JamesTown+ - Staat qua content in de min

• 18 jan 20 om 08:40

• 0

Jamestown + is een nieuw spel in een grotendeels vergeten genre: de 2D shoot ‘m up. Nouja, ‘nieuw’ is het spel eigenlijk ook niet, want de game verscheen al eerder voor de pc. Daarnaast speelt deze game zich af op Mars, maar vecht je als een Britse vliegtuigpiloot tegen de Spanjaarden. Volg je het nog allemaal? Dan zou Jamestown+ wel eens een spel voor voor jou kunnen zijn.

In JamesTown+ ben je een Britse piloot in de 16e eeuw op Mars die diverse vliegtuigjes en ruimteschepen onder de knoppen krijgt om alles aan gort te schieten. De Spanjaarden hebben namelijk de grondstoffen op de planeet over genomen en werken samen met aliens om….nee laat ook maar. Het verhaal in Jamestown+ is pure onzin en ook vrij suf geschreven. In Jamestown+ draait het om ouderwets 2D vlieg- en schietactie en dat doet het gelukkig wél goed.

Screenshot Jamestown Nintendo Switch

Mag niet

Je vliegtuigje bevindt zich onder aan het scherm en de vijanden boven. Er zijn drie mechanieken die het hart vormen van de gameplay van Jamestown: schieten, ontwijken en shielden, waarvan ontwijken voor zich spreekt. Schieten heeft wat diepgang door een scala aan verschillende wapens, die je voorafgaande aan een missie mag kiezen. Wil je een grote laser die puur recht voor zich uit schiet, of spreid je jouw kansen liever met een spreadshot? De keus is aan jou. Schiet je lang genoeg raakt, dan kun je tijdelijk een schild oproepen en worden je kogels extra sterk.

Deze simpele, maar effectieve gameplay staat als een huis. Helaas stort Jamestown+ enigzins in elkaar als het aankomt op missiestructuur en variatie. Jamestown+ wil namelijk heel graag dat je dezelfde levels opnieuw speelt op een hogere moeilijkheidsgraad, voordat je verder mag. Als je zoals de meeste mensen op ‘normal’ begint, dan vlieg je na het derde level al tegen zo’n muur met eisen aan. Zo, dus jij wil het vierde level spelen, hè? Mag niet! Doe de eerste drie levels maar opnieuw, maar dan één tandje moeilijker.

Zuur nasmaakje

Het aantal levels in Jamestown+ is dan ook op twee handen te tellen. Ze zijn wel gaaf hoor en hebben genoeg variatie, maar het feit dat het spel je verplicht om ze opnieuw te spelen vind ik een rare keuze. Uiteindelijk ben je de eerste vijf levels driemaal aan het herspelen voordat je naar level zes mag, wat gewoon niet leuk is. Ja, je krijgt andere wapens om mee te stoeien, maar dit is geen roguelike. Je speelt exact dezelfde scripted levels.

Screenshot Jamestown Nintendo Switch

Zonde, want de gameplay in Jamestown+ voelt erg strak en fijn. De besturing is zeer precies en ook de graphics zijn tof en bovenal duidelijk. Zelfs met vierhonderd kogels in beeld zie je altijd wat er gebeurt. De bosses zijn memorabel. De soundtrack is catchy. Ik kan zo nog wel even door gaan, maar het punt is duidelijk. Jamestown+ doet erg veel goed, maar als je zoals mij niet van geforceerde herhaling houdt, dan laat het spel uiteindelijk toch een zuur nasmaakje achter. Zonde.

Jamestown+ is een solide shoot ‘m up van de oude stempel. Met een strakke besturing, fijne audiovisuele presentatie en een scala aan wapens om mee te stoeien valt er veel te genieten. Wat helaas een groot deel van het spel voor mij verpestte, is het feit dat de makers je verplichten om levels te herspelen voordat je door mag naar het volgende level. Met slechts een handjevol levels wordt een kort maar krachtige tussendoortje uitgerekt tot een eentonige dosis werk. Als je daar zelf geen moeite mee hebt en het bevrijden van Mars van de Spanjaarden je op de een of andere manier aanspreekt, dan is Jamestown+ hét spel voor jou.

6.5

• + Gameplay staat als een huis
  • + Audiovisueel in orde