Legend of Tianding - Everybody is Kung-Fu fighting

• 15 nov 21 om 13:00

• Robin

• 0

CGCG’s Legend of Tianding vertelt het verhaal van de Taiwanese Robin Hood. Spelers zullen snel een verhaal leren kennen van een land dat steeds actiever wordt op het wereldtoneel. Als soort van naamgenoot kon ik natuurlijk niet achterblijven en ging ik na of deze game uiteindelijk vecht voor een plek in jouw collectie.

Launch Trailer

Legend of Tianding speelt zich af begin 1900, toen Taiwan een kolonie was van Japan. Jij bent Liao Tianding (aka Liāu Thiam-Ting). Een vigilante die steelt van de rijken en dat geeft aan de armen. Liao is een meester in Kung-Fu en dit is ook hoe je een goed gedeelte van het verhaal doorbrengt dat wordt verteld in de vorm van traditionele Manhua. Manhua zijn Chinese strips; eigenlijk dus de Chinese variant van de Japanse Manga.

Vuist ontmoet Manhua

De charme van het spel komt al naar voren op het titelscherm. De manhua met Liao op de voorkant opent en je kan kiezen hoe je het spel start terwijl er traditionele Taiwanese muziek op de achtergrond draait. Je kunt kiezen tussen twee moeilijkheidsgraden: Gentleman Thief en Wanted Outlaw. Gentleman Thief geeft een meer relaxte ervaring voor mensen die willen genieten van het verhaal terwijl je juist meer uitdaging krijgt bij Wanted Outlaw in gevechten.

Mensen die bekend zijn met het beat ‘em ups-genre zullen zich snel thuis voelen in Legend of Tianding. Ook voor nieuwelingen is het de perfecte titel om het genre eens te proberen. Vroeg in het spel wordt er een simpele tutorial gegeven waar je langzaam de verschillende moves van Liao leert kennen. Een van de belangrijkste moves is het stelen van het wapen wanneer je vijanden laag HP hebben. Dit loopt op van simpele politie wapenstokken tot raketlanceerders. Deze wapens hebben wel beperkt gebruik en breken na een bepaalde hoeveelheid keren gebruiken waarna je vertrouwt op je mes. Daarnaast worden je vroeg in het verhaal nieuwe kung fu-moves aangeleerd waardoor gevechten nog dynamischer worden.

In Legend of Tianding heb je twee soorten gevechten: de hordes aan normale vijanden en de eindbazen van een hoofdstuk. De eindbazen zijn allemaal erg uniek en hebben hun eigen manier van verslaan. Je zou ze kunnen vergelijken met de bazen van bijvoorbeeld Metroid Dread waar ze een patroon hebben dat je moet vinden en uitbuiten. Voordat je deze bazen ontmoet begin je elk hoofdstuk met een stuk verhaal.

Het verhaal van Legend of Tianding is verdeeld in op zichzelf staande hoofdstukken, die je kan herspelen wanneer je deze hebt voltooid. Elk hoofdstuk begint en eindigt in de stijl van een Manhua en vaak wordt dit nog vergezeld door voice acting. De Taiwanese personages spreken dan ook een Taiwanees dialect terwijl de Japanse personages Japans spreken. Vaak zijn dit enkele woorden of kreten. Behalve bij belangrijke cutscenes die wel volledig voiced over zijn. Het geeft het de game alleen maar meer charme en is een fantastische toevoeging.

Nadat je een hoofdstuk hebt afgerond heb je de mogelijkheid om deze opnieuw te spelen. Dit is voornamelijk handig omdat er in elk level verzamelvoorwerpen zijn verstopt die je soms pas later kunt bereiken doordat je nieuwe vaardigheden krijgt. Dit is een leuke toevoeging en geeft de game meer herspeelbaarheid.

Steel van de rijken, geef aan de armen

Wanneer je een hoofdstuk begint is er na de introductie nog een uitgebreid verhaal dat wordt verteld in-game. Dit wordt vaak gedaan in de vorm van taken die je uitvoert in het spel. Dit zijn simpele taken zoals het ophalen van vlees bij een slager om aan politiehonden te geven zodat ze in slaap vallen. Helaas voelen deze mini-missies vrij eentonig gezien ze weinig gameplay met zich meebrengen. Het spel komt pas echt tot zijn recht in de grotere missies waarbij je door verschillende gangen en arena’s springt en hordes aan vijanden verslaat totdat je bij de eindbaas van het gebied komt. De routes naar het einde van het hoofdstuk zijn vaak erg lineair.

Desondanks zijn er nog voldoende gangen die ofwel platforming-uitdagingen of gevechts-uitdagingen bieden. Aan het einde van deze uitdagingen vind je kisten met eerder genoemde verzamelvoorwerpen. Deze geven Liao passieve upgrades zoals percentuele boosts voor de verschillende wapens of de mogelijkheid om wapens die je steelt langer te gebruiken. Ook kom je in het spel talismannen tegen die de gameplay actiever veranderen zoals van je Double Jump een Triple Jump maken of langere onschendbaarheid nadat je schade oploopt. Beide systemen zijn een leuke toevoeging. De verzamelvoorwerpen geven de verzamelaars onder ons een beloning om schatkisten te vinden terwijl de talismannen een manier geven om je eigen stijl te geven aan Liao.

In-game verhaal vertelling

Sì Sè Pái (Four Colour Card)

Het spel heeft een prachtige stijl die goed tot zijn recht komt op de Nintendo Switch. Naast dat de straten van Taipei erg kleurrijk zijn voelt het ook erg levendig. Je ontmoet verschillende figuren die je helpen, van bedelaars die je hun schat bieden wanneer je ze kleingeld geeft tot een smid die je mes upgradet. Daarnaast zijn er ook kleine details die laten zien dat er een hoop liefde in deze game is gestopt. Bijvoorbeeld straatmuzikanten die de achtergrondmuziek veranderen in een traditioneel Taiwanees nummer of de mogelijkheid tot het spelen van Four Colour Card, een traditioneel Taiwanese kaartspel.

Het overgrote gedeelte van het spel speelt lekker weg. Hier en daar zijn er wel wat vertragingen in het spel te zien in de wat drukke gebieden. De laadtijden zijn niet te lang en voor je het weet kun je weer een poging wagen om een baas te verslaan. Na zo’n zes à zeven uur rolden de credits over het scherm, wat een prima speelduur is.

De eerste baas die Liao in de wegstaat

Legend of Tianding is een unieke game op de Nintendo Switch voor zowel nieuwe als ervaren spelers in het beat ‘em up genre. Dit dankzij de sfeer die het spel neerzet. Doordat het verhaal wordt verteld in een Taiwanees dialect in combinatie met Manhua cutscenes maakt het een genot om het verhaal te ervaren. Na zes à zeven uur zul je de aftiteling zien voorbij scrollen. Uiteindelijk kun je er dan nog voor kiezen om het spel te 100%’en of op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen indien je dat niet had gedaan, maar dat is meer voor de die-hards.

7.8

• + Stijlvolle graphics en soundtrack
  • + Uniek verhaal qua setting en cultuur
  • + Toegankelijk
  • + Gevechten zijn smooth
  • - Mini-missies eentonig
  • - Vertragingen in drukke gebieden

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Lanceertrailer voor TMNT Arcade: Wrath of the Mutants

0