Kirby en de Vergeten Wereld - Een onvergetelijke ervaring

• 1 apr 22 om 08:00

• Kitty

• 9

Kirby’s vrolijke zonnige dag wordt bruut verstoord wanneer hij en een hoop andere Planet Popstar-bewoners door een zwart gat een andere dimensie in worden gezogen. Alle Waddle Dee’s worden ontvoerd en gevangen gezet door het hele land, wat alle motivatie is die je nodig hebt om op avontuur te gaan en iedereen te redden.

Gelukkig heb je Kirby’s klassieke superkracht om de krachten van je vijanden te kopiëren. Al snel kun je bommen gooien, zwaardvechten en vuur spugen, terwijl je het ene prachtige level na het andere doorloopt in dit 3D-avontuur. Bij elke kracht krijg je een bijpassend mutsje op, de een nog schattiger dan de ander. Eén van mijn favorieten was de slaap-kracht, waarbij je een slaapmutsje opdoet en ter plekke gaat liggen maffen om HP te regenereren. Dit zijn de leuke, grappige en aandoenlijke details die Kirby and the Forgotten Land tot een extra hoog niveau weten te tillen (klein weetje: na het uitspelen van het verhaal had ik veertig screenshots verzameld van dingen die ik te leuk vond om niet te fotograferen).

Een van de vele schattige momentjes: in het vervallen pretpark is een prachtig stand-in-fotobord!

Sfeer, sfeer en sfeer!

Want wat is het prachtig, die vergeten wereld! Van verlaten winkelcentra tot racebanen, pretparken en besneeuwde dorpen; alles heeft een post-apocalyptisch tintje gecombineerd met de extreme schattigheid van de wereld van Kirby. De levels zijn heerlijk sfeervol, met veel leuke grafische details maar ook kleurrijke vijanden en kleine puzzeltjes. En klassiek voor de serie: de soundtrack is weer eens fantastisch! Ik heb lang niet zó enthousiast door een spel heen gespeeld. Alleen al bij het zien van de titel van een level zat ik al te trappelen van ongeduld om te zien wat de makers hebben bedacht om dit thema op het scherm te toveren. Regelmatig ben ik hardop in de lach geschoten omdat iets zó leuk was gemaakt. Aan de ene kant door de enorm schattige vormgeving, maar ook omdat ik regelmatig met mijn grijpgrage handjes recht in een goed opgezette val liep. Touché, HAL!

Gelaagde uitdagingen

Elk level biedt je vijf uitdagingen om te voltooien, waarvan de eerste twee altijd neerkomen op het bereiken van het einde van het level en het vinden van de gevangen Waddle Dee’s. Door de andere drie onbekende uitdagingen te voltooien, kun je extra Waddle Dee’s redden. Dat je niet precies weet wat de uitdagingen zijn, nodigt ontzettend uit om de levels goed te doorzoeken. Na een tijdje krijg je een beetje door waar je het moet zoeken: haal bepaalde posters van de muur, vind alle verborgen ruimtes. Heb je iets niet gehaald, krijg je aan het eind van het level van één uitdaging te zien wat de naam ervan is, zoals ‘vind de geheime kamer’. Zo kom je er soms achter dat je blijkbaar iets totaal over het hoofd hebt gezien. Kirby-games zijn nooit echt moeilijk, maar door die extra uitdagingen is er een mooie balans gemaakt in de moeilijkheidsgraad. Iedereen kan het verhaal uitspelen, maar alles 100% voltooien kan even wat moeite kosten. En de levels nogmaals spelen, dat is allesbehalve een straf.

De levels zien er fantastisch uit.

Alle levels volgen een vast pad met maar weinig zijsprongen. Verdwalen zul je dus niet, maar er is onderweg toch verrassend veel te onderzoeken. Verstopte geheime ruimtes, of kleine puzzeltjes waarmee je nog een Waddle Dee kunt vinden. Of minigames in levels, zoals het snel afschieten van vliegende doelen of zo snel mogelijk een klein parcours voltooien. Er is ook goed gespeeld met de hoogte en de diepte in gaan, waardoor het vaak helemaal niet zo lineair aanvoelt.

Het toppunt van plezier zijn de nieuwe Mondvol-vormen. Zo nu en dan vind je een voorwerp uit de ‘echte’ wereld, zoals een peertje van een lamp of een blikjesautomaat. En natuurlijk… de auto. Die zijn te groot om op de klassieke manier over te nemen, dus moet het een beetje anders: Kirby slokt het hele ding op en krijgt hier een volledig nieuwe superkracht mee. Het is altijd onderdeel van een kleine of grote puzzel in het level, maar het zorgt voor geweldig creatieve momentjes en hilarische taferelen. HAL Laboratory heeft het ook voor elkaar gekregen om telkens een beetje variatie te bedenken op wat je met de Mondvol-vorm kunt, waardoor het tot het einde aan toe een waar plezier blijft om te spelen.

Ook een prachtige Mondvol-vorm: de trap! Laat jezelf op vijanden vallen om ze te verpletteren.

Power up!

Het redden van die Waddle Dee’s heeft een extra voordeel, want ze gaan meteen hard aan het werk om een hub-dorpje te bouwen. Hoe meer vrienden jij gered hebt, hoe gezelliger het wordt én hoe meer voorzieningen er zijn. Zo speel je een paar koddige minigames vrij, maar ook een item-winkeltje en het belangrijkst: een werkplaats waar je je gekopieerde vaardigheden kunt upgraden. Dat is niet alleen op visueel vlak beter dan ooit, maar het zorgt er ook voor dat je krachten sterker worden. Waar je eerst alleen bommetjes kon gooien, kun je uiteindelijk bommen werpen die automatisch de dichtstbijzijnde vijand zoeken. Vet! Dat sterker maken maakt het ook fijn om bepaalde eerdere levels nog eens opnieuw te proberen. Moeilijkere eindbazen wals je nu zo overheen! De hub blijft steeds weer leuke uitbreidingen krijgen, en ook hier geldt dat het allemaal prachtig en kleurrijk is vormgegeven.

Om je kopieerkrachten te upgraden, moet je wel eerst de blauwdrukken voor de superkracht vinden die door de levels heen verstopt liggen. Daarnaast heb je Zeldzame Stenen nodig, die alleen te krijgen zijn via speciale levels: Schattenpad (Treasure Road). Dit zijn uitdagingen gebaseerd op één speciale kracht, waarmee je puzzels moet oplossen of snelle gevechten moet voltooien. Op wat uitzonderingen na was ik vrij snel uitgekeken op de Schattenpaden, maar gelukkig zijn het korte levels variërend van één tot drie minuten.

De schattenpaden zijn speciale korte puzzel-levels.

Het gehele spel is met twee spelers te doorlopen. Speler één is Kirby, en speler twee is een Waddle Dee met een speertje. Als Waddle Dee spelen is wel beduidend minder interessant. Als Kirby uit beeld loopt, wordt Waddle Dee direct mee geteleporteerd. Speler één is duidelijk de hoofdspeler. Thuis waren we dus vrij snel uitgekeken op de multiplayer. Leuk dat het erin zit, maar geen extra reden om het spel voor aan te schaffen.

Als je ook maar een beetje fan bent van Kirby of van 3D platformavonturen en deze game nog niet in huis hebt, ren dan snel naar de winkel en voeg je bij mijn Kirby en de Vergeten Wereld-fanclub. De prachtige werelden, goed uitgedachte levels, gezellige hub-wereld en kekke soundtrack maken deze game tot de beste Kirby-game tot nu toe én tot één van de leukste games op de Nintendo Switch.

9.7

• + Geweldige gameplay
  • + Origineel van begin tot eind
  • + Prachtige vormgeving
  • + Klassieke Kirby-niveau goede soundtrack
  • + Karby en de andere Mondvol-vormen
  • - Multiplayer voegt eigenlijk maar weinig toe
  • - Schattenpaden zijn minder interessant

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

0

26-04-2024

0

Online-departement Nintendo Switch verwerft SP-versie van Super Mario Wereld

0

Nieuws Online-departement Nintendo Switch verwerft SP-versie van Super Mario Wereld

01-04-2022

0

Het POLYGOON1 JOURNAAL!

6

N1-UP TV Het POLYGOON1 JOURNAAL!

01-04-2022

18

Willem

Discussieer met ons mee! 9

1 apr 22 om 09:57

#4290‍

2655 XP | 485 comments

Mozes op een snorfiets - wat een hoog cijfer zeg! Ik vermaak me er echt prima mee en het heeft een hele sterke en fantastische sfeer, maar weet niet of ik hetzelfde cijfer zou geven. Ben zelf pas halverwege. Hoe dan ook, het is wel een hele toffe en leuke game!

1 apr 22 om 10:32

#4291‍

4941 XP | 355 comments

Wat een cijfer Kitty. :o

Maar hij is ook echt leuk hoor. Zonder twijfel de beste Kirby game in jaren.

Tamadachi

1 apr 22 om 11:24

#4293‍

5155 XP | 640 comments

Helemaal eens dat Kirby en de Vergeten Wereld dit hoge cijfer verdient want dit 3D avontuur is voor de Kirby serie zeer vernieuwend en daarnaast is het is erg sfeervol en gewoonweg vermakelijk om door de creatief ontworpen levels heen te spelen. Ik verbaas mij zelf over de originele ingevingen hoe de mondvol vorm word gebruikt om puzzeletjes op te lossen.

CoeXisT

1 apr 22 om 11:29

#4294‍

437 XP | 72 comments

Terecht cijfer! De game is visueel prachtig en ook de soundtrack is geweldig.

Tuurlijk is de game nergens echt moeilijk. Maar nog steeds uitdagend genoeg om levels meerdere malen te doorlopen om alle Waddle-Dinges te zoeken.

Ik heb de meeste Kirby games wel gespeeld maar deze is beslist één van de beste.

Dank voor de review!

Duncmasta

1 apr 22 om 15:01

#4300‍

1251 XP | 245 comments

De demo had mij aangenaam verrast vanwege de Super Mario Galaxy feeling. Na Kirby's Adventure op de NES vond ik de serie niet zo interessant meer, maar wellicht ga ik deze een keer op de kop tikken.

DetectivePikachu

1 apr 22 om 18:53

#4305‍

466 XP | 81 comments

Heerlijke game om even een paar levels te doen of tussendoor nog snel te proberen een uitdaging te voltooien. Deze Kirby speelt gewoon lekker weg. Al had ik zelf pas dit hoge cijfer gegeven bij een echte open wereld à la Mario Odyssey. Het voelt voor mij nog iets aan de veilige kant en als een vertrouwde Kirby. Maar wie weet, de volgende wel echt open wereld.

Garrus

2 apr 22 om 08:21

#4309‍