Katamari Damacy Reroll

• 21 jan 19 om 16:30

• 0

Het is een heldere avond, een twinkelende sterrenhemel strekt zich boven je uit. Je vraagt jezelf af: zijn deze mysterieuze, prachtige lichtjes aan de hemel echt slechts gasballen in de ruimte? Volgens Katamari Damacy Reroll moet je iets dieper graven om de geheimzinnige schoonheid achter sterren te ontrafelen: in dit spel zijn de hemellichamen namelijk gemaakt van Aarde-rommel. Oh, en het is ook nog eens jouw taak die te maken!

Katamari Damacy Reroll is een remaster van de originele Katamari Damacy dat in 2004 verschenen was. In deze game, die bekendstaat om zijn pure gekkigheid, is het de bedoeling sterren te maken van alles dat los en vast zit op planeet Aarde. Zo zijn nietmachines, katten, sinaasappels en nog veel meer de gebruikelijke bestandsdelen van een ster in dit spel. Alsof dit concept nog niet genoeg was om mij ervan te overtuigen hoe raar dit spel wel niet is, begint het spel met het meeste bizarre introductiefilmpje ooit. En zo werd ik binnen de eerste vijf minuten al verliefd op Katamari Damacy Reroll.

De katamari aan het rollen brengen

Katamari Damacy Reroll draait dus volledig om het creëren van sterren. Even voor wie nog nooit eerder een Katamari-spel heeft gespeeld of nooit eerder een ster heeft gemaakt, het is eigenlijk een vrij simpel en rustgevend proces. Je rolt een kleverige bal, genaamd de katamari, door ’s werelds rommeligste woonkamer ooit en alles wat ook maar een beetje kleiner is dan de katamari plakt daaraan vast. Je krijgt steeds ongeveer tien minuten de tijd om rond te rollen en de katamari moet na die tijd een bepaalde diameter bereikt hebben. Vervolgens wordt wat even geleden bekendstond als die kleverige bal rotzooi de ruimte ingestuurd en begint een nieuw leven als pasgeboren ster.

De katamari wordt groter naarmate er meer spullen aan blijven kleven. Wanneer de katamari dus groeit, kunnen er weer nieuwe spullen, die eerst te groot waren, eraan plakken. Deze vicieuze cirkel is op de een of andere manier ontzettend tevredenstellend. Hoewel de gameplay en de omgeving niet veel veranderen, blijft het spel dynamisch door de alsmaar groeiende katamari. Zo is het normaal dat je een level begint met een pietepeuterige katamari en tien minuten later zonder enige moeite schreeuwende mensen in je katamari opslokt. Langzaam maar zeker een alles opslokkende kleverige bal maken van willekeurige voorwerpen, is enorm tevredenstellend.

Beeldige sterren

Je zult zo’n beetje het hele spel op deze manier rondrollen met de katamari. Er zijn wel een paar varianten op dit concept. Zo bestaan er in het spel speciale uitdagingen waarbij je specifieke sterren maakt. Om bijvoorbeeld het sterrenbeeld vissen te maken, moet je zo veel mogelijk vissen oprollen binnen een bepaald tijdslimiet. Bij een andere ster moet je inschatten wanneer de katamari een diameter van tien meter heeft bereikt en bij weer een andere ster maak je een zo groot mogelijke ster zonder enige melkproducten. Er is zelfs een endless modus waarbij je zonder tijdslimiet je katamari kunt rollen tot een monsterachtige grootte. Het hele concept van Katamari Damacy Reroll is al erg vermakelijk en deze creatieve variaties erop wisselen de boel net genoeg af.

Rare Reroll

Al die jaren later blijkt Katamari Damacy Reroll nog steeds een super goed spel te zijn. De simpele graphics zijn tijdloos en de passende muziek is zo absurd dat het perfect past. Het enige wat zeker wennen zal zijn voor sommige spelers, zijn de controls. Je rolt de katamari rond met behulp van beide joysticks, waardoor het besturen van de katamari vrij lastig is. Op een gegeven moment leer je deze controls wel te gebruiken, maar voor sommige spelers kan de besturing in het begin misschien zelfs afstotelijk zijn. Ikzelf wende er in ieder geval vrij snel aan en vind deze aparte besturing op de een of andere manier ook wel passen bij het spel.

En daar ligt eigenlijk vooral de charme van Katamari Damacy Reroll: bij de pure absurditeit. Alleen het gekke concept al zorgt ervoor dat scenario’s waarbij de katamari mensen, regenbogen, bergen en nog zo veel meer met zich meeneemt doodnormaal zijn. Alsof dat niet genoeg gekkigheid op een balletje is, barst de game van net zo eigenaardige soundtrack, ongebruikelijke besturing en zelfs een nog gekker verhaal. Zo komt het per slot van rekening door je dronken vader, de koning van de Kosmos trouwens, dat je het hele spel lang rommel-sterren moet maken. En op de een of andere manier werkt deze rare charme en maakt het Katamari Damacy Reroll, ook jaren na de oorspronkelijke release, zo goed.

Katamari Damacy Reroll is een mega vreemd spel. Ondanks het gekke idee achter de gameplay, sterren maken uit rommel, is het op de een of andere manier ontzettend tevredenstellend en ontspannend. Vooral de unieke dynamiek dankzij je alsmaar groeiende katamari, maakt deze game simpel en onwijs leuk. Daarbij kun je het hele spel door genieten van een heerlijk raar en over-the-top stijltje. Het enige waardoor ik dit spel niet blindelings zou aanraden, zijn de controls waar je in het begin aan moet wennen. Eenmaal de besturing onder de knie, heb ik constant enorm veel plezier beleefd aan Katamari Damacy Reroll en speelde ik met een grote glimlach de sterren naar de hemel.

8.5

• + Tevredenstellende gameplay
  • + Mega vreemd stijltje