Kingdom Two Crowns

• 17 jan 19 om 10:00

• 0

De allereerste iteratie van Kingdom was een Adobe Flash-game uit 2013. Deze (simpele) versie was erg succesvol. De ontwikkelaar Noio, ook wel bekend als Thomas van den Berg, werd door Licorice gecontacteerd om een iOS port te maken. Na Kingdom uit te brengen voor pc werd er gewerkt aan verbeteringen aan het spel wat uiteindelijk Kingdom: New Lands werd. Het originele spel werd omgedoopt tot Kingdom: Classic. Ongeveer twee jaar later is het vervolg klaar: Kingdom Two Crowns. Is Kingdom Two Crowns een écht vervolg in plaats van kleine verbeteringen? Je leest het hieronder.

Kingdom

Kingdom is een serie met dezelfde gameplay-basis als in iedere versie. Bouw muren en gebouwen, verdedig het koninkrijk tegen vijanden en win terrein door verder uit te breiden. Terwijl de eerste sessie ingeladen wordt, kun je op een knop drukken om een koning, koningin of prins inclusief paard een andere kleur te geven. Het kan lastig zijn om de gewenste kleur te krijgen gezien het willekeurig iets kiest. In het begin begeleidt een spook de speler door de fundamenten van het spel. Je beweegt met de thumbstick, kan sprinten met de X- of Y-knop en geeft geld uit met de A- of B-knop. Tevens sprint je met een schouderknop of door met de thumbstick twee keer snel achter elkaar een richting te kiezen. Dankzij deze vrijheid is het hele spel speelbaar met één hand/Joy-Con, wat erg comfortabel is.

Bouw een kampvuur, investeer in een timmerman en een boogschutter en met een muur zijn de eerste stappen gezet. Gebruik het daglicht om het gebied te ontdekken, nieuwe inwoners te rekruteren, bomen te kappen en nieuwe muren te plaatsen of bestaande te verbeteren om zo stapje voor stapje uit te breiden. Met de zachte pixelige artstyle en een 2D-omgeving die een canvas biedt om een koninkrijk te creëren geeft het een pittoreske uitstraling, en de mysterieuze tonen van de muziek ondersteunen dit geheel wat een relaxte ervaring geeft.

’s Nachts verdwijnt het veilige gevoel echter, want het volk wordt belaagd door de ‘Greed’, een uiterst hebberig leger van paarse blobjes dat met uitgestrekte handen op je af komt. Als de Greed de speler weten te raken vallen er munten uit de geldzak die gretig opgepakt worden. Ook het volk wordt aangevallen want bogen, hamers en zwaarden zijn flink wat geld waard. Wanneer er geen munten meer te stelen vallen, pakken ze de kroon af waarmee het koninkrijk geen heerser meer heeft. ’s Nachts kun je dus beter binnen de muren blijven, anders is het spel snel afgelopen! Iedere nacht wordt het aantal grijpgrage handjes hoger, waardoor je het koninkrijk moet blijven ontwikkelen om bij te blijven.

Industrialisatie

Om het domein uit te breiden is er geld nodig, wat op verschillende manieren te verdienen is. Zo jagen boogschutters automatisch op wild en piekeniers proberen overdag vissen te vangen. Boeren doen er wat langer over door het land te cultiveren en een handelaar zal voor één goudstuk de volgende dag terugkomen met een zak geld. De bankier kan een onbeperkt aantal goudstukken aannemen om ’s nachts rendement op te bouwen. Overdag wordt dan een deel uitgekeerd waardoor er uiteindelijk een constante stroom van geld ontstaat om het gereedschap aan het volk te geven.

Met investeringen aan het hoofdgebouw worden er nieuwe personages vrijgespeeld die nieuw gereedschap verkopen of een speciale functie vervullen, zoals de eerder genoemde bankier. Om alle technologieën vrij te spelen zul je echter eerst naar nieuwe eilanden moeten reizen door een boot te bouwen en je regime uit te breiden.

Na verloop van tijd is het mogelijk ridders in te zetten en de vijand bij de bron aan te pakken: het vernietigen van alle magische portalen waar de Greed uit komt druipen. Let wel dat dit voor capitulatie kan zorgen door een flink leger op het koninkrijk af te sturen. Dit zorgt er soms voor dat het aantal frames inzakt vanwege het groot aantal objecten dat aanwezig is. Dit wordt alleen maar erger na verloop van tijd, wat na een tijdje zelfs heel storend kan zijn. Vergeet ook niet af in toe te buurten met de eerder opgezette kampen: terwijl je weg bent blijft de vijand aanvallen totdat alle portalen uitgeschakeld zijn.

Progressie en achteruitgang

Verspreid over de eilanden vind je ook standbeelden, berijdbare wezens en kluizenaars die met edelstenen vrij te spelen zijn. Edelstenen liggen in schatkisten vanaf het tweede eiland en worden puur ingezet om keuzes te maken in de verschillende mogelijkheden. Het totaal aantal is beperkt, dus elke sessie kan een andere speelervaring bieden. Standbeelden bieden permanente upgrades terwijl kluizenaars in te zetten zijn om unieke gebouwen te plaatsen met verschillende offensieve of economische eigenschappen. De te temmen wezens bieden ook verschillende vaardigheden, al is niet elk ros even goed om te gebruiken. Toch kan ik aanraden iedere optie te verkennen om een keuze te maken die bij je speelstijl past.

Een pluspunt is dat als je kroon afgepakt wordt, je in dit deel niet compleet opnieuw moet beginnen. In tegenstelling tot het vorige deel blijven standbeelden, rossen en kluizenaars vrijgespeeld en kost het een klein aantal muntstukken om opnieuw te activeren. De enige tegenslag is het verval van de muren en het leger wat door de aanvallen flink kleiner is geworden. Bewapend met de nieuwe informatie en strategische opties die je ontwikkeld hebt kun je je progressie voortzetten, wat het spel een stuk toegankelijker maakt. Ook het feit dat de vijand in dit deel verslagen kan worden, zorgt ervoor dat je naast geleden nederlagen altijd een stapje dichter bij het einddoel komt.

Multiplayer en DLC

De grootste toevoeging in Kingdom Two Crowns is nieuwe gameplay in de vorm van splitscreen co-op. Dit maakt het spel veel makkelijker omdat je letterlijk twee dingen tegelijk kan doen. De tweede speler kan op ieder moment uit het spel stappen om zich later weer bij de eerste speler te voegen. Ook verandert er verder niets aan het spel qua moeilijkheidsgraad als je samen speelt. Online co-op ontbreekt op dit moment nog voor de Nintendo Switch-versie, al staat het wel op de planning. Andere platformen hebben dit wel en het is een enorm gemis dat je (voorlopig) alleen maar samen op de bank kan spelen.

Naast een multiplayer optie is er ook gratis DLC uitgebracht, getiteld Shogun. In een nieuwe omgeving, geïnspireerd door de Japanse middeleeuwen, rekruteer je samoerai en ninja’s in plaats van ridders en piekeniers. De loofbomen zijn vervangen door dichtbegroeide bamboe en de rossen hebben een andere vorm of kleur terwijl ze hun functionaliteiten behouden. De DLC zal niet de gameplay veel veranderen maar biedt net genoeg variatie om je het spel opnieuw te laten doorlopen. In de toekomst zijn meer omgevingen gepland om iedere keer een andere smaak te geven aan de basis. Of een nieuw likje verf genoeg variatie gaat blijven bieden is wel een aandachtspunt.

Kingdom Two Crowns weet op veel manieren Kingdom: New Lands te overtreffen. De multiplayer werkt fijn, al moeten we voor online multiplayer helaas nog een onbepaalde tijd wachten. De zachte pixelstijl en geheimzinnige muziek dragen bij aan de sfeer en de vrijheid die je hebt om je koninkrijk naar wens in te richten. De diversiteit aan strategische keuzes in de vorm van rossen, troepen en gebouwen geven elke sessie een andere draai en gaandeweg leer je alle elementen kennen om het steeds beter aan te kunnen pakken. De gratis DLC biedt een gethematiseerde omgeving met hier en daar wat veranderingen in de gameplay en biedt wat variatie. In de toekomst staat nog meer DLC op de planning waarbij nieuwe omgevingen centraal staan.

7.3

• + Sfeervol
  • + Straft verliezen niet enorm af