LEGO Worlds lijkt dus in geen enkel opzicht op voorgaande LEGO-games.

Golden Bricks

Het spel begint met het neerstorten van jouw ruimteschip op een totaal onbekende wereld. Hier begint jouw taak als speler om het ruimteschip in zijn oude glorie te herstellen en de rest van het universum te ontdekken. Voordat je interstellaire reizen kunt plannen moet je opdrachten voltooien, met NPC’s praten en voornamelijk Golden Bricks verzamelen. Deze zijn cruciaal voor je vooruitgang en spelen een hoop mogelijkheden vrij. Zo krijg je grotere werelden om op te spelen bij het behalen van 25 Golden Bricks, krijg je nieuwe gereedschappen en kun je uiteindelijk zelfs een volledige eigen wereld bouwen.

Het verdienen van Golden Bricks is een leuke doch tijdrovende bezigheid. In het begin vind je vrijwel overal deze gouden blokken, waardoor je telkens snel nieuwe mogelijkheden krijgt. Maar om je eigen wereld te bouwen, dien je honderd van deze blokken te verzamelen. Dit hoge aantal verzamelen kost je veel tijd, zeker aangezien het spel zo’n tachtig werelden heeft om te verkennen. In totaal kent het spel zelfs tweehonderd Golden Bricks en mocht je ze allemaal willen verzamelen, dan ben je wel tientallen uren zoet.

Quests

Door met bewoners te babbelen en naar hun verhaal te luisteren, krijg je meestal één of meerdere queesten. Probeer deze altijd te voltooien, aangezien je er Golden Bricks kunt verdienen. Dat niet alleen, soms ontvang je ook blauwdrukken om items te maken. Deze heb je meestal weer ergens anders in het universum nodig om een ander LEGO-figuurtje te helpen. Al met al zijn dit wel leuke bezigheden, hoewel het soms kan frustreren dat je niet de juiste blauwdrukken hebt.

Building

In LEGO Worlds heb je verschillende gereedschappen om het bouwen zo simpel en leuk mogelijk te maken. Allereerst heb je de Discovery Tool, hiermee kun je objecten, voertuigen en zelfs levende wezens kopiëren en naar gelang op iedere wereld gooien. De Landscape Tool laat je de omgevingen aanpassen, zo kun je meren graven of juist een berg planten. De Copy Tool laat je zelfgemaakte gebouwen dupliceren en als laatste heb je nog de Build Tool. Hiermee kun je blok voor blok een eigen creatie maken.

Al deze gereedschappen werken zoals je zou verwachten. De Build Tool verkrijg je vrij laat en is eerlijk gezegd een beetje overbodig. Het is tevens enorm saai om blokje voor blokje een eigen kasteel te maken en je zal daarom eerder de Discovery Tool gebruiken om bestaande gebouwen te kopiëren.

Grafisch en geluid

LEGO Worlds is grafisch ongeveer wat je kunt verwachten van een LEGO-game. Jammer genoeg heeft het spel wel genoeg framedrops en zelfs enkele bugs en glitches. Niet alleen de Nintendo Switch, maar ook andere consoles lijden onder dit probleem. Het spel weet de werelden wel een echte thematiek mee te geven, ondanks dat ze procedureel gegenereerd worden.

Ondanks veel potentie, weet LEGO Worlds het uiteindelijk niet geheel waar te maken. Zo is het verzamelen van Golden Bricks na het begin wel een veeleisende opdracht en kun je pas na honderd blokken zelf een LEGO-wereld bouwen. Het bouwen en het zelf maken van de werelden kost je bovendien veel tijd en moeite. LEGO Worlds mist een begeleidende lijn in de game want de vrijheid in LEGO Worlds komt niet geheel tot zijn recht. Tel daarbij op dat het spel technisch niet geheel strak in elkaar zit en je krijgt een van de slechtere Minecraft spin-offs beschikbaar. Al met al een titel om te ontwijken.

5

• + Mogelijkheid om van alles te bouwen
  • + Genoeg content om je uren zoet te houden