Jumping Joe & Friends

• 19 jun 18 om 08:00

• 0

We zien het steeds meer op de Nintendo Switch: de verschijning van iOS- en Android-spelletjes. Deze free-to-play games krijgen een kleine make-over en worden naar het systeem overgebracht met een prijskaartje. Zo ook Jumping Joe & Friends, een game die origineel voor mobiele apparaten verscheen onder de naam Jumping Joe! – The Floor is Lava!. Weet de Nintendo Switch-port dit spel naar een hoger niveau te tillen?

Letterlijk gezien is dat naar een hoger niveau optillen het enige wat je zult doen dit spel. Het doel is namelijk om Joe (of een van zijn vrienden) van platform naar platform te laten springen totdat die geraakt wordt door een obstakel of een verkeerde stap zet. Veel meer heeft het spel qua gameplay niet te bieden: slechts een zo hoog mogelijke score halen en diamanten verzamelen. Op zich is het niet erg moeilijk om niet af te gaan, als je maar rustig blijft springen en niet verward raakt. Het spel doet daarom erg zijn best om dat wél te laten gebeuren, met trucjes als stijgende lava onder je voeten, veranderende kleurenpatronen en een draaiend beeld.

Ondanks de trucjes is elk potje onwijs repetitief: alleen de power-ups die je kunt oprapen tijdens het springen, wisselen de boel een beetje af. Daarnaast kun je tijdens je oneindige klim zogenaamde tokens verzamelen. Elke keer als je af gaat, wissel je die tokens in voor een willekeurig cadeau. Dit cadeau kan je helpen met een volgend potje, bijvoorbeeld door middel van een raket die je hoger laat beginnen, maar het kan ook diamantjes bevatten.

Diamanten

Die diamanten zijn om verschillende redenen best belangrijk. Ten eerste zijn er twee modi die je kunt vrijspelen door een uitdaging te voltooien óf 5000 van zulke diamantjes in te wisselen. Dat is allebei best lastig om te bereiken en helaas stellen beide modi, een Race-modus een Hero-modus, niet eens zo veel voor. Bij de Race-modus moet je zo snel mogelijk springen en de Hero-modus kent extra vijanden op je weg naar boven. Voor de rest is het hetzelfde als de normale modus. De multiplayer-modus daarentegen zit wat beter in elkaar: hier kun je lokaal tegen je vrienden of familie springen en zelf wat regels opstellen.

Verder kun je met die diamanten nieuwe, gekke personages vrijspelen om mee te spelen of een andere upgraden. Elk personages heeft zo zijn eigen vaardigheid die je helpt met zo het zo lang mogelijk naar boven springen. Zo begint een personage met een snelheidsboost en trekt een ander weer diamanten aan. Die extra aankleding die je kunt geven aan je personage kan best leuk zijn. Gek genoeg kun je echter bij de multiplayer-modus kiezen uit veel meer personages dan wanneer je alleen speelt.

Mobiel

Zoals je misschien al merkt, ben ik niet echt een fan van Jumping Joe & Friends. Wat ik echter wel het kwalijkst vind, is dat de mobiele versie van het spel, Jumping Joe! – The Floor is Lava!, zelfs meer features heeft dan de Nintendo Switch-versie. Deze gratis mobiele game heeft namelijk missies, skills en extra customize-opties: dingen die de Nintendo Switch-versie van €4,99 mist. Jumping Joe & Friends was al geen aanrader, maar door deze mobiele versie, die zowel gratis als meer features heeft, heb je eigenlijk bijna geen reden meer om het aan te schaffen.

Jumping Joe & Friends is maar een eentonig spel. Gepaard met een saaie audiovisuele presentatie is dat oneindige springen onwijs repetitief. Dit geldt voor allevier de modi – die trouwens bijna identiek zijn en waarvan twee ook nog eens lastig zijn om vrij te spelen. De druppel die de emmer echter doet overlopen is toch echt de gratis mobiele game die meer features bevat dan de Nintendo Switch-versie. Jumping Joe & Friends kan op het begin op zich wel vermakelijk zijn, maar dit is absoluut geen reden om het te kopen.

Bron afbeeldingen: QubicGames Jumping Joe & Friends presskit

3

• + Multiplayer