Kokoro Clover - Een klaveren juweeltje

Lang geleden werd de wereld verwoest door een meteorietenregen veroorzaakt door de mens. Om de wereld te redden creëerde een krijger met een puur hart (de “Magistar”) en de vier grote spirits de Kokoro clover. Dit klavervormig juweel bevatte sterke krachten die de wereld weer leefbaar maakten en werd daarna verborgen. Nu is het juweel weer gevonden en belandt het in de handen van Treffy, een spirit oproeper! Maar lukt het haar om de geheimen te ontrafelen en het juweel te beschermen? We duiken dieper in dit avontuurlijke 2D-platformer spel!

Treffy woonde vroeger in het dorp maar werd daar als heks gezien. Daarom is ze naar het bos geëmigreerd om bij haar opa te wonen. Hier leeft ze vredig samen met de spirits totdat de Kokoro clover uit de lucht komt vallen. Door de Kokoro clover activeert haar magische kompas en begint het te wijzen naar iets. Hierdoor besluit ze op avontuur te gaan samen met haar spirit-vrienden Sal (de rode vuur draak spirit) en Dee (de blauwe water meermin spirit). Zelf bezit Treffy het wind element en al snel vindt ze Gnome, een bruin groene eekhoorn aarde spirit die ook kracht geeft aan Treffy.

Door te Inspriting kunnen de spirits hun krachten overdragen aan Treffy. Hierdoor heb je verschillende vormen waar je tussen kan switchen in de levels. Dit is super handig want elk element heeft zowel zijn zwaktes als sterkte punten. Zo kun je het makkelijker en moeilijker voor jezelf maken. Water bijvoorbeeld super sterk tegen vuur maar zwak tegen aarde.  Normaal heb je ranged aanvallen in je arsenaal die geschoten worden uit de houten staf. Uiteindelijk is er ook een vorm waarin alle elementen gecombineerd zijn en je een zwaard in handen krijgt.

Vloeiende wereld

Toen ik het spel voor het eerst zag, dacht ik dat het een soort emulatie was, maar in plaats daarvan is het spel volledig uniek. De animaties zijn vloeiend, de hitboxen kloppen overal en de eindbazen hebben allemaal hun eigen unieke aanvallen en animaties. Hoe verder je komt, hoe moeilijker ze worden, maar uiteindelijk zit er wel een patroon in.

Het enige wat ik een beetje mis, is dat er niet zoveel geplatformd wordt. Na elk platform-level staat er al een eindbaas te wachten op je. Dit is heel anders ten opzichte van bijvoorbeeld een Sonic-spel . Bij Sonic heb je bijvoorbeeld drie redelijk grote levels waar je doorheen mag rennen… De eindbaas-levels maken gelukkig veel goed. De designs en gevechten zijn gewoon een puur genot. En mocht de eindbaas te lastig zijn? Dan mag je deze overslaan!

Vrolijkheid staat op het menu!

Het menu is super overzichtelijk en super schattig. Toen ik het menu voor het eerst zag deed het me een beetje denken aan een Sonic-spel. Er is een story mode, een avontuur mode, een boss rush mode, de shop, bibliotheek, music, mini-game en settings. Om één of andere reden zit de gacha automaat in Story Mode, Adventure mode, Boss Rush mode en in de mini-game mode. Het is niet heel storend, maar het had net zo goed slechts in één mode gestopt kunnen worden, in plaats van overal.

Customise erop los

In elk level is het mogelijk om de kaart, supporters en dansje te kiezen. De kaart bepaalt de kracht van je ultieme aanval. Kaarten krijg je door de story mode te spelen, maar zijn ook te koop in de shop, door wachtwoorden in te voeren of uit de gacha automaat. De supporter kan je oproepen als je genoeg mana hebt. Er zijn zowel supporters die healen als supporters die veel schade toebrengen. Daarnaast is het ook mogelijk om het dansje te kiezen, dit is puur cosmetisch maar wel leuk.

Ook zijn de zijkanten van het spel te veranderen. Of je de schattige Treffy wil zien, de Phantom dief Black cherry (één van de eindbazen van het spel, bekend om het stelen van juwelen) of dat je liever gewoon een neutraal kleurtje wil, de mogelijkheid is daar. Verder is het ook mogelijk om de tijd in het spel te kiezen, maar dit verandert verder niets en is naar mijn mening overbodig.

Piraten-inguïns en meer!

Veel vijanden komen op je pad, van piraten-pinguïns tot ijsjes-konijntjes en van magische waifu’s tot grote transform robots, dit spel heeft het allemaal! Er zijn twee vijanden die een speciale highlight verdienen: schattenjager Valx Vulcan en zijn volger Necoco, een blauw kat-mens. Dit duo zit in bijna in elk level of episode, en zijn nogal onhandig. Valx bouwt elke keer robots die je soms als eindbaas moet bevechten en andere keren worden ze op een komische manier opgepakt of verslagen.

Daarnaast zijn er ook Nega-spirits die er alles aan doen om het klavervormige juweel af te pakken. Zij gebruiken de negatieve emoties die mensen voelen, inspiriten mensen om hun hart volledig te corrumperen en dit corrupte hart vervolgens aan de duistere tovenares Hel  te geven. De Nega-spirits zitten achter de kracht van het juweel aan om zo de duistere Dark Lord en tovenares op te roepen.

Geluk op het gezicht

Het spel heeft een zeer vrolijke en leuke uitstraling. Van de leuke pixelige werelden tot de eastereggs waar Valx en Necoco weer in de penarie zitten, het brengt een lach op mijn gezicht. De verhaallijn is ook echt goed. Ik dacht dat het een cliché verhaal zou worden, maar heeft uiteindelijk toch een volledig eigen twist. Je moet de vier grote Spirits bezoeken maar er gebeurt tussendoor zoveel qua zij-verhaallijnen dat je er goed in meegesleurd wordt.

Mocht je de cutscenes en intro’s niet leuk vinden, is dit alles over te slaan. Ik zelf vond de deuntjes en leuke animaties een genot voor zowel mijn oren als ogen, maar ik snap dat het over lange tijd voor irritaties kan zorgen. Ook de geluidjes die Treffy maakt zijn schattig. Het deed me denken aan Kirby. Ze zegt dan geen ‘Poyo’, maar de geluidjes die ze maakt als ze geraakt wordt of sterke aanvallen doet komen aardig overeen. Ten slotte zijn alle designs geweldig leuk gemaakt. Van de piraten-pinguïn tot de Skoll, een Nega Spirit die zich voordoet als een vriend, alles is gaaf!

Kokoro Clover brengt een lach op mijn gezicht. Van de op Jessie en James lijkende slechteriken Valx en Necoco tot de super vette eindbazen en mooie Nega spirits. Ondanks de korte levels, blijft het spel verslavend goed. Het verhaal is zeer interessant, de personages diepgaand en het speelt super vloeiend. Kortom: als je je even gelukkig wil voelen, is dit het klaver juweeltje voor jou!

8

• + Goede verhaallijn
  • + Leuke unieke designs