De tekstuele presentatie van een Tarantino-film, de warme vertellersstem van Firewatch en het verlaten dorp uit Everybody’s Gone to the Rapture. Tel deze drie succesingrediënten bij elkaar op en je krijgt Kona. Gooi dat alles dan ook nog eens in een pittoreske Canadese setting, ondersteund door country- en indiemuziek, en het geheel is af. Ja, wij zijn positief!
Kona verscheen al in 2017 voor de PlayStation 4 en in 2016 voor de PC, waar vrijwel alle games uit dit genre voor verschijnen. Een leuk weetje: de Canadese overheid heeft het spel gesubsidieerd! Je speelt als Carl Faubert in een Franstalig gebied in Canada. Je bent net terug uit Korea en zoekt een onderkomen, waarvoor je William Hamilton opzoekt in Manastan. Terwijl je lekker door het prachtige Quebecse landschap tourt, blijkt Kona al snel meer dan een simpele ‘walking simulator’…
Inspiratie
Zoals ik in de inleiding al aangaf, zie ik drie inspiratiebronnen heel duidelijk terugkomen in deze game, ook al verscheen Kona oorspronkelijk zeer kort na de twee games waar het erg op lijkt. Ten eerste rijd je door Manastan en merk je dat het landgoed grotendeels verlaten is; jezelf afvragend wat er gebeurd zou zijn, zie je zelfs hier en daar ingevroren personen. De verlaten huisjes, gevuld met allerlei mysterieuze persoonsgegevens, doen erg denken aan Everybody’s Gone to the Rapture. Ten tweede bewandel je de indrukwekkende ongerepte natuur onder het genot van een typische vertellersstem, net zoals Firewatch dat doet. De felgele schreeuwende letters en de achtergrondmuziek lijken, tot slot, zo uit een Tarantino-film te komen. En ja, dat wilde ik nog even benadrukken!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!