Ibb & Obb - Die groene en die roze

• 30 mrt 20 om 22:46

• 0

Leuke spellen van Nederlandse bodem zijn schaars , maar toen kwamen Ibb en Obb voorbij. Dit co-op platformspel lag al een tijdje in de digitale schappen voor andere platformen, maar nu doen het groene en het roze figuurtje ook de Nintendo Switch aan. Ik besloot om samen met mijn vriendin op pad te gaan om te kijken wat dit koddige platformduo te bieden heeft.

In de tweedimensionale wereld van Ibb & Obb is iets bijzonders aan de hand. Er loopt namelijk een lijn doorheen, met hier en daar een gat. Wanneer je in zo’n gat valt, kom je uit aan de andere kant van de lijn en is de zwaartekracht omgedraaid. Door continu te wisselen tussen de boven en onderkant kom je verder in de levels waarin het spel opgedeeld is. Dat doe je echter niet alleen, maar samen met een vriend of vriendin (lokaal of online). Een singleplayer is er niet.

Creatief teamwork
Het hele spel is gebouwd op samenwerking tussen twee spelers, waarbij één iemand als Ibb speelt en de andere als Obb. Ibb en Obb hebben allebei exact dezelfde moveset en die is bijzonder karig. Meer dan lopen en springen kan je niet. Knap is dat het spel met deze hele simpele basis toch een paar leuke uitdagingen weet neer te zetten. Al snel loop je tegen een paar listige puzzels aan en ben je druk aan het overleggen met je partner om samen een oplossing te vinden.

De oplossing is altijd te vinden door het creatief opsplitsen van Ibb en Obb. Zelfs het verslaan van de meest simpele vijand op je pad kun je niet alleen. Wanneer een vijand aan de onderkant van het veld de weg verspert voor Obb, dan zal Ibb bovenlangs moeten gaan om de vijand van die kant uit te schakelen. Waarna Ibb de puntenbolletjes die de dode vijand achterlaat zich eigen kan maken. Goed opgelost, team!

Geen Mario
Later in het spel worden de puzzeltjes complexer. Denk daarbij aan trampolines, zwaartekrachtpuzzels en poorten die enkel één van de twee spelers doorlaten. Dit zijn af en toe aardige hersenkrakers, maar door de simpele controls en de overzichtelijke presentatie voelt het nooit onmogelijk. Met minimalistische lijnen en rustgevende muziek is die presentatie dik in orde, zij het soms wat kaaltjes qua sfeer. Toegankelijkheid is kundig verweven door ieder aspect van het spel, wat getuigt van een sterke visie.

De keerzijde van al die degelijkheid en toegankelijkheid is dat het spel mij en mijn vriendin ook nergens écht wist te enthousiasmeren. Het platformen zelf voelt een beetje alsof je een flash-spelletje uit 2004 aan het spelen bent en mist finesse en momentum. Dit is zeker geen Mario, Donkey Kong of Rayman. Van een spelwereld die tot de verbeelding spreekt is door de sobere presentatie ook geen sprake. Dat neemt echter niet weg dat dat Ibb en Obb een leuke en solide co-op ervaring biedt van Nederlandse bodem, geschikt voor zo’n beetje iedereen.

Conclusie:
Ibb & Obb is een bijzonder sympathiek spelletje dat oerdegelijk is uitgevoerd. De makers hebben het spel volledig voor co-op ontworpen en dat dringt door in ieder aspect van het design. De besturing en presentatie is simpel en toegankelijk, zonder dat dit ten koste gaat van de diepgang van de puzzels. Voor mij en mijn partner mistte het spel helaas wel een X-factor om ons echt hooked te maken. Zoek je een leuke co-op game en ben je een fan van minimalisme, dan is Ibb en Obb zeker het proberen waard.

7.5

• + Volledig gebouwd op co-op
  • + Toegankelijke besturing en slimme puzzels