Jet Kave Adventure

Jet Kave Adventure neemt je mee terug naar een prehistorische setting. Maar er is een twist: deze wereld wordt naast mensen ook bewoond door dinosauriërs én verstopt in het oerwoud vind je de nodige technologie. Kave is de oermens die jij bestuurt in dit avontuur. Nadat zijn groep hem ontheft uit zijn functie als stamoudste en uit de stam verstoot, staat Kave er alleen voor. Wanneer Kave een neergestort buitenaards wezens tegenkomt bemachtigt hij een jet pack, en een groots avontuur wacht op hem.

Jet Kave Adventure is een twee dimensionale platformgame waarin je telkens een berg aan obstakels moet trotseren om het einde van het level te bereiken. Ik ben altijd wel te porren voor een platformavontuur en was dan ook blij dat de besturing van personage Kave vrij soepel verloopt. Naast de standaard bewegingen als rennen, springen, en kruipen, swingt Kave ook met een machtige knots, slingert hij met stenen, én verkent hij het luchtruim met een ogenschijnlijk misplaatste jet pack. Kave verplaatst zich namelijk door een prehistorische setting en komt daarbij een hoop gevaarlijke dinosaurussen en andere dieren tegen. Daarom komt die jet pack enorm van pas, en zorgt het ervoor dat je toch wat meer variatie in je bewegingen hebt.

Nagenoeg elk level biedt wel weer een nieuw element. Je komt vaak nieuwe vijanden tegen die je nog niet eerder zag, met nieuwe patronen en aanvallen. Dat er aardig wat variatie in het aantal vijanden zit, is in principe altijd goed voor een platformspel, maar andere onderdelen van Jet Kave Adventure doen dit grotendeels teniet. Die machtige knots waar ik het eerder over had is de voornaamste boosdoener: hoe leuk het ook is dat al deze vijanden andere patronen hebben, of ze nu rennen, vliegen, of van een afstand aanvallen, de oplossing is eigenlijk altijd een eenduidige klap. Waar je in menig andere platformgame goed getimede sprongen of rollen moet inzetten om de zwakke plek van een vijand te raken, is hier totaal geen sprake van in deze game, en dat is enorm jammer. Helaas geldt dit óók voor baasgevechten, waar vier klappen genoeg zijn om de vaak ongeïnspireerde vijand te vloeren. Toch is het tof om te zien hoe elk level wat nieuws brengt en het platformen in toenemende mate ook veel bewegende platforms gebruikt. Dit maakt het leuk om de levels te doorspelen, ondanks dat echte uitdaging ontbreekt.

Hoewel de platformactie buitenom de vijanden dus redelijk op orde is, kent het spel ook nog wat andere tekortkomingen. Zo heeft het maar vier werelden, die elk negen levels tellen. Een totaal van 36 levels klinkt misschien als aanzienlijk, maar ze zijn vaak aan de korte kant en daarmee speel je dit spel al in minder dan vijf uurtjes uit. Er zijn wel een aantal challenges, waaronder een tijdslimiet en wat verzamelobjecten waardoor je levels wellicht nog een keer wil spelen. Verder hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om het ‘standaard’ platformen af te wisselen met stukjes met uitsluitend de jet pack of een deltavlieger. Je kan hier vaak alleen naar links en rechts sturen en wordt gebombardeerd door een hoop vallende brokstukken en wat al niet meer. Deze stukken komen vaak nogal uit het niets en sluiten niet zo goed aan bij de rest van het spel. Bovendien maken ze een nogal goedkope indruk, alsof er bijzonder weinig moeite in is gestopt. Het doet vooral denken aan een slecht uitgevoerde mobiele game waar weinig aandacht aan is besteed.

De platformactie en besturing in Jet Kave Adventure zijn op orde, en tussen levels zit genoeg variatie om het interessant te houden. Maar het spel trapt ook in een aantal valkuilen. De ontwikkelaars hebben hun best gedaan om met verschillende vijanden op de proppen te komen, maar doordat het spel eigenlijk van je verlangt dat je deze gewoon een simpele klap verkoopt, komt die variatie niet zo goed naar voren. Ook de alternatieve segmenten van het spel, waar je vaak alleen links en rechts stuurt met je jet pack, komen niet goed uit de verf. Als je hier overheen kijkt, kan je als platform-fan zeker plezier beleven aan deze game, maar zeker met diens korte duur zijn er toch ook beter alternatieven te vinden op Nintendo Switch.

6.5

• + Vrij soepele platformactie
  • + Variatie in levels