Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot DX

• 7 nov 19 om 15:00

• 0

Twee jaar geleden behandelde ik een game waar ik het maar moeilijk vond om mijn woorden op papier te zetten. Layton’s Mystery Journey op de Nintendo 3DS was een uniek geval. Het betreft een serie die ik leuk in elkaar vind zitten, maar de opstelling is heel erg anders dan de vorige delen. Waar de vorige games een groots verhaal presenteren, gooit deze Layton het wel over een hele andere boeg. Het zijn kortere verhaaltjes met een paar kernzaken die de rode draad vormen. Dat is eigenlijk niet veel anders met de versie op de Nintendo Switch. Het is een aangenaam spel, met wat kanttekeningen.

Hallo Layton!
In ‘Het Miljonairscomplot’ speel je als Katrielle, de dochter van de beroemde Professor Layton, die een detectivebureau opent in hartje London. Katrielle wil de wijde wereld intrekken, grote mysteries oplossen en flink wat speurwerk verrichten. Helaas is de realiteit zo dat je onderaan de ladder moet beginnen en daardoor zaken aanneemt met wat minder baanbrekende raadsels. Gelukkig weten deze zaken mij te bekoren. In het eerste hoofdstuk moet je uitvogelen waarom er een wijzer van de Big Ben is gestolen, wat een fijne introductie vormt voor alle gameplay-elementen. Het is een speelse manier van introduceren, iets waar ik helemaal voor ben. Later krijg ook je diefstallen en mysterieuze verdwijningen voor je neus, dus de zaken groeien met je mee.

Dat gezegd hebbende, vind ik het jammer dat er van een overkoepelend verhaal geen sprake is. Je lost wel mysteries op, maar er zit geen duidelijke drive in dat opbouwt naar een conclusie. Tegen het einde van de rit probeert het Miljonairscomplot het een beetje en dat loopt niet bepaald goed af. Nu snap ik dat je ruimte wilt houden voor de toekomst, maar de conclusie liet me achter met een leeg gevoel. Het is onbegrijpelijk jammer, want de personages en hun dialogen zijn uitermate prima. Met de Nintendo Switch-versie speelde ik het avontuur voor het eerst in de Nederlands, en daar kon ik prima mee uit de voeten.

Doet denken aan een puzzel

Als het op gameplay aankomt is het niet geheel veel anders dan de vorige spellen. In elke zaak reis je naar interessante locaties en onderzoek je de omgeving met een vergrootglas. Je gaat op zoek naar aanwijzingen, bekijkt bepaalde objecten en duikt in conversaties met verscheidene NPC’s. Door deze methodes toe te passen los je langzaam maar zeker het raadsel op. Wat helpt is dat de verkregen informatie in je tas belandt. Hierdoor zorgt het spel ervoor dat je altijd erbij kan blijven, mocht je even een pauze willen nemen. Met alle belangrijke aanwijzingen op zak, trekt Katrielle haar conclusies en neemt ze je mee in een unieke denkwijze. Het einde van elke zaak tovert meteen een glimlach op mijn gezicht.

Het andere aspect van het spel zijn natuurlijk de welbekende puzzels. Ten opzichte van de mobiele en 3DS-versies van Layton’s Mystery Journey, vind ik de puzzels in Deluxe Edition beter. De uitdaging was soms ver te zoeken op de Nintendo 3DS. Een heel stel puzzels moest op de Nintendo Switch anders, mede doordat je het ook nu op de televisie kunt spelen. De 30 nieuwe telgen tijdens het avontuur focussen zich meer op logica, wat dwingt tot nadenken. Er is nu meer variatie met logica, raadsels en minigames waar elke stap telt. Net als de vorige edities vind ik de puzzels niet bepaald moeilijk, en dat is een probleem, maar saai waren ze niet.

Naast dat je het verhaal kunt volgen, er is genoeg te doen als je terugkeert naar oude zaken die je al voltooid hebt. Zo is er een goede kans dat je een puzzel hebt gemist, niet hebt gesproken met bepaalde personages of niet elke collectible hebt gevonden. Een verbetering ten opzichte van de vorige spellen is hoeveel er te beleven valt bij een terugkeer. Je krijgt nieuwe interacties voorgeschoteld, en misschien zelfs wel een unieke puzzel of twee. Het maakt de wereld ook stuk een aandoenlijker, omdat het lijkt alsof de tijd daadwerkelijk verstrijkt. Als je iemand bent die graag een spel 100% uitspeelt, dan maakt deze Layton het mogelijk om alles zonder enige moeite te doorgronden. Je kunt speciale minigames vrijspelen, er zijn nieuwe dagelijkse puzzels en heel museum met informatie uit het Layton verleden.

Speelbaar op Nintendo Switch

Zoals eerder aangegeven is Layton’s Mystery Journey specifiek aangepast voor de Nintendo Switch. Voorheen moest je met stylus op het onderste scherm gretig aan de slag, terwijl je voor aanwijzingen naar het bovenste scherm keek. Nu dat alles op één scherm is te aanschouwen heb je meer overzicht en kun je een oogopslag zien wat het spel van je vraagt. Belangrijker is dat de speler het avontuur zowel handheld als op de televisie kan spelen, een primeur voor de franchise. Hoewel het geknipt is voor het touchscreen, ben ik oprecht verbaasd over hoe goed ze de besturing hebben kunnen vertalen naar een controller. Voor het merendeel heb ik Layton met een Pro Controller gespeeld. De cursor die je krijgt beweegt lekker vlot en andere functies hebben ze slim aan bepaalde knoppen gehangen. Dat werkt echt voortreffelijk, iets wat ik totaal niet zag aankomen.

Als het op de presentatie aankomt, ook alleen maar hulde. Met de assets die ze al hadden, hebben ze Layton’s Mystery Journey fantastisch naar de Nintendo Switch kunnen vertalen. De getekende stijl komt uitermate tot zijn recht op het systeem, en voelt nauwelijks aan een port. Het is duidelijk dat de character models en achtergronden veel aandacht hebben gekregen. Daarnaast is het Miljonairscomplot ook een kleurrijk geheel, met geanimeerde cutscenes en een goed oog voor detail.

Dezelfde problemen als die van de Nintendo 3DS-versie blijven een beetje hangen in Layton’s Mystery Journey op de Nintendo Switch. Het is leuk avontuur, maar geen sprankelend verhaal als de vorige delen op de Nintendo DS en 3DS. Toch valt er genoeg plezier te putten uit de personages, dialogen en wereld. Daarnaast is het fijn om de beknopte zaken te doorgronden, al zijn de puzzels niet te uitdagend. Gelukkig hebben ze op de Switch de variatie flink weten te verbeteren, en daar geef ik Level-5 graag een dikke pluim voor. Mocht je nog van plan zijn het Miljonairscomplot te spelen, doe dat dan met deze versie. Dankzij vele extra’s en breder pakket valt het prima aan te bevelen!

8

• + Aandoenlijke personages
  • + Goede gameplayvariatie