Into The Dead 2

• 23 okt 19 om 10:59

• Dreon

• 0

Je rijdt met je vrachtwagen zo snel mogelijk naar huis. Op de radio hoor je verschillende berichten over een infectie die de hele wereld heeft geraakt. Deze infectie zorgt ervoor dat mensen opstaan uit de dood. De man op de radio adviseert iedereen om binnen te blijven. Wetend dat je zus en kind op je wachten, probeer je zo snel mogelijk thuis te komen. Zo nu en dan zie je één van deze ondoden lopen; gelukkig lijken de aantallen nog mee te vallen en besluit je zo snel mogelijk door te rijden. Tijdens je reis zit je even niet op te letten, je knalt tegen een zombie en deze spat kapot tegen je ruit. Je vrachtwagen raakt van de weg en kantelt. Snel pak je je spullen en baan je je een weg naar huis. Dit keer niet een voertuig, maar de benenwagen…

Overal zombies

Into The Dead 2 is een autorun-shooter waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven terwijl je je een weg baant door één van de 60 levels. Het spel verscheen oorspronkelijk voor mobiele telefoons, maar is nu te spelen op onze geliefde Nintendo Switch. Jij speelt Henry, een doodnormale man die zich tijdens de Apocalyps flink veel kilometers van zijn zus en kind vandaan bevindt. Hij probeert natuurlijk zo snel mogelijk bij zijn familie te komen en moet doet dit door de hierboven beschreven omstandigheden helaas te voet zien te bewerkstelligen. Tijdens zijn reis door de vele maisvelden, verlaten stations en andere omgevingen, komt hij duizenden zombies tegen waar hij zich op een strategische manier doorheen moet zien te banen. Het spel geeft je maar een beperkt aantal kogels en helaas voor jou als speler, zijn er veel meer zombies dan kogels.

In Into The Dead 2 is het de bedoeling dat je je voor ieder level uitrust met twee verschillende wapens om te overleven. Je krijgt verschillende missies die je moet zien te volbrengen om extra beloningen te krijgen, zoals het vermoorden van vijftig zombies met een shotgun, door twee boerderijen lopen en het springen over verschillende verkeersborden. Deze missies dwingen je er toe om bepaalde wapens mee te nemen om het je nog wat moeilijker te maken. Alle wapens hebben stuk voor stuk hun eigen specialiteiten en met de toevoeging van HD Rumble voelt het geweldig om een groep zombies aan flarden te schieten met een jachtgeweer of doormidden te zagen met een kettingzaag. Ook wordt Henry vergezeld door een dierlijke compagnon zoals een hond, tijger of zelfs een beer. Deze dieren proberen je te beschermen tegen al het ondode gespuis. Zelf vind ik het een erg leuke toevoeging: het brengt toch nog wat leven in de brouwerij.

Perfect om kort te spelen

Iedere missie duurt een paar minuten, wat het een perfect spel maakt om even vlug te spelen. De gameplay is veelal hetzelfde en kan helaas na een tijdje repetitief worden. Je rent voornamelijk door weilanden en andere verlaten gebieden, terwijl je honderden zombies uitschakelt. Om deze reden is het ook geen spel dat je uren achter elkaar speelt. Het verhaal is interessant genoeg om dagelijks terug te komen en weer wat levels te spelen en ook de arcademodus zorgt voor wat variatie door je op te zadelen met verschillende wapens en een score om te verbeteren. Deze arcade-uitdagingen worden al snel erg moeilijk en ik betrapte mezelf erop dat ik steeds weer opnieuw wilde beginnen wanneer ik de highscore net niet had behaald.

Zowel docked als in handheldmodus ziet het spel er prima uit. Tijdens het spelen heb ik nergens last gehad van framerate-problemen, ondanks de grote hoeveelheid zombies die tegelijkertijd op je scherm verschijnen. Tijdens het hoofdmenu leken de animaties echter wel wat vertraagd te zijn. Het kan natuurlijk dat dit op de mobiele telefoon ook zo was en deze niet van een update zijn voorzien.

Net iets te mobiel

Omdat het een mobile game is, zitten er toch wel een paar haken en ogen aan Into The Dead 2. Je kunt je wapens namelijk upgraden na het behalen van een X aantal ervaringspunten. Het duurt echter erg lang voordat je wapen een niveau hoger kan. Ook kost het verbeteren van je wapens best wat goudstukken, die je alleen kunt krijgen door zo veel mogelijk missies te halen. De progressie in de game is daarom ook redelijk sloom. Voor een mobile game is dit een begrijpelijke keuze, maar voor de Nintendo Switch-versie had ik echter gehoopt dat het allemaal iets sneller zou gaan. Ook is 35 euro aan de hoge kant voor een spel dat je voornamelijk voor korte duur speelt (om het vervolgens een dag later tóch weer een half uurtje te spelen).

Into the Dead 2 leent zich perfect voor korte speelsessies. Wanneer je echt goed begint te worden in het spel, word je ook geprikkeld om alle highscores te verbreken. Het verhaal is leuk bedacht en interessant genoeg om het einde te willen zien. Gameplay-technisch steek het spel goed in elkaar en het aan flarden schieten van zombies geeft toch altijd een bepaald gevoel van voldoening. Dit neemt echter niet weg dat je een mobile game aan het spelen bent waar flink wat euro’s voor gevraagd worden en dat het upgraden van wapens tergend veel tijd in beslag neemt.

6.3

• + Erg veel verschillende wapens met allemaal een eigen specialiteit
  • + Verschillende dierlijke compagnons met allemaal eigen aanvallen