Just Shapes & Beats

• 26 jun 18 om 13:00

• 0

Ooit gehoord van een muzikale bullet hell-game? Ik in ieder geval niet en ik had eerlijk gezegd ook geen idee dat ik het wilde totdat ik Just Shapes and Beats speelde. In dit spel bestuur je een vierkantje terwijl je overspoeld wordt door obstakels die synchroon met het muziek verschijnen. Het is een simpel concept, maar dat concept vormt een muzikaal geheel vol plezier en uitdaging!

Bleep Bloop

Just Shapes and Beats is dus eigenlijk best een simpel spel. Het doel is telkens om rond te bewegen en niet dood te gaan (al is vaak doodgaan stiekem onvermijdelijk). Het enige wat het spel je geeft om je daarmee te helpen, is een dash-knop. Hierdoor flits je een stukje verder en blijf je een fractie van een seconde ongedeerd, terwijl je op maat van het muziek overvallen wordt door roze obstakels. Obstakels ja, niet per se kogels, vormen een hindernis tijdens de muzikale levels. Deze obstakels verschillen afhankelijk van de chiptune-muziek op de achtergrond: zaken als spiraliserende slangen, gigantische kettingzagen en een zee aan EQ-bars moet je allemaal ontwijken tijdens deze nummers. De muziek en de verschillende obstakels lopen in totale harmonie met elkaar, wat zorgt voor erg tevredenstellende, ritmische levels.

Al deze chaotische levels gaan gepaard met geweldig muziek. De levels bestaan uit allerlei pakkende chiptune-deuntjes die ook echt in je hoofd blijven hangen. Hoewel een paar roze hindernissen soms een beetje onverwacht tevoorschijn kunnen komen, passend bij die deuntjes, is het vaak geen ramp en wordt het al snel vergeven door de geweldige levels. Mocht je echter geraakt worden, neemt het spel een kleine hap uit je vorm. Wanneer er geen vorm meer over is, spoelt het liedje weer terug naar een vorige checkpoint. Dat verloopt best soepel en is gelukkig niet irritant. Wanneer je drie keer bent afgegaan tijdens een level, krijg je een geweldig Game Over-scherm te zien en moet je het level weer vanaf het begin beginnen.

Verhalende vormen

Al deze liedjes kun je beluisteren en spelen in een handige playlist. Om een liedje daar te kunnen spelen, moet je het echter eerst voltooien in de verhaalmodus. Ja, je leest het goed: er is een verhaal in dit bizarre muziekspel! Hier ga jij als blauw vierkantje op avontuur om een roze infectie van een slechterik te herstellen en maak je nieuwe vrienden. Hoewel het een vrij simpel, non-verbaal vertelsel is en vooral verteld wordt na het vrijspelen van een nieuw level, is het best leuk.

Daarnaast biedt deze verhaalmodus enkele baasgevechten. Deze zijn vaak veel intenser dan de normale nummers en hebben geen checkpoints, al wordt dat gecompenseerd met een beter afweersysteem. Als zo’n baasgevecht of normaal level te moeilijk wordt, kun je zelfs de casual-modus inschakelen, waardoor je nog beter bestand bent tegen vijandige aanvallen. Hierdoor is de verhaalmodus ook toegankelijk voor de wat minder goede speler.

Multiplayer party

En die toegankelijkheid is ook meteen een van de belangrijkste dingen aan Just Shapes and Beats: iedereen kan dit spel spelen. Van de besturing, tot de aangepaste moeilijkheden. Het spel biedt daarom meerdere multiplayermodi en veel manieren om samen te spelen: online met vrienden of vreemden en ook lokaal op dezelfde of een aparte Nintendo Switch kun je met maximaal vier personen bewegen op de beats. Wanneer je met vrienden speelt, kun je zelfs je maatje redden wanneer die afgaat, waardoor je met teamwork een level makkelijker kunt halen.

Je kunt dus in verschillende modi samen spelen. De belangrijkste is wel de zogenaamde Challenge-modus, die trouwens ook solo te spelen is. Hier is het de bedoeling een drietal liedjes te spelen waarvan het laatste altijd een baasgevecht is. Telkens wanneer je een liedje voltooit, krijg je wat beat points. Deze punten moet je verzamelen om nieuwe liedjes mee vrij te spelen. De Challenge-modus is best leuk, alleen is het jammer dat er altijd een baasgevecht tussen zit: omdat er relatief weinig baasgevechten zijn, kom je vaak dezelfde nummers tegen.

Verder kun je samenspelen in de playlist, waar al je ontgrendelde liedjes netjes georganiseerd staan. Hier kun je ook specifieke uitdagingen zien die je nog moet voltooien om een nieuw nummer vrij te spelen, zoals 1000 maal in totaal dashen. Verder kun je ook een rank krijgen voor een nummer. Hierdoor blijf je makkelijk terug komen naar het spel. Tenslotte is er een Party-modus. Hier krijg je steeds een willekeurig nummer voor je neus en kun je niet af gaan. Je krijgt ook geen beat points voor het voltooien van een level, het draait puur om het plezier.

Plezier haal je gegarandeerd uit Just Shapes and Beats. Deze toegankelijke maar tegelijk uitdagende bullet hell-game combineert de pakkende klanken perfect met bijpassende hindernissen. Zowel alleen spelen door middel van een leuke verhaalmodus als samen spelen biedt enorm veel pret. De uitdagende en tevredenstellende levels laten je steeds terugkomen naar het spel. Just Shapes and Beats speelt daarom simpelweg als muziek in de oren.

8.3

• + Audiovisuele perfectie
  • + Pakkende chiptune-muziek