LEGO The Incredibles

• 16 jul 18 om 08:00

• Dyon

• 0

The Incredibles 2 draait momenteel in de Nederlandse bioscopen en dat is ook hét moment voor TT Games en Warner Bros. om een LEGO-variant van de film uit te brengen op de consoles. Is dit een kwalitatief goede LEGO-game, of lijkt dit weer zo’n typische filmgame te worden die teleurstelt door de gestelde deadline?

LEGO The Incredibles is een échte LEGO-game. Zo kun je met de personages werkelijk alles slopen wat er te slopen valt, je bent immers in een wereld vol bouwsteentjes. Tevens bevat de game ook weer typische LEGO-humor waar er soms de draak wordt gestoken met de werkelijkheid en dit zorgt er voor dat het spel niet alleen voor jong, maar ook de wat oudere persoon een glimlach op je gezicht kan toveren.

The Incredibles 2, én 1

LEGO The Incredibles volgt in eerste instantie het verhaal van het tweede deel dat momenteel in de bioscopen draait. Mocht je dus nog naar de film willen kijken dan is het aan te raden die eerst te kijken, want in grote lijnen wordt er exact hetzelfde verhaal vertelt met de missies die je in het spel moet uitvoeren. Een leuke extra is dat je daarna ook missies kunt doen die de verhaallijn van deel 1 volgen. Dit voelt echter toch enigszins raar aan, omdat enkele gebeurtenissen die in het origineel zijn verteld hun doorwerking vinden in het vervolg. Dat TT Games en Warner Bros. hier voor gekozen hebben valt dus enigszins te begrijpen omdat deel 2 momenteel in de bioscoop draait, maar het voelt toch raar aan.

Open Wereld

De wereld van LEGO The Incredibles is weer zo’n typische open wereld Hub zoals je bij een aantal andere LEGO-games ook gewend bent. Na een korte introductie (die dient als introductie) waarbij je met de Incredible-familie een schurk moet stoppen, mag je de vrije wereld in, in dit geval de stad New Urbem. Nu kun je natuurlijk de missies volgen – en dat is gezien het volgen van het verhaal ook interessant – maar je kunt ook genieten van de vrijheid die je hebt. Je kunt met de auto door het hele gebied rondrijden om talloze minimissies te doen. Je kunt namelijk talloze nieuwe characters vrijspelen, zelfs een aantal die helemaal niks met The Incredibles te maken heeft, maar wel in andere PIXAR-films voorkomen. Het zorgt ervoor dat het spel met heel wat uren wordt verlengd als je het spel volledig uit wilt spelen.

De gameplay van LEGO The Incredibles verschilt weinig tot niets met andere LEGO-games maar dat is vooralsnog geen probleem. De afwisseling tussen het verslaan van vijanden, het doen van puzzels en het rondrijden in een open wereld zorgen ervoor dat het geheel nooit te eentonig wordt. Wel moet LEGO zich afvragen of de huidige gameplayopzet nog een lange houdbaarheidsdatum heeft bij nieuwe games in de LEGO-serie, of dat ze zichzelf opnieuw moeten gaan uitvinden.

De Missies

LEGO The Incredibles draait in eerste instantie om de Inredible-familie met hun eigen superkrachten. Net zoals in de films, waar ze samen als familie het kwaad bestrijden, is dit ook een element dat in de game veelal terugkomt. Vaak moet je bij de verschillende missies de diverse superkrachten van de familie benutten om het allemaal tot een goed einde te brengen. Zo kan Dash supersnel rennen, terwijl zijn zus Violet een krachtveld kan oproepen. Combineer je de twee, dan krijg je een hamsterbal waarmee je supersnel rond kunt rennen door de spelwereld. Het enige jammere aan het geheel is dat je alle missies één voor één moet doen. Dit zorgt er soms voor dat je weer helemaal heen en weer moet gaan omdat je een andere missie moet starten, wat onnodige tijd in beslag neemt. De missies zijn verder relatief makkelijk te voltooien, best logisch omdat de game focust op een jonge doelgroep, maar soms zou het niveau toch iets hoger mogen.

Naast de verhaalmissies zijn er zoals gezegd ook talloze minimissies te spelen. Zo is New Urbem uitgestippeld in een hoop wijken, en elke wijk heeft last van een zogeheten ‘crime wave’. Als deze gaande is, zijn er dus talloze criminelen in de weer om de wijk te terroriseren. Aan jou de taak om de wijk weer veilig te krijgen. Als je dit gedaan hebt wordt je beloond met verschillende bijzondere LEGO-steentjes waarmee je uiteindelijk één van de 113(!) verschillende vrij te spelen personages kunt ontgrendelen!

Sfeer

De game is weer een typische LEGO-game wat betreft de sfeer en daar is denk ik ook weinig aan toe te voegen. Grafisch ziet de game er heel mooi en kleurrijk uit voor de Nintendo Switch. Een nadeel is dat een echte sloper die een hoop legobouwsel kapot wil maken, de game nog wel eens ziet haperen. Dan merk je toch dat de Nintendo Switch een bepaalde rekenkracht mist. Tevens voelen de laadtijden tussen de missies door erg lang aan. Verder zijn de voice-over artiesten goed. Helaas hebben niet alle acteurs uit de films hun stem verleend aan de game, maar enkele bekende namen zoals Bob Odenkirk uit Breaking Bad doen gelukkig wel gewoon mee als LEGO-personage.

LEGO The Incredibles is een zeer vermakelijke en typische LEGO-game. De game heeft een erg leuk verhaal dat de films volgt, gecombineerd met een dosis humor en vrijheid. De missies vragen je om goed af te wisselen met de verschillende personages, maar zijn voor een ervaren speler toch wel erg makkelijk. Verder is het nog maar de vraag hoelang TT Games door kan gaan met het recyclen van deze typische LEGO-gameplay, want op geen enkele manier toont de game vernieuwing ten opzichte van voorgaande LEGO-games.

7

• + Heel veel content
  • + Verhaallijn van zowel deel 1 als 2