ISLANDERS: Console Edition - Een lekker puzzelspel

• 17 aug 21 om 12:00

• Kitty

• 2

ISLANDERS: Console Edition is een van de indiegames die uitkwam na de Indie World Showcase van afgelopen week. De game van de Duitse studio GrizzlyGames verscheen begin 2019 al voor pc’s, maar nu is het eindelijk aan de Nintendo Switch-bezitters om een poging te wagen. En het spelletje past prima bij de console!

ISLANDERS: Console Edition wordt gepresenteerd als een minimalistische strategiegame. Makkelijker is het om ‘puzzelgame’ te zeggen. Er is geen verhaalmodus, uitleg of introductie: direct ga je aan de slag op een willekeurig gegenereerd eilandje. Je kunt telkens kiezen uit twee bouwpakketten, die gaandeweg wat grootser worden. Zo begin je met dingen als een boerderijpakket en een visserspakket, om uiteindelijk toe te werken naar markten, vakantieoorden en magazijnen. In elk pakket zitten gebouwen die punten opleveren. Aan jou om alles zo neer te zetten, dat je er zoveel mogelijk van die punten uit sleept. Haal je er genoeg, dan speel je nieuwe bouwpakketten vrij of de optie om naar het volgende eiland te gaan. Heb je te weinig bouwpunten of is je eiland vol voordat je een nieuwe vrijspeelt, dan is het game over. Je zet je score in het online scorebord, en begint weer opnieuw. En dat is prima, want een reeks eilandjes bouwen kost je slechts tien minuten tot een dik half uur.

Het is allemaal vrij minimalistisch, waardoor je snel aan de slag kunt. De strategie zit ‘m in het uitzoeken hoe je het beste je gebouwen kunt plaatsen. Waar, en in welke volgorde? Elk gebouw heeft een aantal basispunten als je het neerzet, maar dit kun je flink opschroeven door de juiste gebouwen in de buurt te hebben. Zo doen brouwerijen het beter als je hopvelden in de buurt hebt liggen, en huizen staan weer beter in de buurt van de ambacht. Villa’s daarentegen staan liever in de buurt van de wat luxere gebouwen, die je pas later vrijspeelt. Door telkens opnieuw te proberen ontdek je slimme combinaties en leer je rondom welke gebouwen je ruimte over moet houden. Dat werkt prima en uitnodigend. Er is geen raster op het eiland om dingen in te plaatsen, dus ik werd vaak verrast met hoe ik tóch nog een gebouwtje ergens tussen wist te priegelen door de juiste draai te maken.

Minimalisme

Hoewel ik een paar keer dacht: kon ik maar mijn game opslaan en laden om vanaf dit punt opnieuw te proberen of kwamen er maar een paar tips in beeld, is het juist dat gebrek aan overweldigende opties dat de kracht is van Islanders Console Edition. De combinatie van de grafische stijl, de rustige muziek en de simpele gameplay werkt ontspannend en geeft ruimte om in de korte potjes verschillende strategieën te proberen, zonder dat je uren verliest. Aan de andere kant zijn de opties uiteindelijk toch wel vrij gelimiteerd. Daardoor kan het zijn dat je er snel aan bent uitgespeeld, want het is vooral voor de diehard highscore-halers dat het daarna nog interessant blijft. Ook kan het ook wel een beetje frustrerend zijn dat je net drie perfecte hoog scorende eilanden hebt achtergelaten en bij de vierde keihard faalt. Vervolgens moet je weer vanaf nul beginnen, in plaats van dat het vierde eiland opnieuw kan.

ISLANDERS: Console Edition is een rustgevend minimalistisch puzzelspelletje. In korte runs van zo’n half uurtje probeer je je strategie te perfectioneren, waardoor je een steeds betere score haalt en steeds meer eilandjes achter elkaar kunt bebouwen. Dat werkt prima en uitnodigend, al zorgt het gebrek aan mogelijkheden er ook voor dat je geen dagen of weken aan de game zult besteden. Voor slechts vijf euro is het echter een prima koop voor de spelers die graag een toegankelijk, maar toch strategisch spelletje spelen.

7.5

• + Korte runs om je strategie bij de slijpen
  • + Makkelijk op te pakken
  • + Online leaderboard
  • - Niet voor de lange termijn

0

26-04-2024

1

Nexomon verschijnt half september voor Nintendo Switch

0

Nieuws Nexomon verschijnt half september voor Nintendo Switch

17-08-2021

0

Minecraft Dungeons is de Game op Proef van augustus

2

Nieuws Minecraft Dungeons is de Game op Proef van augustus

17-08-2021

2

Discussieer met ons mee! 2

Zool

17 aug 21 om 12:47

#1180‍

1938 XP | 364 comments

Wat een leuke game! En de prijs.... 5.99 dat is toch echt wel het vermelden waard. Dan is het nadeel ineens niet meer zo relevant.... Dit is geen Nintendo heruitgave voor 59.99 maar gewoon een frisse, nieuwe en leuke game voor een fantastische prijs.

17 aug 21 om 15:46

#1185‍

760 XP | 60 comments