Kirby's Return to Dream Land Deluxe - Vrolijkheid Deluxe

• 26 feb 23 om 13:30

• Robin

• 1

De Nintendo Switch is voor vele franchises al erg goed geweest. Fire Emblem, Xenoblade Chronicles en Metroid, maar er is nog een andere franchise die zeker niet mag klagen en dat is Kirby. Want we gaan het nu hebben over de vijfde Kirby-game op de Nintendo Switch: Kirby’s Return to Dream Land Deluxe. Is het ‘Deluxe’ waardig?

Kirby’s Return to Dream Land is van oorsprong een Nintendo Wii-titel. Het was een terugkeer naar een oudere formule van Kirby-games. Natuurlijk is er nooit genoeg Kirby dus het team achter Kirby, HAL Laboratory, besloot om opnieuw te kijken naar de Wii-klassieker. In Return to Dream Land kom je Magalor tegen die met zijn schip is gecrashed op Planeet Popstar. Het doel is om de verschillende onderdelen verspreid over verschillende levels te verzamelen en zo Magalor te helpen. Ook is het gehele avontuur in co-op te beleven. Speler 1 is altijd Kirby maar wanneer je met meerdere mensen speelt kunnen spelers 2 t/m 4 spelen als Kirby, King Dedede, Meta Knight of Bandana Waddle Dee.

Kopieerkracht Deluxe

Als Kirby heb je de keuze uit 26 kopieerkrachten. Twee van deze krachten zijn gloednieuw en één daarvan is een terugkerende van Kirby Star Allies. De twee nieuwe krachten zijn Mecha waarin lasers, mechanische vuisten en meer je vijanden op neerslaan en met Zand versla je je vijanden met onder andere zandkastelen, een goede voorbereiding op de zomer. De terugkerende kopieerkracht is Festival waarbij alle tegenstanders op het scherm veranderingen in Point Stars en eten. Tijd voor een feestje! De nieuwe kopieerkrachten passen perfect bij de originele 23 en geven weer een extra ‘oomph’ om in het avontuur te gebruiken.

Wanneer je een gloeiende vijand tegenkomt is het tijd voor een Superkracht. Hiermee knal je een weg door de verschillende levels, los je speciale puzzels op en vind je alternatieve routes. Hartstikke leuk dus!

“We’ll break through the heavens and dimensions!” – (mocht je de referentie herkennen mag je dit in de comments vertellen 😉 )

Minigame Deluxe

Wanneer je even wat anders wilt doen, biedt Return to Dreamland Deluxe ook een hoop minigames om te spelen. Vroeg in het spel word je uitgenodigd om naar Merry Magoland te gaan. Zo kun je bekende en nieuwe minigames spelen. Misschien heb je zin in Samurai Kirby, Crackity Hack of Booming Blasters: speel lokaal met vrienden of alleen tegen de CPU. Door minigames te spelen speel je door middel van een stempelsysteem beloningen vrij. Van maskers die Kirby en zijn vrienden kunnen dragen tot willekeurige powerups die je mee kan nemen in de Verhaalmodus. Toen ik met mijn vriendin samen het spel speelde namen we gelijk even pauze om een paar minigames te spelen. Dit bracht gelijk een hoop competitie met zich mee dat ik als positief ervaarde. Het is heel makkelijk dit spel even aan te zetten en met vrienden en familie een paar snelle potjes minigames te spelen.

Postgame Deluxe

Als laatste heb je ook nog veel side content die je kan doen. Zo zijn er challenge levels te vinden op basis van de Energy Spheres die je verzamelt en kan je een nieuwe game starten waar bazen en vijanden veel sterker zijn. Daarnaast is uniek in de Deluxe de Magolor Epiloog. Hierin speel je als Magolor die zijn krachten heeft verloren. In het begin ben je maar een zwakke verschijning maar langzamerhand wordt je sterker door meer vijanden te verslaan en items te vinden. Jij kiest er zelf voor hoe je dit wilt gaan doen. Het is een leuke extra voor zowel mensen die het origineel niet hebben gespeeld als ervaren terugkeerders naar Dream Land.

Genoeg mini games om te spelen!

Deluxe Deluxe

Dus is Kirby’s Return to Dream Land Deluxe echt Deluxe? Dankzij de geüpdatet graphics, betere muziek, extra kopieerkrachten, meer minigames en epiloog kan ik wel zeggen dat dit een toffe upgrade is van de Wii-versie. De game ziet er prima uit en loopt ook zeer soepel. Ik had wel een paar kleine framedrops bij Merry Magoland maar verder loopt het spel probleemloos. Daarnaast is de muziek ook prima en memorabel. Ook in co-op is het spel prima te spelen, wel is het nog steeds zo dat speler 1 het voortouw neemt en dus wanneer deze snel door het level gaat het dan wat moeilijker is voor de andere spelers om te volgen. De game is niet per se heel moeilijk, maar er zitten hier en daar wel tricky plekken. Zeker wanneer je alle Energy Spheres wilt verzamelen zal je in het begin zeker even een paar keer dood kunnen gaan bij sommige stukjes van een level.

Conclusie Deluxe

Dus is Kirby’s Return to Dream Land Deluxe ‘Deluxe’ waardig? Ja! De graphics zijn mooi opgepoetst, de game heeft genoeg content om je toch een weekje zoet te houden en de vele minigames geven een reden om het spel vaker op te starten met vrienden. Kirby is eigenlijk automatisch gewoon een glimlach op je gezicht en de Magalor Epiloog is een toffe extra voor mensen die het spel al eerder hebben ervaren. Mocht je dus even een rustigere maar toffe game willen na Metroid Prime Remastered of voor The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom dan is Kirby’s Return to Dream Land Deluxe zeker de moeite waard.

8

• + Fijne soundtrack
  • + Mooie HD graphics
  • + Toffe nieuwe kopieerkrachten
  • + Minigames en co-op zijn hartstikke leuk met vrienden en familie
  • - Eventueel wat te gemakkelijk
  • - Story Mode kan voor ervaren spelers zeer kort zijn. Zelfs in completionist stijl

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

0

24-04-2024

2

Octopath Traveler II

8

Review Octopath Traveler II

26-02-2023

12

Nieuwe personages op verse screenshots Master Detective Archives: Rain Code

0

Media Nieuwe personages op verse screenshots Master Detective Archives: Rain Code

25-02-2023

1

Tamadachi

27 feb 23 om 10:40

#8952‍

5155 XP | 640 comments

Ik mij helemaal vinden in deze review dat Kirby's Return to Dreamland Deluxe geslaagd is geremasterd met nieuwe copy abilities, nieuwe minigames, verbeterde graphics en een splinternieuw epiloog. Ik zou het de co-op klassieker van dit voorjaar noemen.