Klang 2 - Slaan met je stemvork

• 14 dec 21 om 10:00

• Jeroen

• 0

Klang 2 heeft een verhaal, of in ieder geval iets wat daar daarvoor door moet gaan. Jouw naam is Klang, en je wordt achterna gezeten door een soort geesten die op jouw wapen afkomen. Dat wapen is de Tuneblade, en die staat centraal in dit spel. Een wezen genaamd A-Eye helpt je op je tocht naar vrijheid. Goed, het verhaal is niet belangrijk, maar het wordt in dit spel verteld door allerlei cutscenes dus je komt er niet onderuit. Maar wat voor een spel is Klang 2 nu precies?

Met je Tuneblade, een soort enorme stemvork, in de hand moet je allerlei symbolen op tijd raken, en vooral ook vanuit de juiste richting. Je gebruikt in het spel namelijk maar twee knoppen: je linkerstick en de Y-knop. Met je stick richt je jezelf naar het symbool en met de Y-knop kun je die raken. Dat klinkt simpel, zou je zeggen. Niets is minder waar, want de gameplay ligt als een soort laag bovenop een gevecht dat je voert met tegenstanders. Naast het richten en raken van de symbolen heb je dus ook het gevecht wat zich min of meer daarachter afspeelt. Het kan ervoor zorgen dat je soms de focus kwijtraakt.

Lastiger dan je denkt

Daar komt nog eens bij dat je met een aantal dingen rekening moet houden. De positie van je hoofdfiguur en de plek van het volgende symbool, bijvoorbeeld. Er zijn drie verschillende symbolen. De eerste is een cirkel, waarbij je je wapen in ieder geval de kant van het object op moet richten. Dan is er een ruitvormige, waarbij je de Y-knop ingedrukt moet houden. Als laatste is er een driehoek, waarbij je heel specifiek de goede richting op moet drukken. Het probleem is dat je hoofdfiguur na het raken van elk object daar naartoe getrokken wordt, waardoor je positie op het scherm anders is. En daarna, afhankelijk van welk symbool je voor de kiezen krijgt, moet je je dus richten op het volgende object terwijl je alle kanten opvliegt. Meestal is het geen enorm probleem, maar naarmate je verder komt worden de bazen en de liedjes steeds lastiger en drukker, en dan is het echt heel lastig om je goed te positioneren. Als je dit een paar keer achter elkaar lukt, heb je wel echt het idee dat je iets hebt gepresteerd, maar het is soms moeilijk om je te focussen als je er een paar hebt gemist, want waar moet je nu heen kijken en richten?

Muzikale uitdaging

Heel eerlijk gezegd, de muziek in de game past niet in de genres die ik normaliter luister thuis. Maar, het past wel perfect bij het uiterlijk en de gameplay. Als je futuristisch ogende omgevingen ziet en een soort megawapen in je handen hebt, dan verwacht je nu eenmaal geen keiharde metal of popmuziek. Dan denk je aan techno, house en EDM. Dat doet Klang 2 prima.

In de ongeveer dertig normale liedjes die je speelt, en de handvol tussenbazen, zit ook genoeg uitdaging. Tenminste, als je zo iemand bent die overal de maximale score wil halen. Je kan de liedjes namelijk zo vaak spelen als je wil, en dat betekent dat er voor de juiste persoon genoeg te herspelen is. Je hebt een minimale waardering nodig steeds om de tussenbazen vrij te spelen, maar dat is lang niet altijd de maximale score. Mocht je van het alles overal uithalen zijn, kun je met Klang 2 je lol op.

Klang 2 bied voldoende uitdaging, maar je moet absoluut iets hebben met muziek- en/of ritme-spellen. De gameplay draait om het op de maat van de muziek raken van objecten. Doordat je de verschillende voorwerpen moet raken en door het feit dat er ook een gevecht op de achtergrond plaatsvindt, raak je soms de focus kwijt. Voor de liefhebber is er genoeg te herspelen. Ik denk dat er genoeg betere keuzes zijn als je iets in het genre zoekt, maar door de muziekstijl en de gameplay is het misschien toch iets om eens te proberen.

6

• + Vlotte gameplay
  • + Goede muziekkeuze
  • - Vaak erg chaotisch
  • - Flinterdun verhaal

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

0

26-04-2024